Výuka anatomie představuje základní předpoklad pro studium nelékařských zdravotnických oborů, včetně zdravotnických záchranářů. Aby zdravotnický záchranář mohl poskytovat specifickou ošetřovatelkou péči, musí úspěšně absolvovat kvalifikační vzdělávání a po celou dobu studia je provázen právě znalostmi anatomie. Moderní metody výuky anatomie zvyšují efektivitu učení studenů. Bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání zdravotnických záchranářů v České republice s důrazem na moderní metody výuky anatomie. Teoretická část se zabývá vzděláváním ve studijním programu Zdravotnické záchranářství, moderními metodami výuky anatomie, jejich využitím, pozitivy i negativy. Část výzkumná, se zabývá problémovými oblastmi při výuce anatomie, přínosem nových možností výuky anatomie a doporučením studentů programu Zdravotnické záchranářství k výuce anatomie.
Anotace v angličtině
Anatomy is an essential subject for the students of non-medical health-care disciplines, including paramedical courses. In order for paramedics to be able to provide specific medical assistance, they need to successfully complete a qualification study course, including anatomy. Modern methods of teaching anatomy improve the effectiveness of students' learning. This BA thesis focuses on the training of paramedics in the Czech Republic, with an emphasis on the modern methods of teaching anatomy. The theoretical part deals with the description of the Medical Rescue study programme, modern methods of teaching anatomy, their application, pros and cons. This is followed by a research which deals with problems in the teaching of anatomy, the benefits of the new possibilities of teaching anatomy and the recommendations for the students of the Medical Rescue programme regarding the subject of anatomy.
Klíčová slova
anatomie, zdravotnické záchranářství, moderní metody, výuka, přednemocniční neodkladná péče
Klíčová slova v angličtině
anatomy, medical rescue, modern methods, teaching, prehospital emergency care
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Výuka anatomie představuje základní předpoklad pro studium nelékařských zdravotnických oborů, včetně zdravotnických záchranářů. Aby zdravotnický záchranář mohl poskytovat specifickou ošetřovatelkou péči, musí úspěšně absolvovat kvalifikační vzdělávání a po celou dobu studia je provázen právě znalostmi anatomie. Moderní metody výuky anatomie zvyšují efektivitu učení studenů. Bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání zdravotnických záchranářů v České republice s důrazem na moderní metody výuky anatomie. Teoretická část se zabývá vzděláváním ve studijním programu Zdravotnické záchranářství, moderními metodami výuky anatomie, jejich využitím, pozitivy i negativy. Část výzkumná, se zabývá problémovými oblastmi při výuce anatomie, přínosem nových možností výuky anatomie a doporučením studentů programu Zdravotnické záchranářství k výuce anatomie.
Anotace v angličtině
Anatomy is an essential subject for the students of non-medical health-care disciplines, including paramedical courses. In order for paramedics to be able to provide specific medical assistance, they need to successfully complete a qualification study course, including anatomy. Modern methods of teaching anatomy improve the effectiveness of students' learning. This BA thesis focuses on the training of paramedics in the Czech Republic, with an emphasis on the modern methods of teaching anatomy. The theoretical part deals with the description of the Medical Rescue study programme, modern methods of teaching anatomy, their application, pros and cons. This is followed by a research which deals with problems in the teaching of anatomy, the benefits of the new possibilities of teaching anatomy and the recommendations for the students of the Medical Rescue programme regarding the subject of anatomy.
Klíčová slova
anatomie, zdravotnické záchranářství, moderní metody, výuka, přednemocniční neodkladná péče
Klíčová slova v angličtině
anatomy, medical rescue, modern methods, teaching, prehospital emergency care
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Popsat vzdělávání studentů ve studijním oboru Zdravotnický záchranář, včetně moderních metod výuky.
2. Zjistit problémové oblasti při výuce anatomie ve studijním oboru Zdravotnický záchranář.
3. Zjistit přínos nových možností výuky anatomie ve studijním oboru Zdravotnický záchranář.
4. Zjistit doporučení studentů oboru Zdravotnický záchranář k výuce anatomie.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Anatomie představuje základní předpoklad pro jakoukoli výuku v nelékařských zdravotnických oborech. Pochopení makroskopické i mikroskopické stavby je základem pro výuku navazujících předmětů. Anatomie je tedy nezbytnou součástí pro všechny nelékařské zdravotnické obory, včetně oboru Zdravotnický záchranář. Pro rozvíjení kvality vzdělávání je nutné poznat a zařadit do praxe nové možnosti výuky anatomie. Výstupem bakalářské práce bude vytvoření článku připraveného k publikaci.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1. Nelze stanovit, nejedná se o výzkumnou otázku.
2. Jaké jsou problémové oblasti při výuce anatomie ve studijním oboru Zdravotnický záchranář?
3. Jaký je přínos nových možností výuky anatomie ve studijním oboru Zdravotnický záchranář?
4. Jaká jsou doporučení studentů oboru Zdravotnický záchranář k výuce anatomie?
Metoda:
Kvalitativní výzkum.
Technika práce, vyhodnocení dat:
Polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory budou nahrány na záznamové zařízení a následně doslovně přepsány do programu Microsoft Office Word 2016. Text bude upraven textovým editorem Microsoft Office Word 2016.
Místo a čas realizace výzkumu:
Vybraná fakulta zdravotnických studií.
Čas výzkumu: prosinec 2020-leden 2021.
Vzorek:
Respondenti: studenti oboru zdravotnický záchranář studující na vybrané fakultě.
Počet respondentů bude stanoven po dosažení teoretické saturace.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50-70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Popsat vzdělávání studentů ve studijním oboru Zdravotnický záchranář, včetně moderních metod výuky.
2. Zjistit problémové oblasti při výuce anatomie ve studijním oboru Zdravotnický záchranář.
3. Zjistit přínos nových možností výuky anatomie ve studijním oboru Zdravotnický záchranář.
4. Zjistit doporučení studentů oboru Zdravotnický záchranář k výuce anatomie.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Anatomie představuje základní předpoklad pro jakoukoli výuku v nelékařských zdravotnických oborech. Pochopení makroskopické i mikroskopické stavby je základem pro výuku navazujících předmětů. Anatomie je tedy nezbytnou součástí pro všechny nelékařské zdravotnické obory, včetně oboru Zdravotnický záchranář. Pro rozvíjení kvality vzdělávání je nutné poznat a zařadit do praxe nové možnosti výuky anatomie. Výstupem bakalářské práce bude vytvoření článku připraveného k publikaci.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1. Nelze stanovit, nejedná se o výzkumnou otázku.
2. Jaké jsou problémové oblasti při výuce anatomie ve studijním oboru Zdravotnický záchranář?
3. Jaký je přínos nových možností výuky anatomie ve studijním oboru Zdravotnický záchranář?
4. Jaká jsou doporučení studentů oboru Zdravotnický záchranář k výuce anatomie?
Metoda:
Kvalitativní výzkum.
Technika práce, vyhodnocení dat:
Polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory budou nahrány na záznamové zařízení a následně doslovně přepsány do programu Microsoft Office Word 2016. Text bude upraven textovým editorem Microsoft Office Word 2016.
Místo a čas realizace výzkumu:
Vybraná fakulta zdravotnických studií.
Čas výzkumu: prosinec 2020-leden 2021.
Vzorek:
Respondenti: studenti oboru zdravotnický záchranář studující na vybrané fakultě.
Počet respondentů bude stanoven po dosažení teoretické saturace.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50-70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Seznam doporučené literatury
BLANAŘ, Vít a Jan POSPÍCHAL. 2016. Vím, že vím, aneb: Testy s mírou jistoty pro hodnocení znalostí studentů zdravotnických oborů.Profese on-line. 9(1), 1-8. ISSN 1803-4330.
ČESKO. MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ. 2017. Vyhláška č. 470 ze dne 21. prosince 2017, kterou se mění vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 169, s. 5652. ISSN 1211-1244.
ČIHÁK, Radomír. 2016. Anatomie 3. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5636-3.
DRÁBKOVÁ, Jarmila. 2019. Umělá inteligence v intenzivní medicíně a v intenzivní péči. Referátový výběr z anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny. 66(3), 32-33. ISSN 1212-3048.
GINNIS, Paul. 2019. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: Euromedia Group. ISBN 978-80-7617-582-2.
HAVLÍČEK, K., Z. ČERVENKOVÁ a V. BLANAŘ. 2019. Anatomické listy. 4. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7560-242-8.
KACHLÍK, David. 2019. Anatomie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-4058-7.
KRÁTKÁ, Anna. 2016. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. ISBN 978-80-7454-635-8.
SEBLOVÁ Jana a Jiří KNOR. 2018. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0596-0.
THOMPSON, Gale Sloan. 2020. Understanding anatomy & physiology: a visual, auditory, interactive approach. 3. vyd. Philadelphia: F. A. Davis. ISBN 978-0-8036-7645-9.
VEVERKOVÁ E., E. KOZÁKOVÁ a L. DOLEJŠÍ. 2019. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2747-9
Seznam doporučené literatury
BLANAŘ, Vít a Jan POSPÍCHAL. 2016. Vím, že vím, aneb: Testy s mírou jistoty pro hodnocení znalostí studentů zdravotnických oborů.Profese on-line. 9(1), 1-8. ISSN 1803-4330.
ČESKO. MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ. 2017. Vyhláška č. 470 ze dne 21. prosince 2017, kterou se mění vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 169, s. 5652. ISSN 1211-1244.
ČIHÁK, Radomír. 2016. Anatomie 3. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5636-3.
DRÁBKOVÁ, Jarmila. 2019. Umělá inteligence v intenzivní medicíně a v intenzivní péči. Referátový výběr z anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny. 66(3), 32-33. ISSN 1212-3048.
GINNIS, Paul. 2019. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: Euromedia Group. ISBN 978-80-7617-582-2.
HAVLÍČEK, K., Z. ČERVENKOVÁ a V. BLANAŘ. 2019. Anatomické listy. 4. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7560-242-8.
KACHLÍK, David. 2019. Anatomie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-4058-7.
KRÁTKÁ, Anna. 2016. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. ISBN 978-80-7454-635-8.
SEBLOVÁ Jana a Jiří KNOR. 2018. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0596-0.
THOMPSON, Gale Sloan. 2020. Understanding anatomy & physiology: a visual, auditory, interactive approach. 3. vyd. Philadelphia: F. A. Davis. ISBN 978-0-8036-7645-9.
VEVERKOVÁ E., E. KOZÁKOVÁ a L. DOLEJŠÍ. 2019. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2747-9
Přílohy volně vložené
1x CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.