Tato diplomová práce se zabývá používáním různých technik, metod a strategií formativního hodnocení v hodinách anglického jazyka na 2. stupni základních škol. Účelem je zlepšit u studentů porozumění, komunikaci a samostatnost při učení.
V teoretické části se zabýváme původem formativního hodnocení, soustředíme se na jeho popis a dáváme ho do kontrastu s hodnocením sumativním. Dále je v této části zdůrazněna role motivace a zpětné vazby při použití formativního hodnocení. V závěru teoretické části jsou uvedeny doporučení pro učitele k tomu, jakým způsobem a kdy používat techniky, strategie a metody formativního hodnocení plynoucí z prostudované literatury. V empirické části jsou teoretické poznatky převedeny do praxe. Je popsáno několik technik formativního hodnocení s reflexemi ve 12 vyučovací hodinách.
Cílem této práce je vyhodnotit vliv a funkčnost formativního hodnocení spolu s technikami na studenty, na jejich práci při hodinách, motivaci a autonomii. Výzkum potvrdil, že techniky a strategie formativního hodnocení vedly ke zlepšení výsledků studentů, podpořily komunikaci, motivaci a samostatnost.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the usage of various techniques, methods, and strategies of formative assessment in lower secondary English classes in order to promote students' understanding, communication, and learning autonomy.
The theoretical part introduces the origin of formative assessment, concentrates on its description and contrast to summative assessment. Furthermore, the role of motivation and feedback in formative assessment is emphasized. The theory is concluded with recommendations for teachers about how and when to use formative assessment techniques, strategies, and methods that arise from the studied literature. In the empirical part, the theoretical knowledge is transformed into practice. There are several formative assessment classroom techniques described in twelve lessons with reflections for each of them.
The objective of this thesis is to evaluate the impact of formative assessment together with the chosen techniques on students, their learning performance, motivation, and autonomy. The research proved that formative assessment techniques and strategies improved students' outcomes in learning, communication, motivation, and autonomy were facilitated.
Tato diplomová práce se zabývá používáním různých technik, metod a strategií formativního hodnocení v hodinách anglického jazyka na 2. stupni základních škol. Účelem je zlepšit u studentů porozumění, komunikaci a samostatnost při učení.
V teoretické části se zabýváme původem formativního hodnocení, soustředíme se na jeho popis a dáváme ho do kontrastu s hodnocením sumativním. Dále je v této části zdůrazněna role motivace a zpětné vazby při použití formativního hodnocení. V závěru teoretické části jsou uvedeny doporučení pro učitele k tomu, jakým způsobem a kdy používat techniky, strategie a metody formativního hodnocení plynoucí z prostudované literatury. V empirické části jsou teoretické poznatky převedeny do praxe. Je popsáno několik technik formativního hodnocení s reflexemi ve 12 vyučovací hodinách.
Cílem této práce je vyhodnotit vliv a funkčnost formativního hodnocení spolu s technikami na studenty, na jejich práci při hodinách, motivaci a autonomii. Výzkum potvrdil, že techniky a strategie formativního hodnocení vedly ke zlepšení výsledků studentů, podpořily komunikaci, motivaci a samostatnost.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the usage of various techniques, methods, and strategies of formative assessment in lower secondary English classes in order to promote students' understanding, communication, and learning autonomy.
The theoretical part introduces the origin of formative assessment, concentrates on its description and contrast to summative assessment. Furthermore, the role of motivation and feedback in formative assessment is emphasized. The theory is concluded with recommendations for teachers about how and when to use formative assessment techniques, strategies, and methods that arise from the studied literature. In the empirical part, the theoretical knowledge is transformed into practice. There are several formative assessment classroom techniques described in twelve lessons with reflections for each of them.
The objective of this thesis is to evaluate the impact of formative assessment together with the chosen techniques on students, their learning performance, motivation, and autonomy. The research proved that formative assessment techniques and strategies improved students' outcomes in learning, communication, motivation, and autonomy were facilitated.
Cílem diplomové práce je zhodnotit roli formativního hodnocení v hodinách Aj na 2. st. ZŠ. Teoretická část je založena na rešerších odborné literatury. Předmětem praktické části je využití různých nástrojů, strategií a metod formativního hodnocení a následné ověření jejich funkčnosti při výuce Aj. Výsledné poznatky bude možné aplikovat v hodinách Aj na 2. st. ZŠ.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zhodnotit roli formativního hodnocení v hodinách Aj na 2. st. ZŠ. Teoretická část je založena na rešerších odborné literatury. Předmětem praktické části je využití různých nástrojů, strategií a metod formativního hodnocení a následné ověření jejich funkčnosti při výuce Aj. Výsledné poznatky bude možné aplikovat v hodinách Aj na 2. st. ZŠ.
Seznam doporučené literatury
Čapek, Robert. 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada.
Frey, Bruce B. 2014. Modern Classroom Assessment. Los Angeles: Sage.
Harmer, Jeremy. 2001. The Practice of English Language Teaching. 3rd ed. Harlow: Longman.
Skalková, Jarmila. 2007. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
Starý, Karel a Veronika Laufková. 2016. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Ur, Penny. 1996. A Course of Language Teaching: Practice and Theory. New York: Cambridge University Press.
Wiliam, Dylan a Siobhán Leahy. 2016. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř.
Seznam doporučené literatury
Čapek, Robert. 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada.
Frey, Bruce B. 2014. Modern Classroom Assessment. Los Angeles: Sage.
Harmer, Jeremy. 2001. The Practice of English Language Teaching. 3rd ed. Harlow: Longman.
Skalková, Jarmila. 2007. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
Starý, Karel a Veronika Laufková. 2016. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Ur, Penny. 1996. A Course of Language Teaching: Practice and Theory. New York: Cambridge University Press.
Wiliam, Dylan a Siobhán Leahy. 2016. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř.