Tato práce se zabývá problematikou edukace pacientů s onemocněním asthma bronchiale. Teoretická část práce shrnuje dosavadní poznatky o tomto tématu. Popisuje význam astmatu, jeho typy a možné příčiny. Zabývá se příznaky astmatu, spouštěči, exacerbací onemocnění, ošetřovatelskou péčí, vhodnou prevencí a léčbou. Dále se zabývá edukací, která je důležitou a neodmyslitelnou součástí léčby pacientů s astmatem. Shrnuje vhodné edukační cíle, formy, metody, též edukační pomůcky a možné edukační bariéry. Připomíná edukační proces, prostřednictvím kterého je edukace pacientů prováděna. Výzkumná část práce má za úkol zjistit, zda všeobecné sestry znají specifika ošetřovatelské péče o astmatiky a také zda znají režimová opatření vhodná pro astmatiky. Dále zjišťuje, zda všeobecné sestry volí při edukaci astmatiků vhodné edukační metody v závislosti na jejich věku a s jakými problémy se všeobecné sestry při edukaci astmatiků setkávají. Výsledky výzkumu posloužily pro účel vypracování edukačního standardu pro pacienty s astmatem. Dále byly výsledky výzkumu použity pro vytvoření vzorové edukační dokumentace pro všeobecné sestry a edukačního materiálu pro pacienty, který mohou všeobecné sestry při edukaci astmatiků využít.
Annotation in English
This work deals with the education of patients with bronchial asthma. The theoretical part of the work sums up the existing knowledge of the topic: the significance of asthma, its classification and possible causes, as well as its symptoms, triggers, exacerbation, care, prevention, and treatment. It also concerns the education of patients and the educational process employed-complete with goals, forms, methods, tools, and possible educational barriers. The experimental part of this work presents research focused on whether nurses have sufficient knowledge about the specifics of care of asthma patients and suitable regimen precautions. Whether nurses choose the appropriate educational methods depending on the patients' age is also examined, together with common problems that nurses encounter in education of patients suffering from asthma. The research data were used to create a prototype of educational documentation for nurses and of material usable in education of asthma patients.
Tato práce se zabývá problematikou edukace pacientů s onemocněním asthma bronchiale. Teoretická část práce shrnuje dosavadní poznatky o tomto tématu. Popisuje význam astmatu, jeho typy a možné příčiny. Zabývá se příznaky astmatu, spouštěči, exacerbací onemocnění, ošetřovatelskou péčí, vhodnou prevencí a léčbou. Dále se zabývá edukací, která je důležitou a neodmyslitelnou součástí léčby pacientů s astmatem. Shrnuje vhodné edukační cíle, formy, metody, též edukační pomůcky a možné edukační bariéry. Připomíná edukační proces, prostřednictvím kterého je edukace pacientů prováděna. Výzkumná část práce má za úkol zjistit, zda všeobecné sestry znají specifika ošetřovatelské péče o astmatiky a také zda znají režimová opatření vhodná pro astmatiky. Dále zjišťuje, zda všeobecné sestry volí při edukaci astmatiků vhodné edukační metody v závislosti na jejich věku a s jakými problémy se všeobecné sestry při edukaci astmatiků setkávají. Výsledky výzkumu posloužily pro účel vypracování edukačního standardu pro pacienty s astmatem. Dále byly výsledky výzkumu použity pro vytvoření vzorové edukační dokumentace pro všeobecné sestry a edukačního materiálu pro pacienty, který mohou všeobecné sestry při edukaci astmatiků využít.
Annotation in English
This work deals with the education of patients with bronchial asthma. The theoretical part of the work sums up the existing knowledge of the topic: the significance of asthma, its classification and possible causes, as well as its symptoms, triggers, exacerbation, care, prevention, and treatment. It also concerns the education of patients and the educational process employed-complete with goals, forms, methods, tools, and possible educational barriers. The experimental part of this work presents research focused on whether nurses have sufficient knowledge about the specifics of care of asthma patients and suitable regimen precautions. Whether nurses choose the appropriate educational methods depending on the patients' age is also examined, together with common problems that nurses encounter in education of patients suffering from asthma. The research data were used to create a prototype of educational documentation for nurses and of material usable in education of asthma patients.
Cíle práce:
Zjistit, jaké mají všeobecné sestry znalosti o specificích ošetřovatelské péče u asthma bronchiale.
Zjistit, jaké znalosti mají všeobecné sestry v oblasti edukace astmatiků.
Zjistit, na jaké problémy všeobecné sestry při edukaci pacientů s astmatem narážejí.
Teoretická východiska:
Záměrem této práce je zhodnotit znalosti všeobecných sester o problematice ošetřovatelské péče o pacienta s diagnózou asthma bronchiale. Astma je chronické zánětlivé onemocnění dýchacích cest, jež je dobře léčitelné v případě včasné a správné diagnózy a léčby a zejména pokud dojde k optimální compliance a adherenci pacienta k léčbě. Podmínkou pro kvalitní a dostatečnou informovanost pacienta je zdravotnický personál, který má sám dostatek znalostí a schopností pacientovi tyto informace a odborné vedení poskytnout. Výstupem z práce bude vytvoření edukační dokumentace zaměřené na edukaci astmatiků, včetně informačního letáku pro tyto pacienty.
Výzkumné otázky:
Mají všeobecné sestry znalosti o specificích ošetřovatelské péče u pacienta s asthma bronchiale?
Volí všeobecné sestry vhodné metody edukace v závislosti na věk astmatika?
Znají všeobecné sestry režimová doporučení pro astmatiky?
S jakými problémy se všeobecné sestry při edukaci astmatiků setkávají?
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Dotazník koncipován do otevřených, polouzavřených, uzavřených a kontrolních otázek, předpokládá se využití škál.
Místo a čas realizace výzkumu:
Plicní oddělení Krajské nemocnice Liberec a.s.
Oddělení všeobecné interny Krajské nemocnice Liberec a.s.
listopad 2013-únor 2014
Vzorek:
50 respondentů z řad všeobecných sester pracujících ve všech směnách na odděleních Krajské nemocnici Liberec a.s., konkrétně na plicním oddělení a na odděleních všeobecné interny.
Research Plan
Cíle práce:
Zjistit, jaké mají všeobecné sestry znalosti o specificích ošetřovatelské péče u asthma bronchiale.
Zjistit, jaké znalosti mají všeobecné sestry v oblasti edukace astmatiků.
Zjistit, na jaké problémy všeobecné sestry při edukaci pacientů s astmatem narážejí.
Teoretická východiska:
Záměrem této práce je zhodnotit znalosti všeobecných sester o problematice ošetřovatelské péče o pacienta s diagnózou asthma bronchiale. Astma je chronické zánětlivé onemocnění dýchacích cest, jež je dobře léčitelné v případě včasné a správné diagnózy a léčby a zejména pokud dojde k optimální compliance a adherenci pacienta k léčbě. Podmínkou pro kvalitní a dostatečnou informovanost pacienta je zdravotnický personál, který má sám dostatek znalostí a schopností pacientovi tyto informace a odborné vedení poskytnout. Výstupem z práce bude vytvoření edukační dokumentace zaměřené na edukaci astmatiků, včetně informačního letáku pro tyto pacienty.
Výzkumné otázky:
Mají všeobecné sestry znalosti o specificích ošetřovatelské péče u pacienta s asthma bronchiale?
Volí všeobecné sestry vhodné metody edukace v závislosti na věk astmatika?
Znají všeobecné sestry režimová doporučení pro astmatiky?
S jakými problémy se všeobecné sestry při edukaci astmatiků setkávají?
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Dotazník koncipován do otevřených, polouzavřených, uzavřených a kontrolních otázek, předpokládá se využití škál.
Místo a čas realizace výzkumu:
Plicní oddělení Krajské nemocnice Liberec a.s.
Oddělení všeobecné interny Krajské nemocnice Liberec a.s.
listopad 2013-únor 2014
Vzorek:
50 respondentů z řad všeobecných sester pracujících ve všech směnách na odděleních Krajské nemocnici Liberec a.s., konkrétně na plicním oddělení a na odděleních všeobecné interny.
Recommended resources
ČÁP, P., BREZINA, M. Neinvazivní vyšetřovací zánětu u astmatu u dětí a dospělých. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2009. 149 s. ISBN 978-80-204-2092-3.
KAŠÁK, V. Asthma bronchiale. Průvodce ošetřujícího lékaře. 2. vyd. Praha: Maxdorf, 2013. 261 s. ISBN 978-80-7345-325-1.
KOLEK, V., KAŠÁK, V., a kol. Pneumologie. Vybrané kapitoly pro praxi. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2010. 423 s. ISBN 978-80-7345-220-9.
KOLEK, V., KAŠÁK, V., VAŠÁKOVÁ, M., a kol. Pneumologie. 1.vyd. Praha: Maxdorf, 2011. 552 s. ISBN 978-80-7345-255-1.
NOVOTNÁ, B., NOVÁK, J. Alergie a astma. V těhotenství, prevence v dětství. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. 244 s. ISBN 978-80-247-4390-5.
ŠULISTOVÁ, R., TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči. Pro sestry a porodní asistentky. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012. 192 s. ISBN 978-80-7394-246-5.
TEŘL, M., RYBNÍČEK, O. Asthma bronchiale v příčinách a klinických obrazech. 2. vyd. Praha: Geum, 2008. 311 s. ISBN 978-80-86256-59-7.
HERZEGHOVÁ, M. Volně prodejná antialergika a imunomodulancia. Sestra, 2011, roč. 21, č. 10, s. 28-29. ISSN 1210-0404.
KAŠÁK, V., FEKETEOVÁ, E. Vliv nesprávné inhalační techniky na úroveň kontroly nad astmatem. Alergie, 2010, roč. 12, č. 4, s. 246-259. ISSN 1212-3536.
KOPECKÁ, K. Sezonní alergická rýma. Sestra, 2011, roč. 21, č. 5, s. 29-31. ISSN 1210-0404.
PASTRŇÁKOVÁ, B. Nové poznatky z alergologie. Sestra, 2010, roč. 20, č. 3, s. 38-39. ISSN 1210-0404.
HERSH, Adam L., et al. Decreasing Frequency of Asthma Education in Primary Care. Journal of Asthma, 2010, roč. 47, č. 1, s. 21-25. ISSN 0277-0903.
Recommended resources
ČÁP, P., BREZINA, M. Neinvazivní vyšetřovací zánětu u astmatu u dětí a dospělých. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2009. 149 s. ISBN 978-80-204-2092-3.
KAŠÁK, V. Asthma bronchiale. Průvodce ošetřujícího lékaře. 2. vyd. Praha: Maxdorf, 2013. 261 s. ISBN 978-80-7345-325-1.
KOLEK, V., KAŠÁK, V., a kol. Pneumologie. Vybrané kapitoly pro praxi. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2010. 423 s. ISBN 978-80-7345-220-9.
KOLEK, V., KAŠÁK, V., VAŠÁKOVÁ, M., a kol. Pneumologie. 1.vyd. Praha: Maxdorf, 2011. 552 s. ISBN 978-80-7345-255-1.
NOVOTNÁ, B., NOVÁK, J. Alergie a astma. V těhotenství, prevence v dětství. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012. 244 s. ISBN 978-80-247-4390-5.
ŠULISTOVÁ, R., TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči. Pro sestry a porodní asistentky. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012. 192 s. ISBN 978-80-7394-246-5.
TEŘL, M., RYBNÍČEK, O. Asthma bronchiale v příčinách a klinických obrazech. 2. vyd. Praha: Geum, 2008. 311 s. ISBN 978-80-86256-59-7.
HERZEGHOVÁ, M. Volně prodejná antialergika a imunomodulancia. Sestra, 2011, roč. 21, č. 10, s. 28-29. ISSN 1210-0404.
KAŠÁK, V., FEKETEOVÁ, E. Vliv nesprávné inhalační techniky na úroveň kontroly nad astmatem. Alergie, 2010, roč. 12, č. 4, s. 246-259. ISSN 1212-3536.
KOPECKÁ, K. Sezonní alergická rýma. Sestra, 2011, roč. 21, č. 5, s. 29-31. ISSN 1210-0404.
PASTRŇÁKOVÁ, B. Nové poznatky z alergologie. Sestra, 2010, roč. 20, č. 3, s. 38-39. ISSN 1210-0404.
HERSH, Adam L., et al. Decreasing Frequency of Asthma Education in Primary Care. Journal of Asthma, 2010, roč. 47, č. 1, s. 21-25. ISSN 0277-0903.
Enclosed appendices
1 CD
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Defence procedure records are not shown to unauthorized users.