Tato diplomová práce s názvem ?Současná německá literatura pro děti a její didakticko-metodické
využití ve výuce na základní škole?, zkoumá zavedení socializace čtení ve školním prostředí a
rozvoj motivace k četbě prostřednictvím využití různých vyučovacích metod. Práce je rozdělena na
teoretickou a praktickou část. V první části jsou definovány a vysvětleny základní pojmy a
požadavky, které umožnují čtenáři lépe pochopit strukturu a myšlenku celé práce. Do této části
spadají nejen lidské předpoklady pro úspěšné osvojování čtení, ale zároveň i didaktické principy a
náhled do oboru dětské literatury s historickým přehledem. Praktická část se opírá o poznatky z
teoretické části a je podložena výzkumem, který byl proveden na základní škole. Výsledky této
studie mohou odpovědět na otázky výzkumu.
Anotace v angličtině
This master thesis with the title "Contemporary German Children's literature and the Didacticmethodological
Application in the Teaching at Primary School" explores the introduction of a
reading socialization in schools and the development of reading motivation through the use of
different teaching methods. It consists of a theoretical and a practical part. In the first one, basic
knowledge and requirements, such as technical terms, are presented and defined in order to better
understand the structure and ideas of the thesis. This includes, for instance, prerequisites for a
successful acquisition of reading, an overview of German children's literature and its historical
development, as well as didactic aspects of literature. With the theoretical basis being set, the
empirical part consists of a consequent analysis in a primary school. The results of this study may
give an answer to the research questions.
Klíčová slova
didaktika a metodika literatury, německá dětská literatura, motivace k četbě, socializace čtení,
vyučování orientované na jednání, vyučování orientované na produkci
Klíčová slova v angličtině
action-oriented and production-oriented teaching, didactics and methodology of literature, German
children's literature, reading motivation, reading socialization,
Rozsah průvodní práce
109 s.
Jazyk
NE
Anotace
Tato diplomová práce s názvem ?Současná německá literatura pro děti a její didakticko-metodické
využití ve výuce na základní škole?, zkoumá zavedení socializace čtení ve školním prostředí a
rozvoj motivace k četbě prostřednictvím využití různých vyučovacích metod. Práce je rozdělena na
teoretickou a praktickou část. V první části jsou definovány a vysvětleny základní pojmy a
požadavky, které umožnují čtenáři lépe pochopit strukturu a myšlenku celé práce. Do této části
spadají nejen lidské předpoklady pro úspěšné osvojování čtení, ale zároveň i didaktické principy a
náhled do oboru dětské literatury s historickým přehledem. Praktická část se opírá o poznatky z
teoretické části a je podložena výzkumem, který byl proveden na základní škole. Výsledky této
studie mohou odpovědět na otázky výzkumu.
Anotace v angličtině
This master thesis with the title "Contemporary German Children's literature and the Didacticmethodological
Application in the Teaching at Primary School" explores the introduction of a
reading socialization in schools and the development of reading motivation through the use of
different teaching methods. It consists of a theoretical and a practical part. In the first one, basic
knowledge and requirements, such as technical terms, are presented and defined in order to better
understand the structure and ideas of the thesis. This includes, for instance, prerequisites for a
successful acquisition of reading, an overview of German children's literature and its historical
development, as well as didactic aspects of literature. With the theoretical basis being set, the
empirical part consists of a consequent analysis in a primary school. The results of this study may
give an answer to the research questions.
Klíčová slova
didaktika a metodika literatury, německá dětská literatura, motivace k četbě, socializace čtení,
vyučování orientované na jednání, vyučování orientované na produkci
Klíčová slova v angličtině
action-oriented and production-oriented teaching, didactics and methodology of literature, German
children's literature, reading motivation, reading socialization,
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit didakticko-metodická vodítka, které by umožňovala celostní vnímání, chápání a zpracování literárních textů ve výuce němčiny na základní škole. Diplomová práce se přitom zaměří na vybraná díla současné německé literatury pro děti. Teoretická část vyjde z definic pojmů k danému tématu a osvětlí principy didaktiky čtení s porozuměním a didakticko-metodické možnosti využití literárních textů ve výuce. Získané znalosti vytvoří bázi pro přípravu sady vlastních cvičení, umožňujících celostní přístup k literárnímu textu. V praktické části diplomové práce bude kvalita vypracovaných cvičení ověřena přímo ve výuce na vybrané základní škole, a to v konfrontaci s výukovými metodami tradičními.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit didakticko-metodická vodítka, které by umožňovala celostní vnímání, chápání a zpracování literárních textů ve výuce němčiny na základní škole. Diplomová práce se přitom zaměří na vybraná díla současné německé literatury pro děti. Teoretická část vyjde z definic pojmů k danému tématu a osvětlí principy didaktiky čtení s porozuměním a didakticko-metodické možnosti využití literárních textů ve výuce. Získané znalosti vytvoří bázi pro přípravu sady vlastních cvičení, umožňujících celostní přístup k literárnímu textu. V praktické části diplomové práce bude kvalita vypracovaných cvičení ověřena přímo ve výuce na vybrané základní škole, a to v konfrontaci s výukovými metodami tradičními.
Seznam doporučené literatury
CAREY, P. & HOLZSCHUHER, S. & KILPATRICK, S.: Literaturwerkstatt Grundschule. Eine Fundgrube für fix und fertige Kopiervorlagen. Mülheim an der Ruhr: Verlag an der Ruhr. 1996. ISBN 3-86072-234-4.
EWERS, H.-H. & NASSEN, U. & RICHTER, K. & STEINLEIN, R.: Kinder- und Jugendliteraturforschung 1997/1998. Stuttgart, Weimar: Verlag J.B. Metzler. 1998. ISBN 3-476-01625-0.
EWERS, H.-H. & WEINMANN, A.: Lesen zwischen Neuen Medien und Pop-Kultur. Kinder- und Jugendliteratur im Zeitalter multimedialen Entertainments. München, Weinheim: Juventa Verlag. 2002. ISBN 3-7799-0451-9.
GANSEL, C.: Moderne Kinder- und Jugendliteratur. Vorschläge für einen kompetenzorientierten Unterricht. Berlin: Cornelsen Scriptor. 2010. ISBN 978-3-589-22927-7.
HEERKENS, S. & ROOYACKERS, P.: Spiele zu Kinder- und Jugendbüchern - für Schule, Kinder- und Jugendarbeit. Mülheim an der Ruhr: Verlag an der Ruhr. 1999. ISBN 3-86072-419-3.
HURRELMANN, B. & RICHTER, K.(Hrsg.): Kinderliteratur im Unterricht. Theorien und Modelle zur Kinder- und Jugendliteratur im pädagogisch-didaktischen Kontext. Weinheim, München: Juventa Verlag (Lesesozialisation und Medien). 1998. ISBN 3-7799-1344-5.
LANGE, G. (Hrsg.): Kinder- und Jugendliteratur der Gegenwart. Ein Handbuch. Hohengehren: Schneider. 2011. ISBN 978-3-8340-0788-9.
ZITZLSPERGER, H.: Ganzheitliches Lernen. Welterschließung über alle Sinne mit Beispielen aus dem Elementarbereich. Weinheim, Basel: Beltz Verlag. 1995. ISBN 3-407-210-094.
Seznam doporučené literatury
CAREY, P. & HOLZSCHUHER, S. & KILPATRICK, S.: Literaturwerkstatt Grundschule. Eine Fundgrube für fix und fertige Kopiervorlagen. Mülheim an der Ruhr: Verlag an der Ruhr. 1996. ISBN 3-86072-234-4.
EWERS, H.-H. & NASSEN, U. & RICHTER, K. & STEINLEIN, R.: Kinder- und Jugendliteraturforschung 1997/1998. Stuttgart, Weimar: Verlag J.B. Metzler. 1998. ISBN 3-476-01625-0.
EWERS, H.-H. & WEINMANN, A.: Lesen zwischen Neuen Medien und Pop-Kultur. Kinder- und Jugendliteratur im Zeitalter multimedialen Entertainments. München, Weinheim: Juventa Verlag. 2002. ISBN 3-7799-0451-9.
GANSEL, C.: Moderne Kinder- und Jugendliteratur. Vorschläge für einen kompetenzorientierten Unterricht. Berlin: Cornelsen Scriptor. 2010. ISBN 978-3-589-22927-7.
HEERKENS, S. & ROOYACKERS, P.: Spiele zu Kinder- und Jugendbüchern - für Schule, Kinder- und Jugendarbeit. Mülheim an der Ruhr: Verlag an der Ruhr. 1999. ISBN 3-86072-419-3.
HURRELMANN, B. & RICHTER, K.(Hrsg.): Kinderliteratur im Unterricht. Theorien und Modelle zur Kinder- und Jugendliteratur im pädagogisch-didaktischen Kontext. Weinheim, München: Juventa Verlag (Lesesozialisation und Medien). 1998. ISBN 3-7799-1344-5.
LANGE, G. (Hrsg.): Kinder- und Jugendliteratur der Gegenwart. Ein Handbuch. Hohengehren: Schneider. 2011. ISBN 978-3-8340-0788-9.
ZITZLSPERGER, H.: Ganzheitliches Lernen. Welterschließung über alle Sinne mit Beispielen aus dem Elementarbereich. Weinheim, Basel: Beltz Verlag. 1995. ISBN 3-407-210-094.