Simulační výuka se stává podstatnou součástí vzdělávání zdravotnických záchranářů a jedna z oblastí, kde se tato výuka uplatní je praktický nácvik zajištění dýchacích cest na základě teoretických znalostí. Simulační výuka je efektivní a bezpečnou metodou vzdělávání studentů nelékařských zdravotnických oborů, kteří se připravují na výkon svého budoucího povolání. Teoretická část práce obsahuje popis simulační výuky včetně popisu simulačního postupu, dále také popis jednotlivých metod a technik, kterými lze zajistit dýchací cesty. Výzkumná část je zaměřena na znalosti studentů studijního oboru zdravotnický záchranář při zajištění dýchacích cest laryngeálním tubusem v kontextu s nejnovějšími vědeckými poznatky. Znalosti byly ověřovány pomocí strukturovaného pozorování. Výstupem práce je připravený scénář simulační výuky a článek připravený k publikaci.
Anotace v angličtině
Simulation training is becoming an Essentials aspekt of paramedic education and one of the areas where this part of the education can be applied is airway managment training based on theoretical knowledge. Simulation training is an effective and safe educational method for non-medical health students preparing for their future professions. The theoretical part of this thesis contains a description of simulation training including the simulation procedure, as well as a description of the different methods and techniques that can be used to secure the airways. The research section focuses on the knowledge of student of paramedics in the area of securing the airways by a laryngeal tube in the kontext of the latest scientific findings. The knowledge was assessed by structures observation. The output oh this thesis is a prepared simulation training scenario and an article ready for publishing.
Simulační výuka se stává podstatnou součástí vzdělávání zdravotnických záchranářů a jedna z oblastí, kde se tato výuka uplatní je praktický nácvik zajištění dýchacích cest na základě teoretických znalostí. Simulační výuka je efektivní a bezpečnou metodou vzdělávání studentů nelékařských zdravotnických oborů, kteří se připravují na výkon svého budoucího povolání. Teoretická část práce obsahuje popis simulační výuky včetně popisu simulačního postupu, dále také popis jednotlivých metod a technik, kterými lze zajistit dýchací cesty. Výzkumná část je zaměřena na znalosti studentů studijního oboru zdravotnický záchranář při zajištění dýchacích cest laryngeálním tubusem v kontextu s nejnovějšími vědeckými poznatky. Znalosti byly ověřovány pomocí strukturovaného pozorování. Výstupem práce je připravený scénář simulační výuky a článek připravený k publikaci.
Anotace v angličtině
Simulation training is becoming an Essentials aspekt of paramedic education and one of the areas where this part of the education can be applied is airway managment training based on theoretical knowledge. Simulation training is an effective and safe educational method for non-medical health students preparing for their future professions. The theoretical part of this thesis contains a description of simulation training including the simulation procedure, as well as a description of the different methods and techniques that can be used to secure the airways. The research section focuses on the knowledge of student of paramedics in the area of securing the airways by a laryngeal tube in the kontext of the latest scientific findings. The knowledge was assessed by structures observation. The output oh this thesis is a prepared simulation training scenario and an article ready for publishing.
Vytvořit scénář simulační výuky zajištění dýchacích cest vybranou pomůckou dle nejnovějších vědeckých poznatků.
Zjistit kritické body při simulační výuce u zajištění dýchacích cest vybranou pomůckou dle nejnovějších vědeckých poznatků v oblasti přípravy doporučených pomůcek.
Zjistit kritické body při simulační výuce u zajištění dýchacích cest vybranou pomůckou dle nejnovějších vědeckých poznatků v oblasti postupu zavedení vybrané pomůcky k zajištění dýchacích cest.
Zjistit kritické body při simulační výuce u zajištění dýchacích cest vybranou pomůckou dle nejnovějších vědeckých poznatků v oblasti činností po zajištění dýchacích cest.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Simulační výuka se stává podstatnou součástí vzdělávání zdravotnických záchranářů a jedna z oblastí, kde se tato výuka uplatní je praktický nácvik zajištění dýchacích cest dle nejnovějších vědeckých poznatků na základě teoretických znalostí. Simulační výuka je efektivní metodou vzdělávání studentů nelékařských zdravotnických oborů, kteří se připravují na výkon svého budoucího povolání.
Výstupem bakalářské práce bude článek připravený k publikaci do odborného periodika.
Výzkumné předpoklady:
1. Předpoklad nestanoven, jedná se o popisný cíl.
2. Předpokládáme, že simulační výuka u zajištění dýchacích cest vybranou pomůckou dle nejnovějších vědeckých poznatků je ze 70 % a více bez kritických částí v oblasti přípravy doporučených pomůcek.
3. Předpokládáme, že simulační výuka u zajištění dýchacích cest vybranou pomůckou dle nejnovějších vědeckých poznatků je ze 70 % a více bez kritických částí v oblasti postupu zavedení vybrané pomůcky k zajištění dýchacích cest.
4. Předpokládáme, že simulační výuka u zajištění dýchacích cest vybranou pomůckou dle nejnovějších vědeckých poznatků je ze 70 % a více bez kritických částí v oblasti činností po zajištění dýchacích cest.
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě provedení předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: strukturované pozorování a audiovizuální záznam
Vyhodnocení dat: Data budou zpracována pomocí grafů a tabulek v programu Microsoft Office Excel 2007. Text bude zpracován textovým editorem Microsoft Office Word 2007.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: Vybraná fakulta zajišťující výuku ve studijním oboru zdravotnický záchranář.
Čas: prosinec 2020-únor 2021
Vzorek:
Výzkumným vzorkem bude 50 studentů studijního oboru zdravotnický záchranář v 2. a 3 ročníku.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50-70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
Vytvořit scénář simulační výuky zajištění dýchacích cest vybranou pomůckou dle nejnovějších vědeckých poznatků.
Zjistit kritické body při simulační výuce u zajištění dýchacích cest vybranou pomůckou dle nejnovějších vědeckých poznatků v oblasti přípravy doporučených pomůcek.
Zjistit kritické body při simulační výuce u zajištění dýchacích cest vybranou pomůckou dle nejnovějších vědeckých poznatků v oblasti postupu zavedení vybrané pomůcky k zajištění dýchacích cest.
Zjistit kritické body při simulační výuce u zajištění dýchacích cest vybranou pomůckou dle nejnovějších vědeckých poznatků v oblasti činností po zajištění dýchacích cest.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Simulační výuka se stává podstatnou součástí vzdělávání zdravotnických záchranářů a jedna z oblastí, kde se tato výuka uplatní je praktický nácvik zajištění dýchacích cest dle nejnovějších vědeckých poznatků na základě teoretických znalostí. Simulační výuka je efektivní metodou vzdělávání studentů nelékařských zdravotnických oborů, kteří se připravují na výkon svého budoucího povolání.
Výstupem bakalářské práce bude článek připravený k publikaci do odborného periodika.
Výzkumné předpoklady:
1. Předpoklad nestanoven, jedná se o popisný cíl.
2. Předpokládáme, že simulační výuka u zajištění dýchacích cest vybranou pomůckou dle nejnovějších vědeckých poznatků je ze 70 % a více bez kritických částí v oblasti přípravy doporučených pomůcek.
3. Předpokládáme, že simulační výuka u zajištění dýchacích cest vybranou pomůckou dle nejnovějších vědeckých poznatků je ze 70 % a více bez kritických částí v oblasti postupu zavedení vybrané pomůcky k zajištění dýchacích cest.
4. Předpokládáme, že simulační výuka u zajištění dýchacích cest vybranou pomůckou dle nejnovějších vědeckých poznatků je ze 70 % a více bez kritických částí v oblasti činností po zajištění dýchacích cest.
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě provedení předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: strukturované pozorování a audiovizuální záznam
Vyhodnocení dat: Data budou zpracována pomocí grafů a tabulek v programu Microsoft Office Excel 2007. Text bude zpracován textovým editorem Microsoft Office Word 2007.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: Vybraná fakulta zajišťující výuku ve studijním oboru zdravotnický záchranář.
Čas: prosinec 2020-únor 2021
Vzorek:
Výzkumným vzorkem bude 50 studentů studijního oboru zdravotnický záchranář v 2. a 3 ročníku.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50-70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Seznam doporučené literatury
BORKOVÁ, Klára a Martina KRATOCHVÍLOVÁ. 2016. Zajištění dýchacích cest. Zdravotnictví a medicína. 2016(5), 26. ISSN 1210-0404.
DJAKOW, Jana. 2018. Základní zhodnocení a intervence u kriticky nemocného dítěte. Urgentní medicína. 21(2), 12-17. ISSN 1212-1924.
KOURKOVÁ, Petra a Věra ČERMÁKOVÁ. 2016. Využití supraglotické pomůcky v řešení neodkladných stavů v praxi. Florence. 12(9), 18-19. ISSN 1801-464X.
MÁLEK, Jiří et al. 2019. Lékařskáprvní pomoc v urgentních stavech. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0590-8.
MICHÁLEK, Pavel. 2016. Zásady zajištění dýchacích cest během anestezie a v intenzivní péči. Postgraduální medicína. 18(5), 441-446. ISSN 1212-4184.
MIXA, V., P. HEINIGE a V. VOTRUBA. 2017. Dětská přednemocniční a urgentní péče. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-4643-5.
ŠEBLOVÁ, Jana et al. 2018. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. 2. vyd. Praha: Grada.ISBN 978-80-271-0596-0.
ŠÍN, Robin et al. 2019. Lékařská první pomoc. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-433-0.
THYGERSON, Alton et al. 2017. First aid, CPR and AED: Advanced. 7. vyd. Burlington: Jones & Bartlett Learning. ISBN 978-1-284-10531-5.
VESELÁ, Katarína. 2018. Využití simulační medicíny ve vzdělávání přednemocniční neodkladné péči. Urgentní medicína. 21(3), 6-9. ISSN 1212-1924.
ŽÁČEK, Svatopluk. 2017. Zajištění průchodnosti dýchacích cest u morbidně obézního pacienta v neodkladné péči. Florence. 13(6), 16-18. ISSN 1801-464X.
Seznam doporučené literatury
BORKOVÁ, Klára a Martina KRATOCHVÍLOVÁ. 2016. Zajištění dýchacích cest. Zdravotnictví a medicína. 2016(5), 26. ISSN 1210-0404.
DJAKOW, Jana. 2018. Základní zhodnocení a intervence u kriticky nemocného dítěte. Urgentní medicína. 21(2), 12-17. ISSN 1212-1924.
KOURKOVÁ, Petra a Věra ČERMÁKOVÁ. 2016. Využití supraglotické pomůcky v řešení neodkladných stavů v praxi. Florence. 12(9), 18-19. ISSN 1801-464X.
MÁLEK, Jiří et al. 2019. Lékařskáprvní pomoc v urgentních stavech. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0590-8.
MICHÁLEK, Pavel. 2016. Zásady zajištění dýchacích cest během anestezie a v intenzivní péči. Postgraduální medicína. 18(5), 441-446. ISSN 1212-4184.
MIXA, V., P. HEINIGE a V. VOTRUBA. 2017. Dětská přednemocniční a urgentní péče. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-4643-5.
ŠEBLOVÁ, Jana et al. 2018. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. 2. vyd. Praha: Grada.ISBN 978-80-271-0596-0.
ŠÍN, Robin et al. 2019. Lékařská první pomoc. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-433-0.
THYGERSON, Alton et al. 2017. First aid, CPR and AED: Advanced. 7. vyd. Burlington: Jones & Bartlett Learning. ISBN 978-1-284-10531-5.
VESELÁ, Katarína. 2018. Využití simulační medicíny ve vzdělávání přednemocniční neodkladné péči. Urgentní medicína. 21(3), 6-9. ISSN 1212-1924.
ŽÁČEK, Svatopluk. 2017. Zajištění průchodnosti dýchacích cest u morbidně obézního pacienta v neodkladné péči. Florence. 13(6), 16-18. ISSN 1801-464X.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.