Diplomová práce se zaměřuje na zmapování výstupních znalostí v problematice ?celku a jeho
části?. Je rozdělena do dvou částí, v teoretické jsou zpracovány některé kurikulární dokumenty,
styl výuky učitele, nejčastější chyby a východiska v oblasti zejména zlomků, v části praktické
jsou prostřednictvím didaktického testu provedeného v 8. a 9. třídách a dvou případových
studií zkoumány výzkumné předpoklady. Jako doplněk je k práci vyhodnocen dotazník určený
učitelům matematiky.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on mapping the output knowledge in the issue of "the whole and its part".
It is divided into two parts, in the theoretical part there are processed some curricular
documents, the teacher's teaching style, the most common mistakes and their possible solutions,
in the practical part there are examined research assumptions through a didactic test taken in
8th and 9th grades and two case studies. In addition there is an evaluated questionnaire
intended for teachers of mathematics.
Klíčová slova
zlomek, kurikulární dokumenty, transmisivní výuka, konstruktivistická výuka, model, početní
operace se zlomky, operátor, veličina, slovní úloha, didaktický test, případová studie
Klíčová slova v angličtině
fraction, curriculum documents, transmissive approach, constructivist approach, model,
operations with fractions, operator, magnitude of quantity, word problem, didactic test, case
study
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na zmapování výstupních znalostí v problematice ?celku a jeho
části?. Je rozdělena do dvou částí, v teoretické jsou zpracovány některé kurikulární dokumenty,
styl výuky učitele, nejčastější chyby a východiska v oblasti zejména zlomků, v části praktické
jsou prostřednictvím didaktického testu provedeného v 8. a 9. třídách a dvou případových
studií zkoumány výzkumné předpoklady. Jako doplněk je k práci vyhodnocen dotazník určený
učitelům matematiky.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on mapping the output knowledge in the issue of "the whole and its part".
It is divided into two parts, in the theoretical part there are processed some curricular
documents, the teacher's teaching style, the most common mistakes and their possible solutions,
in the practical part there are examined research assumptions through a didactic test taken in
8th and 9th grades and two case studies. In addition there is an evaluated questionnaire
intended for teachers of mathematics.
Klíčová slova
zlomek, kurikulární dokumenty, transmisivní výuka, konstruktivistická výuka, model, početní
operace se zlomky, operátor, veličina, slovní úloha, didaktický test, případová studie
Klíčová slova v angličtině
fraction, curriculum documents, transmissive approach, constructivist approach, model,
operations with fractions, operator, magnitude of quantity, word problem, didactic test, case
study
Zásady pro vypracování
Předmětem této práce je zmapování výstupních znalostí žáků 8. a 9. tříd základních škol v oblasti porozumění vztahu celku a jeho části (zlomky, procenta, desetinná čísla a jejich aplikace) jako místa klíčového pro pochopení navazujících témat nejen ze základního ale i středoškolského studia. K tomu bude použit didaktický test, dále pak informace ze studia odborné literatury a také přímo od učitelů matematiky prostřednictvím dotazníku, na jehož základě bude mapována i komunikace ve výuce a role učitele v ní. Ze získaných dat se práce pokusí nalézt příležitosti, které by mohly pomoci zlepšit výuku této problematiky.
Zásady pro vypracování
Předmětem této práce je zmapování výstupních znalostí žáků 8. a 9. tříd základních škol v oblasti porozumění vztahu celku a jeho části (zlomky, procenta, desetinná čísla a jejich aplikace) jako místa klíčového pro pochopení navazujících témat nejen ze základního ale i středoškolského studia. K tomu bude použit didaktický test, dále pak informace ze studia odborné literatury a také přímo od učitelů matematiky prostřednictvím dotazníku, na jehož základě bude mapována i komunikace ve výuce a role učitele v ní. Ze získaných dat se práce pokusí nalézt příležitosti, které by mohly pomoci zlepšit výuku této problematiky.
Seznam doporučené literatury
VONDROVÁ, Naďa. Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4516-2.
VONDROVÁ, Naďa a Miroslav RENDL. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
TICHÁ, Marie. Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In: Sborník 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Ed. M. Ausbergová, J. Novotná. Plzeň: JČMF, 1998.
ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK a Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9529-8.
HEJNÝ, Milan, Jarmila NOVOTNÁ a Naďa VONDROVÁ, ed. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-189-3
VONDROVÁ, Naďa. Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4516-2.
VONDROVÁ, Naďa a Miroslav RENDL. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
TICHÁ, Marie. Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In: Sborník 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Ed. M. Ausbergová, J. Novotná. Plzeň: JČMF, 1998.
ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK a Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9529-8.
HEJNÝ, Milan, Jarmila NOVOTNÁ a Naďa VONDROVÁ, ed. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-189-3