Bakalářská práce je zaměřena na využití metod a technik dramatické výchovy u dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje charakteristiku předškolního věku, popis dramatické výchovy a její uplatnění a působení v mateřské škole. Praktická část je zaměřena na vytvoření a ověření programu, který je zaměřen na metody a techniky dramatické výchovy a následné vyhodnocení tohoto programu skrze strukturovaný rozhovor učitelů ve vybraných mateřských školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the usage of methods and techniques of drama education for children in preschool age. The work is divided into theoretical and practi-cal part. The theoretical part contains the characteristics of preschool age, a description of drama education and its application and use in kindergarten. The practi-cal part is focused on the creation and verification of a program that focuses on methods and techniques of drama education and evaluation of this program through a structured interview with teachers in selected kindergartens.
Klíčová slova
Dramatická výchova, metody a techniky DV, předškolní období, cíle, rozhovor.
Klíčová slova v angličtině
Drama education, methods and techniques of drama education, preschool age, ob-jectives, interviews.
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na využití metod a technik dramatické výchovy u dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje charakteristiku předškolního věku, popis dramatické výchovy a její uplatnění a působení v mateřské škole. Praktická část je zaměřena na vytvoření a ověření programu, který je zaměřen na metody a techniky dramatické výchovy a následné vyhodnocení tohoto programu skrze strukturovaný rozhovor učitelů ve vybraných mateřských školách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the usage of methods and techniques of drama education for children in preschool age. The work is divided into theoretical and practi-cal part. The theoretical part contains the characteristics of preschool age, a description of drama education and its application and use in kindergarten. The practi-cal part is focused on the creation and verification of a program that focuses on methods and techniques of drama education and evaluation of this program through a structured interview with teachers in selected kindergartens.
Klíčová slova
Dramatická výchova, metody a techniky DV, předškolní období, cíle, rozhovor.
Klíčová slova v angličtině
Drama education, methods and techniques of drama education, preschool age, ob-jectives, interviews.
Zásady pro vypracování
CÍL: Vytvoření a ověření výchovně vzdělávacího programu, který je zaměřený na využití dramatické výchovy v mateřské škole.
POŽADAVKY:
Studium odborné literatury.
Výběr literárního textu pro děti v mateřské škole.
Sestavení výchovně vzdělávacího programu.
Ověření vytvořeného programu v praxi.
Vyhodnocení výsledků při realizaci programu.
METODY:
Strukturovaný rozhovor
Zásady pro vypracování
CÍL: Vytvoření a ověření výchovně vzdělávacího programu, který je zaměřený na využití dramatické výchovy v mateřské škole.
POŽADAVKY:
Studium odborné literatury.
Výběr literárního textu pro děti v mateřské škole.
Sestavení výchovně vzdělávacího programu.
Ověření vytvořeného programu v praxi.
Vyhodnocení výsledků při realizaci programu.
METODY:
Strukturovaný rozhovor
Seznam doporučené literatury
AMIROVÁ, A., FIEDLEROVÁ M. a REJCHRTOVÁ, A., 2019. Metody a aktivity dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe,. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-4305.
DUDEK, A., 1999. Paci, paci, pacičky: říkadla a pohádky pro děti. V Ostravě: Librex. ISBN 80-7228-167-4.
MACHKOVÁ, E., 2011. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. ISBN 978-80-7068-250-0.
MARUŠÁK, R., 2010 Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. V Praze: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-172-8.
MŠMT. 2017. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha, Česká republika: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2017 [cit. 2018-03-18]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/39793_1_1/
SKUTIL, M. a kol., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
Seznam doporučené literatury
AMIROVÁ, A., FIEDLEROVÁ M. a REJCHRTOVÁ, A., 2019. Metody a aktivity dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe,. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-4305.
DUDEK, A., 1999. Paci, paci, pacičky: říkadla a pohádky pro děti. V Ostravě: Librex. ISBN 80-7228-167-4.
MACHKOVÁ, E., 2011. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. ISBN 978-80-7068-250-0.
MARUŠÁK, R., 2010 Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. V Praze: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-172-8.
MŠMT. 2017. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha, Česká republika: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2017 [cit. 2018-03-18]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/39793_1_1/
SKUTIL, M. a kol., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.