Předložená diplomová práce se zabývala charakteristikou deformačního chování sendvičového plechu a jeho využití pro stavbu karoserie automobilu. V teoretické části diplomové práce jsou popsány základní zkoušky mechanických vlastností materiálu. Dále se tato část práce zabývá konvenčními i nekonvenčními materiály používanými v automobilovém průmyslu. Experimentální část diplomové práce porovnává sendvičový materiál CR270Y340T-LA a mikrolegovanou ocel HC 300LAD z hlediska mechanických vlastností a zejména tvářitelnosti. Vlastnosti materiálů byly zjišťovány statickou zkouškou tahem, zkouškou hydrostatickým vypínáním (tzv. Bulge test) a vypínáním pevným polokulovým tažníkem (tzv. Nakazima test), z které se následně stanovily tzv. diagramy mezních přetvoření. Posledním z porovnávaných parametrů byl tvar střižné hrany v závislosti na velikosti střižné mezery. V hodnocení jsou následně shrnuty základní charakteristiky a rozdíly mezi testovanými materiály, z kterých jsou vyvozeny příslušné závěry.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis dealt with the characterization of the sandwich sheet deformation behaviour and its use for the car-body design. The theoretical part of the thesis describes the basic tests of the material mechanical properties. Furthermore, this part of the thesis deals with conventional and unconventional materials used in the automotive industry. The experimental part of the thesis compares the sandwich material CR270Y340T-LA and the micro-alloyed steel HC 300LAD in terms of mechanical properties and especially formability. The properties of the materials were determined by static tensile test, hydraulic bulge test and by modified Nakazima test, from which the forming limit diagrams were subsequently determined. The last compared parameter was the shape of the cut edge in dependence on magnitude of cutting clearance. The evaluation then summarises the basic characteristics and differences between the tested materials, from which conclusions are drawn.
Předložená diplomová práce se zabývala charakteristikou deformačního chování sendvičového plechu a jeho využití pro stavbu karoserie automobilu. V teoretické části diplomové práce jsou popsány základní zkoušky mechanických vlastností materiálu. Dále se tato část práce zabývá konvenčními i nekonvenčními materiály používanými v automobilovém průmyslu. Experimentální část diplomové práce porovnává sendvičový materiál CR270Y340T-LA a mikrolegovanou ocel HC 300LAD z hlediska mechanických vlastností a zejména tvářitelnosti. Vlastnosti materiálů byly zjišťovány statickou zkouškou tahem, zkouškou hydrostatickým vypínáním (tzv. Bulge test) a vypínáním pevným polokulovým tažníkem (tzv. Nakazima test), z které se následně stanovily tzv. diagramy mezních přetvoření. Posledním z porovnávaných parametrů byl tvar střižné hrany v závislosti na velikosti střižné mezery. V hodnocení jsou následně shrnuty základní charakteristiky a rozdíly mezi testovanými materiály, z kterých jsou vyvozeny příslušné závěry.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis dealt with the characterization of the sandwich sheet deformation behaviour and its use for the car-body design. The theoretical part of the thesis describes the basic tests of the material mechanical properties. Furthermore, this part of the thesis deals with conventional and unconventional materials used in the automotive industry. The experimental part of the thesis compares the sandwich material CR270Y340T-LA and the micro-alloyed steel HC 300LAD in terms of mechanical properties and especially formability. The properties of the materials were determined by static tensile test, hydraulic bulge test and by modified Nakazima test, from which the forming limit diagrams were subsequently determined. The last compared parameter was the shape of the cut edge in dependence on magnitude of cutting clearance. The evaluation then summarises the basic characteristics and differences between the tested materials, from which conclusions are drawn.
Experimentální zjištění deformačních schopností vybraného sendvičového plechu a jeho porovnání s konvenčním hlubokotažným materiálem.
Statistické vyhodnocení naměřených dat.
Diskuze a závěr.
Seznam doporučené literatury
[1] DAVIES, Geoffrey. Materials for Automobile Bodies. B.m.: Butterworth-Heinemann, 2012. ISBN 978-0-08-096979-4.
[2] BUNGE, H., J. D. BANABIC a Klaus PÖHLANDT. Formability of metallic materials: plastic anisotropy, formability testing, forming limits. Berlin; London: Springer, 2011. ISBN 978-3-642-08750-9.
[3] ASM INTERNATIONAL, Howard KUHN a ASM INTERNATIONAL, ed. Mechanical testing and evaluation. [11. ed.], 1. print. Materials Park, Ohio: ASM International, 2000. ASM handbook, prepared under the direction of the ASM International Handbook Committee; Vol. 8. ISBN 978-0-87170-389-7.
[4] PÖHLANDT, Klaus. Materials testing for the metal forming industry. Berlin u.a: Springer, 1989. ISBN 978-3-540-50651-5.
[5] ČSN EN ISO 6892-1 (420310) Kovové materiály - Zkoušení tahem - Část 1: Zkušební metoda za pokojové teploty. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2010.
[6] ČSN EN ISO 20482 (420406) Kovové materiály - Plecha a pásy - Zkouška hlouobením podle Erichsena. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2014.
Seznam doporučené literatury
[1] DAVIES, Geoffrey. Materials for Automobile Bodies. B.m.: Butterworth-Heinemann, 2012. ISBN 978-0-08-096979-4.
[2] BUNGE, H., J. D. BANABIC a Klaus PÖHLANDT. Formability of metallic materials: plastic anisotropy, formability testing, forming limits. Berlin; London: Springer, 2011. ISBN 978-3-642-08750-9.
[3] ASM INTERNATIONAL, Howard KUHN a ASM INTERNATIONAL, ed. Mechanical testing and evaluation. [11. ed.], 1. print. Materials Park, Ohio: ASM International, 2000. ASM handbook, prepared under the direction of the ASM International Handbook Committee; Vol. 8. ISBN 978-0-87170-389-7.
[4] PÖHLANDT, Klaus. Materials testing for the metal forming industry. Berlin u.a: Springer, 1989. ISBN 978-3-540-50651-5.
[5] ČSN EN ISO 6892-1 (420310) Kovové materiály - Zkoušení tahem - Část 1: Zkušební metoda za pokojové teploty. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2010.
[6] ČSN EN ISO 20482 (420406) Kovové materiály - Plecha a pásy - Zkouška hlouobením podle Erichsena. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2014.
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.