Tato bakalářská práce si klade za záměr vystihnout ty aspekty neverbální komunikace, které jsou klíčové pro úspěšnou sebereprezentaci uchazeče v situaci pracovního pohovoru. Nejprve je vymezena komunikace, její funkce, motivace, struktura a v neposlední řadě i kontext. Po obecném popisu komunikace je další část práce věnována již komunikaci neverbálního typu a to především z hlediska popisu jejich jednotlivých forem. Tyto formy jsou následně aplikovány již na konkrétní situaci pracovního pohovoru. Cílem je vystihnout jejich podstatu a vliv na průběh pohovoru tak, aby uchazeči bylo jasné, které neverbální projevy mu průběh pohovoru usnadní a naopak. Poslední část práce shrnuje všechny získané poznatky do závěrečného doporučení.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to describe those aspects of non-verbal communication which are crucial for successful self-representation of the candidate during the job interview. Firstly, the communication is defined from the point of view of its function, motivation, structure and also the context. The next part deals with the non-verbal type of communication, primarily in terms of its aspects. These aspects are applied on the specific situation of the job interview. The aim is to analyse their substance and also the impact on the progress of the interview so as it is clear for the candidate which ones from them can help to make a good impression and vice versa. The last part sums up all the got experience into the final recommendation.
Klíčová slova
Neverbální komunikace, gesta, oční kontakt, formální charakteristiky řeči, úprava zevnějšku, mimika, kinezika, posturologie, proxemika, haptika, pracovní pohovor, sebereprezentace
Tato bakalářská práce si klade za záměr vystihnout ty aspekty neverbální komunikace, které jsou klíčové pro úspěšnou sebereprezentaci uchazeče v situaci pracovního pohovoru. Nejprve je vymezena komunikace, její funkce, motivace, struktura a v neposlední řadě i kontext. Po obecném popisu komunikace je další část práce věnována již komunikaci neverbálního typu a to především z hlediska popisu jejich jednotlivých forem. Tyto formy jsou následně aplikovány již na konkrétní situaci pracovního pohovoru. Cílem je vystihnout jejich podstatu a vliv na průběh pohovoru tak, aby uchazeči bylo jasné, které neverbální projevy mu průběh pohovoru usnadní a naopak. Poslední část práce shrnuje všechny získané poznatky do závěrečného doporučení.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to describe those aspects of non-verbal communication which are crucial for successful self-representation of the candidate during the job interview. Firstly, the communication is defined from the point of view of its function, motivation, structure and also the context. The next part deals with the non-verbal type of communication, primarily in terms of its aspects. These aspects are applied on the specific situation of the job interview. The aim is to analyse their substance and also the impact on the progress of the interview so as it is clear for the candidate which ones from them can help to make a good impression and vice versa. The last part sums up all the got experience into the final recommendation.
Klíčová slova
Neverbální komunikace, gesta, oční kontakt, formální charakteristiky řeči, úprava zevnějšku, mimika, kinezika, posturologie, proxemika, haptika, pracovní pohovor, sebereprezentace
Cílem práce je identifikovat, popsat a vysvětlit efektivní využití neverbální formy komunikace v situaci hledání zaměstnání, zejména při pracovním pohovoru. Autorka charakterizuje neverbální komunikaci a její formy. Analyzuje situaci pracovního pohovoru, vyhledá a zdůvodní ty aspekty neverbální komunikace, které ovlivňují úspěšné sebeprezentování uchazeče. Autorka poznatky shrne do závěrečného doporučení. Při práci bude pravidelně konzultovat a bude se držet metodických a organizačních pokynů vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je identifikovat, popsat a vysvětlit efektivní využití neverbální formy komunikace v situaci hledání zaměstnání, zejména při pracovním pohovoru. Autorka charakterizuje neverbální komunikaci a její formy. Analyzuje situaci pracovního pohovoru, vyhledá a zdůvodní ty aspekty neverbální komunikace, které ovlivňují úspěšné sebeprezentování uchazeče. Autorka poznatky shrne do závěrečného doporučení. Při práci bude pravidelně konzultovat a bude se držet metodických a organizačních pokynů vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
FRAŇKOVÁ, Slávka a Zdeněk KLEIN. Úvod do etologie člověka. Vyd. 1. Praha: HZ Systém,
1997, 193 s. ISBN 80-860-0915-7.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 319 s.
ISBN 978-807-3673-871.
TEGZE, Oldřich. Neverbální komunikace: [co vám prozradí lidské chování a jednání, a jak toho
využít]. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2003, ix, 482 s. ISBN 80-251-0183-5.
DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 502
s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2018-0.
BRUNO, Tiziana. Řeč těla: jak neverbálně působit na druhé a rozumět řeči těla. 1. vyd. Praha:
Grada, 2005, 109 s. ISBN 80-247-1313-6.
Seznam doporučené literatury
FRAŇKOVÁ, Slávka a Zdeněk KLEIN. Úvod do etologie člověka. Vyd. 1. Praha: HZ Systém,
1997, 193 s. ISBN 80-860-0915-7.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 319 s.
ISBN 978-807-3673-871.
TEGZE, Oldřich. Neverbální komunikace: [co vám prozradí lidské chování a jednání, a jak toho
využít]. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2003, ix, 482 s. ISBN 80-251-0183-5.
DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 502
s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2018-0.
BRUNO, Tiziana. Řeč těla: jak neverbálně působit na druhé a rozumět řeči těla. 1. vyd. Praha:
Grada, 2005, 109 s. ISBN 80-247-1313-6.