Tato závěrečná práce se zabývá výukovou metodou filozofie pro děti a možnostmi jejího využití ve výuce žáků 4. a 5. tříd základní školy. Cílem práce je navrhnout tři aktivity s prvky metody filozofie pro děti, které lze zařadit do výuky žáků na I. stupni ZŠ.
První část práce je teoretická. Pojednává o historickém vývoji metody filozofie pro děti, o jejím specifickém zaměření na bádající společenství a roli učitele ve výuce, a také o jejím možném zařazení do výuky žáků na I. stupni ZŠ s ohledem na vývojová specifika tohoto věku a kurikulární dokument RVP.
S ohledem na získané informace jsou v druhé části práce navrženy tři aktivity, které lze využít ve výuce žáků 4. a 5. tříd ZŠ v rámci jednotlivých předmětů. Aktivity jsou zaměřené na budování bádajícího společenství a jsou zpracovány formou metodických listů.
Anotace v angličtině
This final thesis is focused on the teaching method philosophy for children and its possibilities of use in teaching the 4th and 5th grade at primary school. The main task of this thesis is to propose three activities that can be used in teaching.
The first part of this work describes the history of philosophy for children, its focus on the community of inquiry and the authority of the teacher. It also includes the topic of teaching philosophy at primary school, taking into consideration the age of students and the curricular document RVP.
The second part of this work consists of three activities that can be used in specific school subjects. These activities focus on creating the community of inquiry and are presented in the form of worksheet.
Klíčová slova
Filozofie pro děti, P4C, Matthew Lipman, 4. a 5. třída základní školy, výuková metoda, bádající společenství
Klíčová slova v angličtině
Philosophy for children, P4C, Matthew Lipman, 4th and 5th grade of primary school, teaching method, community of inquiry
Rozsah průvodní práce
36
Jazyk
CZ
Anotace
Tato závěrečná práce se zabývá výukovou metodou filozofie pro děti a možnostmi jejího využití ve výuce žáků 4. a 5. tříd základní školy. Cílem práce je navrhnout tři aktivity s prvky metody filozofie pro děti, které lze zařadit do výuky žáků na I. stupni ZŠ.
První část práce je teoretická. Pojednává o historickém vývoji metody filozofie pro děti, o jejím specifickém zaměření na bádající společenství a roli učitele ve výuce, a také o jejím možném zařazení do výuky žáků na I. stupni ZŠ s ohledem na vývojová specifika tohoto věku a kurikulární dokument RVP.
S ohledem na získané informace jsou v druhé části práce navrženy tři aktivity, které lze využít ve výuce žáků 4. a 5. tříd ZŠ v rámci jednotlivých předmětů. Aktivity jsou zaměřené na budování bádajícího společenství a jsou zpracovány formou metodických listů.
Anotace v angličtině
This final thesis is focused on the teaching method philosophy for children and its possibilities of use in teaching the 4th and 5th grade at primary school. The main task of this thesis is to propose three activities that can be used in teaching.
The first part of this work describes the history of philosophy for children, its focus on the community of inquiry and the authority of the teacher. It also includes the topic of teaching philosophy at primary school, taking into consideration the age of students and the curricular document RVP.
The second part of this work consists of three activities that can be used in specific school subjects. These activities focus on creating the community of inquiry and are presented in the form of worksheet.
Klíčová slova
Filozofie pro děti, P4C, Matthew Lipman, 4. a 5. třída základní školy, výuková metoda, bádající společenství
Klíčová slova v angličtině
Philosophy for children, P4C, Matthew Lipman, 4th and 5th grade of primary school, teaching method, community of inquiry
Zásady pro vypracování
Tato práce se zaměřuje na možnosti využití metody ?Filosofie pro děti? ve výuce žáků na 1. stupni ZŠ.
První část je teoretická a obsahuje analýzu metody ?Filosofie pro děti? na základě odborné literatury a dalších dostupných elektronických zdrojů. Skládá se ze čtyř oblastí: představení metody a pozadí jejího vzniku, její analýzu, zařazení do legislativního rámce RVP, představení žáka 1. stupně ZŠ z hlediska vývojové psychologie a kognitivních procesů. Konkrétní kapitoly obsahují popis fází ?filosofie pro děti?, reflexi role učitele a žáků, předpokládané cíle, analýzu dialogických metod obecně, vývoj etického uvažování, schopnost abstrakce žáka 1. stupně ZŠ a zařazení výuky filosofie do školního prostředí (klíčové kompetence a vyučované předměty).
První část poskytne teoretický rámec, a ve druhé části bude rozpracováno 5 ? 10 konkrétních návrhů aktivit a jejich možné zařazení do výuky.
Studentka bude postupovat v souladu s metodickými a organizačními pokyny vedoucího práce a postup bude pravidelně konzultovat.
Zásady pro vypracování
Tato práce se zaměřuje na možnosti využití metody ?Filosofie pro děti? ve výuce žáků na 1. stupni ZŠ.
První část je teoretická a obsahuje analýzu metody ?Filosofie pro děti? na základě odborné literatury a dalších dostupných elektronických zdrojů. Skládá se ze čtyř oblastí: představení metody a pozadí jejího vzniku, její analýzu, zařazení do legislativního rámce RVP, představení žáka 1. stupně ZŠ z hlediska vývojové psychologie a kognitivních procesů. Konkrétní kapitoly obsahují popis fází ?filosofie pro děti?, reflexi role učitele a žáků, předpokládané cíle, analýzu dialogických metod obecně, vývoj etického uvažování, schopnost abstrakce žáka 1. stupně ZŠ a zařazení výuky filosofie do školního prostředí (klíčové kompetence a vyučované předměty).
První část poskytne teoretický rámec, a ve druhé části bude rozpracováno 5 ? 10 konkrétních návrhů aktivit a jejich možné zařazení do výuky.
Studentka bude postupovat v souladu s metodickými a organizačními pokyny vedoucího práce a postup bude pravidelně konzultovat.
Seznam doporučené literatury
CURNOW, T., 2001. Thinking Through Dialogue: Essays on Philosophy in Practice. Surrey, UK: Practical Philosophy Press. ISBN 0954178300
MUCHOVÁ, L., 2011. ---aděje na s---. České Budějovice: České Budějovice: TF JU, Centrum filozofie pro děti. ISBN 978-80-7394-279-3
POHL, M., 2000. Learning to Think: Thinking to Learn Models and strategies to develop a classroom culture of thinking. Cheltenham, Victoria, Australia: Hawker Brownlow Education. ISBN 9781740250481
CVACH, R. Filozofie pro děti. Kritické listy, č. 22/2006, str. 26-27. ISSN 1214-5823
BERGSON, H., 2007. Dva zdroje morálky a náboženství. 1. vydání. Praha: Vyšehrad. 267 s. Edice Reflexe. ISBN 978-80-7021- 792-4.
Seznam doporučené literatury
CURNOW, T., 2001. Thinking Through Dialogue: Essays on Philosophy in Practice. Surrey, UK: Practical Philosophy Press. ISBN 0954178300
MUCHOVÁ, L., 2011. ---aděje na s---. České Budějovice: České Budějovice: TF JU, Centrum filozofie pro děti. ISBN 978-80-7394-279-3
POHL, M., 2000. Learning to Think: Thinking to Learn Models and strategies to develop a classroom culture of thinking. Cheltenham, Victoria, Australia: Hawker Brownlow Education. ISBN 9781740250481
CVACH, R. Filozofie pro děti. Kritické listy, č. 22/2006, str. 26-27. ISSN 1214-5823
BERGSON, H., 2007. Dva zdroje morálky a náboženství. 1. vydání. Praha: Vyšehrad. 267 s. Edice Reflexe. ISBN 978-80-7021- 792-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.