Předmětem diplomové práce je zhodnocení terénní výuky zeměpisu, jejího významu a postavení v rámci českého kurikula a geografického vzdělávání. Součástí práce je charakteristika vybraného zájmového území - Jizerských hor. Hlavním výstupem jsou konkrétní návrhy terénního vyučování v Jizerských horách. Návrhy svým zaměřením splňují vzdělávací obsah a očekávané výstupy nejen tematického okruhu terénní výuky, ale i dalších zeměpisných okruhů a naplňují také mezipředmětové vztahy. Součástí návrhů jsou didakticko-metodické listy pro učitele a pracovní listy pro žáky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the evaluation of geographical fieldwork, its importance and position within the Czech curriculum and geographical education. Apart from that, the theoretical part of the work consists of the Jizera Mountain characteristics as this is the area of interest. The main aim of the thesis is to create a set of specific proposals for fieldwork in the Jizera Mountains. The proposals meet the requirements of the Framework Educational Programme in terms of the educational content and expected outcomes not only in the geographical fieldwork, but also of other geographical topics. The proposals are interdisciplinary and they include methodological sheets for teachers and worksheets for students.
Klíčová slova
Zeměpis, terénní výuka, geografické znalosti a dovednosti, 2. stupeň ZŠ, RVP ZV, pracovní listy, metodické listy, Jizerské hory
Klíčová slova v angličtině
Geography, Fieldwork, Framework Educational Programme for Basic Education, Geographical Knowledge and Skills, Secondary School, Worksheets, Methodology, the Jizera Mountains
Rozsah průvodní práce
100 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce je zhodnocení terénní výuky zeměpisu, jejího významu a postavení v rámci českého kurikula a geografického vzdělávání. Součástí práce je charakteristika vybraného zájmového území - Jizerských hor. Hlavním výstupem jsou konkrétní návrhy terénního vyučování v Jizerských horách. Návrhy svým zaměřením splňují vzdělávací obsah a očekávané výstupy nejen tematického okruhu terénní výuky, ale i dalších zeměpisných okruhů a naplňují také mezipředmětové vztahy. Součástí návrhů jsou didakticko-metodické listy pro učitele a pracovní listy pro žáky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the evaluation of geographical fieldwork, its importance and position within the Czech curriculum and geographical education. Apart from that, the theoretical part of the work consists of the Jizera Mountain characteristics as this is the area of interest. The main aim of the thesis is to create a set of specific proposals for fieldwork in the Jizera Mountains. The proposals meet the requirements of the Framework Educational Programme in terms of the educational content and expected outcomes not only in the geographical fieldwork, but also of other geographical topics. The proposals are interdisciplinary and they include methodological sheets for teachers and worksheets for students.
Klíčová slova
Zeměpis, terénní výuka, geografické znalosti a dovednosti, 2. stupeň ZŠ, RVP ZV, pracovní listy, metodické listy, Jizerské hory
Klíčová slova v angličtině
Geography, Fieldwork, Framework Educational Programme for Basic Education, Geographical Knowledge and Skills, Secondary School, Worksheets, Methodology, the Jizera Mountains
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvoření kompletního návrhu terénní výuky sestávající z didakticko-metodického návodu pro učitele a pracovních listů pro žáky 2. stupně ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Účelem terénního vyučování je rozvíjet geografické dovednosti a znalosti a posílit vztah žáků k předmětu zeměpisu a k Jizerským horám jako jedinečnému regionu, ve kterém žijí. Součástí práce je zhodnocení terénní výuky v geografickém vzdělávání a její zařazení v rámci kurikula, geografická charakteristika zvolené oblasti a transfer z odborné do didaktické roviny ve zmíněné podobě návrhu konkrétního terénního vyučování.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvoření kompletního návrhu terénní výuky sestávající z didakticko-metodického návodu pro učitele a pracovních listů pro žáky 2. stupně ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Účelem terénního vyučování je rozvíjet geografické dovednosti a znalosti a posílit vztah žáků k předmětu zeměpisu a k Jizerským horám jako jedinečnému regionu, ve kterém žijí. Součástí práce je zhodnocení terénní výuky v geografickém vzdělávání a její zařazení v rámci kurikula, geografická charakteristika zvolené oblasti a transfer z odborné do didaktické roviny ve zmíněné podobě návrhu konkrétního terénního vyučování.
Seznam doporučené literatury
DEMEK, J., KŘÍŽ, V. Terenní cvičení z fyzické geografie: (na příkladu Jeseníků a okolí). Ostrava: Ostravská univerzita, 1994, 86 s. Učební texty Ostravské univerzity : Přírodovědecká fakulta. ISBN 80-7042-718-3.
HERINK, J., TLACH, S. Základy zeměpisných znalostí. Sbírka úloh k sestavování testů, k procvičování a ověřování učiva zeměpisu podle Standardů základního vzdělávání pro 6. ‒ 9. ročník. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 1999. 70 s. ISBN 80-86034-32-1
HOFMANN, E. Integrované terénní vyučování. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-054-9.
HOFMANN, E., KORVAS, P. Orientace v přírodě: pro výuku na základní škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 96 s. ISBN 978-802-1047-150.
KARPAŠ, R. Jizerské hory. 1, O mapách, kamení a vodě. Liberec: RK, 2009. ISBN 978-80-87100-08-0.
KARPAŠ, R., VIŠŇÁK R., VONIČKA P. Jizerské hory. 2, O rašeliništích, květeně a zvířeně. Liberec: RK, 2013, 440 s. ISBN 978-80-87100-23-3.
KOLEJKA, J. Nauka o krajině: pro studující geografie magisterských učitelských oborů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 129 s. ISBN 978-80-210-6659-5.
LAMBERT, D., MORGAN, J. Teaching geography. 1st ed. Maidenhead, England: Open University Press, 2010, xii, 180 p.
NÚV: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. NÚV, Praha, 2017. Dostupné z WWW: https://bit.ly/2NHK6vU
ZÁLESKÝ, J. Terénní výuka. Geografické rozhledy, 2009, č. 2, s. 14
Seznam doporučené literatury
DEMEK, J., KŘÍŽ, V. Terenní cvičení z fyzické geografie: (na příkladu Jeseníků a okolí). Ostrava: Ostravská univerzita, 1994, 86 s. Učební texty Ostravské univerzity : Přírodovědecká fakulta. ISBN 80-7042-718-3.
HERINK, J., TLACH, S. Základy zeměpisných znalostí. Sbírka úloh k sestavování testů, k procvičování a ověřování učiva zeměpisu podle Standardů základního vzdělávání pro 6. ‒ 9. ročník. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 1999. 70 s. ISBN 80-86034-32-1
HOFMANN, E. Integrované terénní vyučování. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-054-9.
HOFMANN, E., KORVAS, P. Orientace v přírodě: pro výuku na základní škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 96 s. ISBN 978-802-1047-150.
KARPAŠ, R. Jizerské hory. 1, O mapách, kamení a vodě. Liberec: RK, 2009. ISBN 978-80-87100-08-0.
KARPAŠ, R., VIŠŇÁK R., VONIČKA P. Jizerské hory. 2, O rašeliništích, květeně a zvířeně. Liberec: RK, 2013, 440 s. ISBN 978-80-87100-23-3.
KOLEJKA, J. Nauka o krajině: pro studující geografie magisterských učitelských oborů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 129 s. ISBN 978-80-210-6659-5.
LAMBERT, D., MORGAN, J. Teaching geography. 1st ed. Maidenhead, England: Open University Press, 2010, xii, 180 p.
NÚV: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. NÚV, Praha, 2017. Dostupné z WWW: https://bit.ly/2NHK6vU
ZÁLESKÝ, J. Terénní výuka. Geografické rozhledy, 2009, č. 2, s. 14