Tato diplomová práce se zabývá využitím digitálních technologií ve výuce anglického jazyka. Práce představuje výsledky výzkumu provedeného na základních a středních školách v České republice zaměřeného na problematiku využívání digitálních technologií ve výuce angličtiny. Práce přináší výsledky širokého záběru dat, která jsou důležitá pro všechny učitele/učitelky angličtiny včetně názorů studentů/žáků, jejich schopností používat digitální technologie, jejich preferencí a představ. Dále práce uvádí jak často a jaký software a hardware je ve výuce anglického jazyka používán na příslušných stupních českého vzdělávacího systému. Práce je doplněna srovnáním výuky angličtiny v době před Covid-19 pandemií a v jejím průběhu. Výstupem práce jsou ukázkové aktivity zaměřené na hlavní oblasti výuky anglického jazyka s využitím digitálních technologií a seznam na trhu dostupných zařízení a softwarového vybavení v době vzniku diplomové práce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the use of digital technologies in EFL lessons. It presents the results from research done at the primary and secondary schools in the Czech Republic regarding digital technologies in EFL classes. The study provides a wide range of essential data for EFL teachers, including students' opinions, their ability to use digital technology, and their preferences and wishes. Furthermore, it shows how often and which software or hardware teachers use at perspective levels of the Czech educational system. In addition, the study brings forward differences between Covid-19 lockdown education and before the pandemic education. As a part of this paper, there are six example activities with suggested software and hardware, a list of hardware and software suitable for EFL lessons, and accessible on the market when creating the thesis.
Tato diplomová práce se zabývá využitím digitálních technologií ve výuce anglického jazyka. Práce představuje výsledky výzkumu provedeného na základních a středních školách v České republice zaměřeného na problematiku využívání digitálních technologií ve výuce angličtiny. Práce přináší výsledky širokého záběru dat, která jsou důležitá pro všechny učitele/učitelky angličtiny včetně názorů studentů/žáků, jejich schopností používat digitální technologie, jejich preferencí a představ. Dále práce uvádí jak často a jaký software a hardware je ve výuce anglického jazyka používán na příslušných stupních českého vzdělávacího systému. Práce je doplněna srovnáním výuky angličtiny v době před Covid-19 pandemií a v jejím průběhu. Výstupem práce jsou ukázkové aktivity zaměřené na hlavní oblasti výuky anglického jazyka s využitím digitálních technologií a seznam na trhu dostupných zařízení a softwarového vybavení v době vzniku diplomové práce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the use of digital technologies in EFL lessons. It presents the results from research done at the primary and secondary schools in the Czech Republic regarding digital technologies in EFL classes. The study provides a wide range of essential data for EFL teachers, including students' opinions, their ability to use digital technology, and their preferences and wishes. Furthermore, it shows how often and which software or hardware teachers use at perspective levels of the Czech educational system. In addition, the study brings forward differences between Covid-19 lockdown education and before the pandemic education. As a part of this paper, there are six example activities with suggested software and hardware, a list of hardware and software suitable for EFL lessons, and accessible on the market when creating the thesis.
Cílem práce je zmapovat trh s digitálními edukačními nástroji a porovnat jejich dostupnost s aktuálním využíváním ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol, včetně zhodnocení vhodnosti použití těchto nástrojů v typizovaných úlohách. Součástí práce má být také příprava ukázkových hodin s použitím digitálních technologií. Aktuální využití digitálních technologií ve výuce bude provedeno formou dotazníkového šetření. Dotazníkové šetření proběhne na prvním i druhém stupni základního vzdělávání, středních školách a univerzitách. Výsledky budou v práci zároveň použity pro srovnání četnosti využívání digitálních nástrojů na těchto typech škol.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat trh s digitálními edukačními nástroji a porovnat jejich dostupnost s aktuálním využíváním ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol, včetně zhodnocení vhodnosti použití těchto nástrojů v typizovaných úlohách. Součástí práce má být také příprava ukázkových hodin s použitím digitálních technologií. Aktuální využití digitálních technologií ve výuce bude provedeno formou dotazníkového šetření. Dotazníkové šetření proběhne na prvním i druhém stupni základního vzdělávání, středních školách a univerzitách. Výsledky budou v práci zároveň použity pro srovnání četnosti využívání digitálních nástrojů na těchto typech škol.
Seznam doporučené literatury
Mercado, Leo. 2017. Technology For The Language Classroom. 1st ed.. Red Globe Press.
Ismaili, Merita. 2014. Integrating Internet Technology Into The Efl Classroom. LAP LAMBERT Academic Publishing.
Gordon, Lewis. 2009. Bringing Technology Into The Classroom. Oxford: Oxford University Press.
Stanley, Graham. 2013. Language Learning With Technology: Ideas For Integrating Technology In The Language Classroom. Cambridge Handbooks For Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Mollaei, Fatemeh, and Mohammad Javad Riasati. 2013. ?Teachers? Perceptions Of Using Technology In Teaching Efl?. Online. In , 2:13-22. https://doi.org/10.7575/ijalel.v.2n.1p.13.
Motteram, Gary, ed. 2013. Innovations In Learning Technologies For English Language Teaching. Online. 1st ed.. London, UK: British Council. https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/C607%20Information%20and%20Communication_WEB%20ONLY_FINAL.pdf.
Digital Language Learning And Teaching: Research, Theory, And Practice. 2017. New York: Routledge.
Seznam doporučené literatury
Mercado, Leo. 2017. Technology For The Language Classroom. 1st ed.. Red Globe Press.
Ismaili, Merita. 2014. Integrating Internet Technology Into The Efl Classroom. LAP LAMBERT Academic Publishing.
Gordon, Lewis. 2009. Bringing Technology Into The Classroom. Oxford: Oxford University Press.
Stanley, Graham. 2013. Language Learning With Technology: Ideas For Integrating Technology In The Language Classroom. Cambridge Handbooks For Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Mollaei, Fatemeh, and Mohammad Javad Riasati. 2013. ?Teachers? Perceptions Of Using Technology In Teaching Efl?. Online. In , 2:13-22. https://doi.org/10.7575/ijalel.v.2n.1p.13.
Motteram, Gary, ed. 2013. Innovations In Learning Technologies For English Language Teaching. Online. 1st ed.. London, UK: British Council. https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/C607%20Information%20and%20Communication_WEB%20ONLY_FINAL.pdf.
Digital Language Learning And Teaching: Research, Theory, And Practice. 2017. New York: Routledge.