Hlavním cílem práce bylo zjistit míru pohybových schopností alpských lyžařů pomocí motorických testů. Úvodní část je zaměřena na strukturu a charakteristiku výkonu v alpském lyžování, dále na přípravu alpského lyžaře a také na kondiční přípravu dětí a její specifika. V další části jsou vyhodnoceny nejen výsledky motorických testů, ale také předem stanovené hypotézy. Výkony alpských lyžařů jsou porovnány s výkony žáků běžné základní školy a se standardy indares. Následující část práce je zaměřena na věcnou významnost rozdílů mezi skupinami, která je vyhodnocována pomocí určených hodnot a míry věcné významnosti podle Cohenova d. V závěru práce jsou doporučení v rámci kondiční přípravy alpských lyžařů.
Anotace v angličtině
The main goal of the thesis was to discover the degree of motor abilities of alpine skiers by means of motor ability tests. The introductory part is focused on both the structure and characteristics of performance in alpine skiing. Furthermore, it is focused on the training of alpine skiers and fitness training in children and its specifics. In next part, not only the results of motor ability tests, but also hypotheses are evaluated. The performance of alpine skiers is compared with those of pupils of common primary school and with indares standards. The following part of the thesis is focused on significance of differences in results of the groups which is evaluated by means of determined figures and Cohen d significance. In the conclusion of the thesis, there are recommendations in terms of alpine skiing training too.
alpine skiing, downhill skiing, motor ability, motor ability test
Rozsah průvodní práce
103 s. (154 885)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem práce bylo zjistit míru pohybových schopností alpských lyžařů pomocí motorických testů. Úvodní část je zaměřena na strukturu a charakteristiku výkonu v alpském lyžování, dále na přípravu alpského lyžaře a také na kondiční přípravu dětí a její specifika. V další části jsou vyhodnoceny nejen výsledky motorických testů, ale také předem stanovené hypotézy. Výkony alpských lyžařů jsou porovnány s výkony žáků běžné základní školy a se standardy indares. Následující část práce je zaměřena na věcnou významnost rozdílů mezi skupinami, která je vyhodnocována pomocí určených hodnot a míry věcné významnosti podle Cohenova d. V závěru práce jsou doporučení v rámci kondiční přípravy alpských lyžařů.
Anotace v angličtině
The main goal of the thesis was to discover the degree of motor abilities of alpine skiers by means of motor ability tests. The introductory part is focused on both the structure and characteristics of performance in alpine skiing. Furthermore, it is focused on the training of alpine skiers and fitness training in children and its specifics. In next part, not only the results of motor ability tests, but also hypotheses are evaluated. The performance of alpine skiers is compared with those of pupils of common primary school and with indares standards. The following part of the thesis is focused on significance of differences in results of the groups which is evaluated by means of determined figures and Cohen d significance. In the conclusion of the thesis, there are recommendations in terms of alpine skiing training too.
alpine skiing, downhill skiing, motor ability, motor ability test
Zásady pro vypracování
Analýza pohybových schopností alpských lyžařů.
Výběr metod pro realizaci testování.
Vyhodnocení a porovnání výsledků.
Vytvoření doporučení v rámci kondiční přípravy.
Zásady pro vypracování
Analýza pohybových schopností alpských lyžařů.
Výběr metod pro realizaci testování.
Vyhodnocení a porovnání výsledků.
Vytvoření doporučení v rámci kondiční přípravy.
Seznam doporučené literatury
BRODA, T., 1983. Sportovní příprava mládeže v lyžování: sjezdové disciplíny. Praha: Univerzita Karlova.
LATASH, Mark L., 2008. Neurophysiological basis of movement. Champaign, IL: Human Kinetics. ISBN 07-360-6367-6.
MĚKOTA, K., KOVÁŘ, R., et al., 1995. UNIFITTEST (6-60) Tests and norms of motor performance and physical fitness in youth and in adult age. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 8070675810.
MĚKOTA, K., NOVOSAD, J., 2005. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0981-X.
SUCHOMEL, A., 2004. Somatická charakteristika dětí školního věku s rozdílnou úrovní motorické výkonnosti. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 80-7083-900-7.
Seznam doporučené literatury
BRODA, T., 1983. Sportovní příprava mládeže v lyžování: sjezdové disciplíny. Praha: Univerzita Karlova.
LATASH, Mark L., 2008. Neurophysiological basis of movement. Champaign, IL: Human Kinetics. ISBN 07-360-6367-6.
MĚKOTA, K., KOVÁŘ, R., et al., 1995. UNIFITTEST (6-60) Tests and norms of motor performance and physical fitness in youth and in adult age. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 8070675810.
MĚKOTA, K., NOVOSAD, J., 2005. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0981-X.
SUCHOMEL, A., 2004. Somatická charakteristika dětí školního věku s rozdílnou úrovní motorické výkonnosti. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 80-7083-900-7.