Cíle práce:
1. Vytvořit scénář simulační výuky ošetření tracheostomie dle nejnovějších vědeckých poznatků.
2. Zjistit jaké jsou kritické body simulační výuky v oblasti odsávání z tracheostomické kanyly.
3. Zjistit jaké jsou kritické body simulační výuky v oblasti převazu tracheostomické kanyly.
4. Zjistit doporučení studentů studijního oboru Zdravotnický záchranář o simulační výuce v oblasti ošetřování tracheostomické kanyly.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Ošetřování tracheostomií je nedílnou součástí ošetřovatelské péče na odděleních intenzivní péče, kde zdravotničtí záchranáři nacházejí čím dál tím větší uplatnění. Nesprávné ošetřování tracheostomie může vést až ke vzniku infekcí spojených se zdravotní péčí. Výuka studentů oboru zdravotnický záchranář by tedy měla zahrnovat i péči o pacienty s tracheostomií. Jedna z efektivních možností vzdělávání studentů je simulační výuka.
Výstupem z kvalifikační práce bude článek připravený k publikaci v odborném periodiku.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1. Popisný cíl.
2a. Jaké jsou kritické body simulační výuky ošetření tracheostomie v přípravě na provedení odsávání z tracheostomické kanyly?
2b. Jaké jsou kritické body simulační výuky ošetření tracheostomie behěm provádění odsávání z tracheostomické kanyly?
2c. Jaké jsou kritické body simulační výuky ošetření tracheostomie po provedení odsávání z tracheostomické kanyly?
3a. Jaké jsou kritické body simulační výuky ošetření tracheostomie v přípravě na provedení převazu tracheostomické kanyly?
3b. Jaké jsou kritické body simulační výuky ošetření tracheostomie během provádění převazu tracheostomické kanyly?
3c. Jaké jsou kritické body simulační výuky ošetření tracheostomie po provedení převazu tracheostomické kanyly?
4. Jaká jsou doporučení studentů studijního oboru Zdravotnický záchranář v oblasti simulační výuky ošetření tracheostomie?
Metoda:
kvalitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Polostrukturované pozorování a polostrukturovaný rozhovor. Data budou zpracována pomocí otevřeného kódování, rozhovory budou zaznamenány na diktafon a následně přepsány do programu Microsoft Office Word. Postup simulační výuky bude nahráván na kameru. Výzkumná data budou dále kategorizována a následně budou vytvořena schémata.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: učebny vybrané fakulty zdravotnických studií.
Čas realizace výzkumu: prosinec 2020 až březen 2021
Vzorek:
Respondenti: studenti druhého a třetího ročníku studijního oboru Zdravotnický záchranář.
Počet: po dosažení teoretické saturace
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50-70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
|