Bakalářská práce se zabývá znalostmi studentů Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci (dále jen ÚZS TUL) o terapii transfuzními přípravky. Do transfuzní terapie lze zahrnout transfuzní přípravky i krevní deriváty. Tato bakalářská práce se bude věnovat především transfuzním přípravkům. Práce je dále zaměřena na stupeň znalostí studentů, kteří již problematiku měli ve svém studijním plánu zahrnutou, tedy studenti 2. a 3. ročníku oboru Všeobecná sestra ÚZS TUL prezenční i kombinované formy studia.
Bakalářská práce je účelně rozdělena do dvou částí. V teoretické části jsou popsány typy transfuzí, vysvětlen proces podávání transfuze, ošetřovatelský proces u pacienta indikovaného k transfuzi a kompetence zdravotnického personálu při podávání transfuze. Empirická část je složena z výzkumu ve formě dotazníku pro studenty, vyhodnocení dat a vyvození závěrů. Cílem bakalářské práce je vytvoření studijní opory pro zlepšení informovanosti a znalostí v oboru hemoterapie.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis is about the knowledge of students of Technical University of Liberec (TUL) about blood transfusion therapy, aka. Hemotherapy. Hemotherapy includes both transfusion products and blood-derived products. This thesis focuses specifically on the transfusion products and on the level of knowledge of students, whom already had this topic in their curriculum (students of 2 nd and 3 rd year of the Nursing major at Institute of Health Studies at TUL, part-time and full-time study).
This paper is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part describes types of transfusions; explains the process of administering a transfusion; nursing process with a patient indicated for a transfusion; and nursing staff's competency while administering transfusion. The empirical part is composed of research in the form of a questionnaire for students; data analysis; and conclusions. The purpose of the thesis is to create support material for improving the education of Hemotherapy.
Bakalářská práce se zabývá znalostmi studentů Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci (dále jen ÚZS TUL) o terapii transfuzními přípravky. Do transfuzní terapie lze zahrnout transfuzní přípravky i krevní deriváty. Tato bakalářská práce se bude věnovat především transfuzním přípravkům. Práce je dále zaměřena na stupeň znalostí studentů, kteří již problematiku měli ve svém studijním plánu zahrnutou, tedy studenti 2. a 3. ročníku oboru Všeobecná sestra ÚZS TUL prezenční i kombinované formy studia.
Bakalářská práce je účelně rozdělena do dvou částí. V teoretické části jsou popsány typy transfuzí, vysvětlen proces podávání transfuze, ošetřovatelský proces u pacienta indikovaného k transfuzi a kompetence zdravotnického personálu při podávání transfuze. Empirická část je složena z výzkumu ve formě dotazníku pro studenty, vyhodnocení dat a vyvození závěrů. Cílem bakalářské práce je vytvoření studijní opory pro zlepšení informovanosti a znalostí v oboru hemoterapie.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis is about the knowledge of students of Technical University of Liberec (TUL) about blood transfusion therapy, aka. Hemotherapy. Hemotherapy includes both transfusion products and blood-derived products. This thesis focuses specifically on the transfusion products and on the level of knowledge of students, whom already had this topic in their curriculum (students of 2 nd and 3 rd year of the Nursing major at Institute of Health Studies at TUL, part-time and full-time study).
This paper is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part describes types of transfusions; explains the process of administering a transfusion; nursing process with a patient indicated for a transfusion; and nursing staff's competency while administering transfusion. The empirical part is composed of research in the form of a questionnaire for students; data analysis; and conclusions. The purpose of the thesis is to create support material for improving the education of Hemotherapy.
Cíle práce:
1. Zjistit, zda studenti oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci znají krevní přípravky používané při transfuzní terapii.
2. Zjistit, zda studenti oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci znají potransfuzní komplikace.
3. Zjistit, zda studenti oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci znají kompetence všeobecné sestry při podávání transfuzní terapie.
4. Vytvořit studijní oporu pro studenty oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci.
Teoretická východiska:
Téma bakalářské práce je zaměřeno na transfuzní terapii. Hemoterapie neboli transfuzní terapie, při které je od dárce aplikovaná určitá součást krve příjemci, má několik specifik. Je velmi důležité znát správný postup při podávání této terapie a možné komplikace, které mohou vzniknout v průběhu podávání i bezprostředně po podání. Tyto informace budou pro ucelenost shrnuty ve výstupu bakalářské práce.
Výstupem bakalářské práce bude studijní opora pro studenty oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci, která studentům pomůže dostatečně pochopit tuto problematiku.
Výzkumné předpoklady:
1. Předpokládáme, že více než 70 % studentů oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci zná druhy krevních přípravků v transfuzní terapii.
2. Předpokládáme, že více než 80 % studentů oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci má znalosti o komplikacích vzniklých po podání krevních přípravků.
3. Předpokládáme, že více než 40 % studentů oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci zná kompetence všeobecné sestry při podávání transfuzní terapie.
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě výsledků předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Dotazník
Místo a čas realizace výzkumu:
Výzkum bude realizován na Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci od prosince 2015 do února 2016. Výzkumu bude předcházet předvýzkum, který proběhne v listopadu 2015.
Vzorek:
Studenti 2. a 3. ročníku oboru Všeobecná sestra prezenční i kombinované formy studia Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci. Předpokládaný počet respondentů je 50.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Zjistit, zda studenti oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci znají krevní přípravky používané při transfuzní terapii.
2. Zjistit, zda studenti oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci znají potransfuzní komplikace.
3. Zjistit, zda studenti oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci znají kompetence všeobecné sestry při podávání transfuzní terapie.
4. Vytvořit studijní oporu pro studenty oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci.
Teoretická východiska:
Téma bakalářské práce je zaměřeno na transfuzní terapii. Hemoterapie neboli transfuzní terapie, při které je od dárce aplikovaná určitá součást krve příjemci, má několik specifik. Je velmi důležité znát správný postup při podávání této terapie a možné komplikace, které mohou vzniknout v průběhu podávání i bezprostředně po podání. Tyto informace budou pro ucelenost shrnuty ve výstupu bakalářské práce.
Výstupem bakalářské práce bude studijní opora pro studenty oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci, která studentům pomůže dostatečně pochopit tuto problematiku.
Výzkumné předpoklady:
1. Předpokládáme, že více než 70 % studentů oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci zná druhy krevních přípravků v transfuzní terapii.
2. Předpokládáme, že více než 80 % studentů oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci má znalosti o komplikacích vzniklých po podání krevních přípravků.
3. Předpokládáme, že více než 40 % studentů oboru Všeobecná sestra Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci zná kompetence všeobecné sestry při podávání transfuzní terapie.
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě výsledků předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Dotazník
Místo a čas realizace výzkumu:
Výzkum bude realizován na Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci od prosince 2015 do února 2016. Výzkumu bude předcházet předvýzkum, který proběhne v listopadu 2015.
Vzorek:
Studenti 2. a 3. ročníku oboru Všeobecná sestra prezenční i kombinované formy studia Ústavu zdravotnických studií Technické univerzity v Liberci. Předpokládaný počet respondentů je 50.
Seznam doporučené literatury
1. INDRÁK, Karel. Hematologie a transfuzní lékařství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-722-4.
2. PENKA, Miroslav, Eva TESAŘOVÁ a kol. Hematologie a transfuzní lékařství I. Praha: Grada, 2011.
ISBN 978-80-247-3459-0.
3. PENKA, Miroslav, Eva TESAŘOVÁ a kol. Hematologie a transfuzní lékařství II. Praha: Grada, 2012.
ISBN 978-80-247-3460-6.
4. TORSTEN, H., E. MARIANNE a U. BACHER. Kapesní atlas hematologie. 6. Vyd. Praha: Grada, 2014.
ISBN 978-80-247-4787-3.
5. ŘEHÁČEK, Vít, Jiří MASOPUST a kol. Transfuzní lékařství. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4534-3.
6. RAIDA, Luděk. Transplantace krvetvorných buněk základní principy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3393-6.
7. PROCHÁZKOVÁ, Renata a Lenka ŘEHOŘOVÁ. Klinická transfuziologie pro všeobecné sestry. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2010. ISBN 978-80-7372-676-8.
8. PROCHÁZKOVÁ, Lenka a Květa PROCHÁZKOVÁ. Krevní transfuze a retransfuze - historie a současnost. In: Sestra. Praha: Mladá Fronta, 2010. 20(10), s. 60-61. ISSN 1210-0404.
9. ŠUPÍNOVÁ, Mária a Zlata NOSÁĽOVÁ. Náboženství vs. otázky transplantací a dárcovství. In: Sestra. Praha: Mladá Fronta, 2014. 24(1), s. 12-14. ISSN 1210-0404.
10. DRÁBKOVÁ, Jarmila. Délka uskladnění erytrocytů v transfuzních vacích neovlivňuje nepříznivě jejich stav ani funkce. Referátový výběr z anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny [online]. 2012, 59(1), s. 63-64 [2015-05-09]. eISSN 1805-4005. Dostupné z: http://www.nlk.cz/publikace-nlk/referatove-vybery/anesteziologie-resuscitace-a-intenzivni-medicina
11. MCCULLOUGH, Jeffrey. Transfusion medicine. 3. Vyd. Chichester: Wiley-Blackwell, 2012. ISBN 978-1-4443-3705-1.
Seznam doporučené literatury
1. INDRÁK, Karel. Hematologie a transfuzní lékařství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-722-4.
2. PENKA, Miroslav, Eva TESAŘOVÁ a kol. Hematologie a transfuzní lékařství I. Praha: Grada, 2011.
ISBN 978-80-247-3459-0.
3. PENKA, Miroslav, Eva TESAŘOVÁ a kol. Hematologie a transfuzní lékařství II. Praha: Grada, 2012.
ISBN 978-80-247-3460-6.
4. TORSTEN, H., E. MARIANNE a U. BACHER. Kapesní atlas hematologie. 6. Vyd. Praha: Grada, 2014.
ISBN 978-80-247-4787-3.
5. ŘEHÁČEK, Vít, Jiří MASOPUST a kol. Transfuzní lékařství. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4534-3.
6. RAIDA, Luděk. Transplantace krvetvorných buněk základní principy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3393-6.
7. PROCHÁZKOVÁ, Renata a Lenka ŘEHOŘOVÁ. Klinická transfuziologie pro všeobecné sestry. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2010. ISBN 978-80-7372-676-8.
8. PROCHÁZKOVÁ, Lenka a Květa PROCHÁZKOVÁ. Krevní transfuze a retransfuze - historie a současnost. In: Sestra. Praha: Mladá Fronta, 2010. 20(10), s. 60-61. ISSN 1210-0404.
9. ŠUPÍNOVÁ, Mária a Zlata NOSÁĽOVÁ. Náboženství vs. otázky transplantací a dárcovství. In: Sestra. Praha: Mladá Fronta, 2014. 24(1), s. 12-14. ISSN 1210-0404.
10. DRÁBKOVÁ, Jarmila. Délka uskladnění erytrocytů v transfuzních vacích neovlivňuje nepříznivě jejich stav ani funkce. Referátový výběr z anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny [online]. 2012, 59(1), s. 63-64 [2015-05-09]. eISSN 1805-4005. Dostupné z: http://www.nlk.cz/publikace-nlk/referatove-vybery/anesteziologie-resuscitace-a-intenzivni-medicina
11. MCCULLOUGH, Jeffrey. Transfusion medicine. 3. Vyd. Chichester: Wiley-Blackwell, 2012. ISBN 978-1-4443-3705-1.