Cílem diplomové práce je návrh kompletního brzdového systému pro daný motocykl kategorie L3e-A1. Rešeršní část práce zahrnuje obecný popis používaných brzdových systémů motocyklů, shrnutí homologačních předpisů a zkoušek brzdových systémů. Dále je v této části popsáno několik brzdových systémů komerčně nabízených motocyklů. Druhou částí této práce je rozbor silového namáhání a stanovení kinematických parametrů pro simulaci brzdových systémů. Poslední část práce se věnuje vlastnímu návrhu brzdového systému pro motocykl dané kategorie a návrh metodiky měření a vyhodnocování brzdového systému reálného motocyklu.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to design a complete braking system for a given motorcycle of category L3e-A1. The research part of the work includes a general description of the used brake systems of motorcycles, a summary of homologation regulations and tests of brake systems. In addition, several brake systems of commercially available motorcycles are described in this section. The second part of this work is the analysis of force stress and determination of kinematic parameters for the simulation of braking systems. The last part of the work deals with the design of the brake system for a motorcycle of a given category and design of a methodology for measuring and evaluating the braking system of a real motorcycle.
Klíčová slova
Brzdový systém, Brzdění, ABS, Simulace brzdového systému
Klíčová slova v angličtině
Brake system, Braking, ABS, Brake system simulation
Rozsah průvodní práce
74 s. (14403 zn.) 15 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je návrh kompletního brzdového systému pro daný motocykl kategorie L3e-A1. Rešeršní část práce zahrnuje obecný popis používaných brzdových systémů motocyklů, shrnutí homologačních předpisů a zkoušek brzdových systémů. Dále je v této části popsáno několik brzdových systémů komerčně nabízených motocyklů. Druhou částí této práce je rozbor silového namáhání a stanovení kinematických parametrů pro simulaci brzdových systémů. Poslední část práce se věnuje vlastnímu návrhu brzdového systému pro motocykl dané kategorie a návrh metodiky měření a vyhodnocování brzdového systému reálného motocyklu.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to design a complete braking system for a given motorcycle of category L3e-A1. The research part of the work includes a general description of the used brake systems of motorcycles, a summary of homologation regulations and tests of brake systems. In addition, several brake systems of commercially available motorcycles are described in this section. The second part of this work is the analysis of force stress and determination of kinematic parameters for the simulation of braking systems. The last part of the work deals with the design of the brake system for a motorcycle of a given category and design of a methodology for measuring and evaluating the braking system of a real motorcycle.
Klíčová slova
Brzdový systém, Brzdění, ABS, Simulace brzdového systému
Klíčová slova v angličtině
Brake system, Braking, ABS, Brake system simulation
Zásady pro vypracování
Popište obecnou problematiku brzdění motocyklu. Vypracujte rešerši konstrukčního řešení brzd a jejich systémů používaných u jednostopých vozidel.
Prostudujte nařízení a homologační předpisy, zaměřte se na nutnost použití systému ABS a kategorii motocyklů L3e (podkategorie: L3e-A1). Vyhledejte podobné komerčně nabízené motocykly a podrobněji analyzujte jejich použité brzdné soustavy.
Pro zadané jednostopé vozidlo vypracujte rozbor silového namáhání, stanovte všechny potřebné kinematické parametry pro návrh brzdového systému. Proveďte zjednodušený simulační výpočet.
Zhodnoťte výsledky, vytypujte z běžně komerčně dostupných komponent celý brzdový systém.
Navrhněte metodiku měření a vyhodnocování brzdového systému motocyklu v návaznosti na homologační předpisy.
Cílem diplomové práce je využití výsledků na Katedře vozidel a motorů (TUL).
Zásady pro vypracování
Popište obecnou problematiku brzdění motocyklu. Vypracujte rešerši konstrukčního řešení brzd a jejich systémů používaných u jednostopých vozidel.
Prostudujte nařízení a homologační předpisy, zaměřte se na nutnost použití systému ABS a kategorii motocyklů L3e (podkategorie: L3e-A1). Vyhledejte podobné komerčně nabízené motocykly a podrobněji analyzujte jejich použité brzdné soustavy.
Pro zadané jednostopé vozidlo vypracujte rozbor silového namáhání, stanovte všechny potřebné kinematické parametry pro návrh brzdového systému. Proveďte zjednodušený simulační výpočet.
Zhodnoťte výsledky, vytypujte z běžně komerčně dostupných komponent celý brzdový systém.
Navrhněte metodiku měření a vyhodnocování brzdového systému motocyklu v návaznosti na homologační předpisy.
Cílem diplomové práce je využití výsledků na Katedře vozidel a motorů (TUL).
Seznam doporučené literatury
VLK, František. Teorie a konstrukce motocyklů 1, 2. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2004. ISBN 80-239-1601-7.
JANSA, Vladimír. Konstrukce motocyklu, Praha, SNTL 1960.
VLK, František. Dynamika motorových vozidel. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2000. ISBN 80-238-5273-6.
VLK, František. Úlohy z dynamiky motorových vozidel. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2001. ISBN 80-238-6574-9.
VLK, František. Podvozky motorových vozidel. Brno: Nakladatelství a vydavatelství, 2000. ISBN 80-238-5274-4.
KOREČEK, Pavel. Namáhání rámu motocyklu. Diplomová práce. Technická univerzita v Liberci. Liberec 2004.
POUCHA, Vít. Pevnostní analýza nosníků přední vidlice motocyklu. Bakalářská práce. Technická univerzita v Liberci, Liberec 2005.
HAVRÁNEK, Lukáš. Pevnostní analýza a optimalizace rámu s kyvnou vidlicí motocyklu s víceválcovým motorem o objemu 1200ccm. Diplomová práce. Technická univerzita v Liberci. Liberec 2007.
POLÁK, Pavel. Detailní rozbor namáhání zadní vidlice a přepákování zadního pérování motocyklu Jawa 836-6. Diplomová práce. Technická univerzita v Liberci. Liberec 2011.
běžně dostupné materiály - odborné časopisy, databáze patentů, internet.
Seznam doporučené literatury
VLK, František. Teorie a konstrukce motocyklů 1, 2. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2004. ISBN 80-239-1601-7.
JANSA, Vladimír. Konstrukce motocyklu, Praha, SNTL 1960.
VLK, František. Dynamika motorových vozidel. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2000. ISBN 80-238-5273-6.
VLK, František. Úlohy z dynamiky motorových vozidel. Brno: Nakladatelství a vydavatelství VLK, 2001. ISBN 80-238-6574-9.
VLK, František. Podvozky motorových vozidel. Brno: Nakladatelství a vydavatelství, 2000. ISBN 80-238-5274-4.
KOREČEK, Pavel. Namáhání rámu motocyklu. Diplomová práce. Technická univerzita v Liberci. Liberec 2004.
POUCHA, Vít. Pevnostní analýza nosníků přední vidlice motocyklu. Bakalářská práce. Technická univerzita v Liberci, Liberec 2005.
HAVRÁNEK, Lukáš. Pevnostní analýza a optimalizace rámu s kyvnou vidlicí motocyklu s víceválcovým motorem o objemu 1200ccm. Diplomová práce. Technická univerzita v Liberci. Liberec 2007.
POLÁK, Pavel. Detailní rozbor namáhání zadní vidlice a přepákování zadního pérování motocyklu Jawa 836-6. Diplomová práce. Technická univerzita v Liberci. Liberec 2011.
běžně dostupné materiály - odborné časopisy, databáze patentů, internet.