Diplomová práce je zaměřena na rovnání deformací po svařování pomocí kyslíko-acetylenového plamene. Cílem bylo analyzovat a popsat proces rovnání tak, aby bylo zřejmé, jaké jsou hlavní proměnné, v jakých mezích je lze korigovat a jaký je jejich vliv na rovnaný materiál a jeho strukturu.
V teoretické části práce je popsán způsob vzniku napětí vlivem vnesené tepelné energie, což má přímý vliv na velikost deformací. Dále jsou zde uvedeny druhy rovnání po svařování, ale i zařízení a druhy plamene používané při rovnání. Část teorie je věnována materiálům používaným v Bombardier Transportation Czech Republic a.s.
Experimentální část práce je pak zaměřena na analýzu současného stavu rovnání ve firmě Bombardier, stanovení rychlosti ohřevu pro různé druhy nastavení plamene, vliv rovnání na strukturní změny v materiálu S355J2C+N a vyhodnocení tvrdosti v teplem zasažené oblasti. Na vzorcích odpovídajících realitě pak byla hledána optimální sekvence ohřevových bodů vedoucí k co největší eliminaci deformací vzniklých po svařování.
Anotace v angličtině
The dissertation is focused on straightening of deformations after welding with oxy-acetylene flame. The target is to analyze and describe the straightening process so that is obvious what are the main variables, in which limits are they possible to adjust and how is their impact on the straightening material and its structure.
The theoretical part describes the way of producing tension due to the introduced thermal energy, which has direct impact on the degree of deformations. Furthermore there are defined types of straightening after welding and also device and type of flames using by straightening. One part of theory is dedicated to materials using in Bombardier Transportation Czech Republic a.s.
The experimental part of the dissertation is focused on the analysis of the current state of straightening in the company Bombardier, on determination of the speed of material heating for variaus setting of the flame, on the effect of the straightening on the structure changes in material S355J2C+N and on assessment of the hardness in the heat-affected part. On the real samples there was searched for optimal sequence of heating points which should lead to the greatest possible elimination of deformations after the welding.
straightening, oxy-acetylene flame, material heating, S355J2C+N steel
Rozsah průvodní práce
75 s. (74 449 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na rovnání deformací po svařování pomocí kyslíko-acetylenového plamene. Cílem bylo analyzovat a popsat proces rovnání tak, aby bylo zřejmé, jaké jsou hlavní proměnné, v jakých mezích je lze korigovat a jaký je jejich vliv na rovnaný materiál a jeho strukturu.
V teoretické části práce je popsán způsob vzniku napětí vlivem vnesené tepelné energie, což má přímý vliv na velikost deformací. Dále jsou zde uvedeny druhy rovnání po svařování, ale i zařízení a druhy plamene používané při rovnání. Část teorie je věnována materiálům používaným v Bombardier Transportation Czech Republic a.s.
Experimentální část práce je pak zaměřena na analýzu současného stavu rovnání ve firmě Bombardier, stanovení rychlosti ohřevu pro různé druhy nastavení plamene, vliv rovnání na strukturní změny v materiálu S355J2C+N a vyhodnocení tvrdosti v teplem zasažené oblasti. Na vzorcích odpovídajících realitě pak byla hledána optimální sekvence ohřevových bodů vedoucí k co největší eliminaci deformací vzniklých po svařování.
Anotace v angličtině
The dissertation is focused on straightening of deformations after welding with oxy-acetylene flame. The target is to analyze and describe the straightening process so that is obvious what are the main variables, in which limits are they possible to adjust and how is their impact on the straightening material and its structure.
The theoretical part describes the way of producing tension due to the introduced thermal energy, which has direct impact on the degree of deformations. Furthermore there are defined types of straightening after welding and also device and type of flames using by straightening. One part of theory is dedicated to materials using in Bombardier Transportation Czech Republic a.s.
The experimental part of the dissertation is focused on the analysis of the current state of straightening in the company Bombardier, on determination of the speed of material heating for variaus setting of the flame, on the effect of the straightening on the structure changes in material S355J2C+N and on assessment of the hardness in the heat-affected part. On the real samples there was searched for optimal sequence of heating points which should lead to the greatest possible elimination of deformations after the welding.
straightening, oxy-acetylene flame, material heating, S355J2C+N steel
Zásady pro vypracování
Seznamte se s problematikou svařování kolejových vozidel (výhody, nevýhody, vstupy).
Seznamte se s problematikou rovnání po svařování ve firmě Bombardier Transportation a.s.
Prostudujte a popište způsob vzniku deformací po svařování.
Navrhněte a realizujte experimentální program.
Vyhodnoťte experimentální program, výsledky zpracujte.
Aplikujte získané výsledky na konkrétní vyráběnou podskupinu.
Stanovte závěry z dosažených výsledků a proveďte doporučení pro aplikaci ve výrobě.
Zásady pro vypracování
Seznamte se s problematikou svařování kolejových vozidel (výhody, nevýhody, vstupy).
Seznamte se s problematikou rovnání po svařování ve firmě Bombardier Transportation a.s.
Prostudujte a popište způsob vzniku deformací po svařování.
Navrhněte a realizujte experimentální program.
Vyhodnoťte experimentální program, výsledky zpracujte.
Aplikujte získané výsledky na konkrétní vyráběnou podskupinu.
Stanovte závěry z dosažených výsledků a proveďte doporučení pro aplikaci ve výrobě.
Seznam doporučené literatury
[1] HRSTKA, D. Vliv směsi plynu na efektivitu provedení svaru a stabilitu procesu MAG. /Diplomová práce/, Liberec 2007, TU Liberec, FS.
[2] DuPONT, J.N., MARDER, A.J. Thermal Efficiency of Arc Welding Processes. Welding Journal, Dec.1995, 406- 416 s.
[3] AWS Welding Handbook. Welding Science and Technology. 9th Ed., Vol.1, 2001.
Seznam doporučené literatury
[1] HRSTKA, D. Vliv směsi plynu na efektivitu provedení svaru a stabilitu procesu MAG. /Diplomová práce/, Liberec 2007, TU Liberec, FS.
[2] DuPONT, J.N., MARDER, A.J. Thermal Efficiency of Arc Welding Processes. Welding Journal, Dec.1995, 406- 416 s.
[3] AWS Welding Handbook. Welding Science and Technology. 9th Ed., Vol.1, 2001.