Tématem této diplomové práce je využití skupinové práce v hodinách občanské výchovy. Práce pojednává o skupinové práci jako jednom z moderních trendů ve vyučování. Rozebírá její aspekty, klady a zápory, které jsou následně ověřovány v praxi v rámci vyučovacích hodin.
Práce je rozdělena do jednotlivých kapitol a podkapitol. V první části se zabývá teoretickým popisem skupinové práce a faktory, které ji ovlivňují. Součástí této kapitoly jsou i vybrané formy skupinových prací a krátké pojednání o tématech, na něž lze skupinovou práci aplikovat. Hlavní, praktickou část tvoří především přípravy a reflexe odučených hodin, které ověřují teoretické poznatky. Třetí a zároveň poslední kapitola hodnotí skupinovou práci na základě získaných zkušeností během praxe. Soustředí se na problémy, které se v průběhu skupinové práce vyskytovaly, ale také na pozitivní jevy, jež mohou sloužit jako inspirace pro další vyučovací hodiny.
Anotace v angličtině
The key topic of my Thesis deals with group work used in civics which has become one of the modern trends in teaching. This Thesis focuses on various aspects of group work, its pros & cons which are subsequently verified in classes.
The Thesis is divided into separate chapters and subchapters. The first theoretical part describes group work and its influencing factors. This chapter involves selected forms of group work and a short treatise concerning themes which may be used for group work. The main part is practical and involves preparations and reflections of taught lessons which prove the theoretical knowledge. The third and final chapter evaluates group work thanks to experience gained during the practical training. It emphasizes issues which appeared during lessons but also positive phenomena which may be applied in future lessons.
Klíčová slova
Skupinová práce, občanská výchova, organizační formy, metody vyučování, žák, pedagog, vyučovací hodiny, hodnocení, pracovní skupiny, témata, klady, zápory, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
Group work, civics, organization forms, teaching methods, a pupil, a teacher, lessons, evaluation, working groups, themes, pros, cons, key authorities
Rozsah průvodní práce
87 s. (170 235 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této diplomové práce je využití skupinové práce v hodinách občanské výchovy. Práce pojednává o skupinové práci jako jednom z moderních trendů ve vyučování. Rozebírá její aspekty, klady a zápory, které jsou následně ověřovány v praxi v rámci vyučovacích hodin.
Práce je rozdělena do jednotlivých kapitol a podkapitol. V první části se zabývá teoretickým popisem skupinové práce a faktory, které ji ovlivňují. Součástí této kapitoly jsou i vybrané formy skupinových prací a krátké pojednání o tématech, na něž lze skupinovou práci aplikovat. Hlavní, praktickou část tvoří především přípravy a reflexe odučených hodin, které ověřují teoretické poznatky. Třetí a zároveň poslední kapitola hodnotí skupinovou práci na základě získaných zkušeností během praxe. Soustředí se na problémy, které se v průběhu skupinové práce vyskytovaly, ale také na pozitivní jevy, jež mohou sloužit jako inspirace pro další vyučovací hodiny.
Anotace v angličtině
The key topic of my Thesis deals with group work used in civics which has become one of the modern trends in teaching. This Thesis focuses on various aspects of group work, its pros & cons which are subsequently verified in classes.
The Thesis is divided into separate chapters and subchapters. The first theoretical part describes group work and its influencing factors. This chapter involves selected forms of group work and a short treatise concerning themes which may be used for group work. The main part is practical and involves preparations and reflections of taught lessons which prove the theoretical knowledge. The third and final chapter evaluates group work thanks to experience gained during the practical training. It emphasizes issues which appeared during lessons but also positive phenomena which may be applied in future lessons.
Klíčová slova
Skupinová práce, občanská výchova, organizační formy, metody vyučování, žák, pedagog, vyučovací hodiny, hodnocení, pracovní skupiny, témata, klady, zápory, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
Group work, civics, organization forms, teaching methods, a pupil, a teacher, lessons, evaluation, working groups, themes, pros, cons, key authorities
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na problematiku skupinové práce v hodinách OV. Práce se zaměří na témata, pro která se skupinová práce využívá, a na efektivitu tohoto způsobu vyučování. Součástí diplomové práce budou přípravy na hodiny OV, při nichž bude skupinová práce využita. Metodami práce budou analýza a komparace literatury a zdrojů a ověření příprav k praxi.
Studentka se bude v průběhu příprav a vypracování řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na problematiku skupinové práce v hodinách OV. Práce se zaměří na témata, pro která se skupinová práce využívá, a na efektivitu tohoto způsobu vyučování. Součástí diplomové práce budou přípravy na hodiny OV, při nichž bude skupinová práce využita. Metodami práce budou analýza a komparace literatury a zdrojů a ověření příprav k praxi.
Studentka se bude v průběhu příprav a vypracování řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Alena Vališová - Hana Kasíková. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
Dagmar Sitná.Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.
Erika Mechlová - František Horák. Skupinové vyučování na základní a
střední škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
Geoff Petty. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
Hana Kasíková. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Praha: AISIS, 2005.ISBN-10: 80-239-4668-4.
Hana Kasíková. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.
Jan Solfronk. Organizační formy vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1994. ISBN 80-7066-334-0.
Jarmila Skalková. Za novou kvalitu vyučování: (inovace v soudobé
pedagogické teorii i praxi). Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
Josef Maňák - Vlastimil Švec. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
Mel Silberman. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: Osvědčené
metody efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
Pavel Pecina - Lucie Zormanová. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: MU Brno, 2009. SBN-13: 978-80-210-4834-8.
Robert Čapek. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
Seznam doporučené literatury
Alena Vališová - Hana Kasíková. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
Dagmar Sitná.Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.
Erika Mechlová - František Horák. Skupinové vyučování na základní a
střední škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
Geoff Petty. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
Hana Kasíková. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Praha: AISIS, 2005.ISBN-10: 80-239-4668-4.
Hana Kasíková. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.
Jan Solfronk. Organizační formy vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1994. ISBN 80-7066-334-0.
Jarmila Skalková. Za novou kvalitu vyučování: (inovace v soudobé
pedagogické teorii i praxi). Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
Josef Maňák - Vlastimil Švec. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
Mel Silberman. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: Osvědčené
metody efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
Pavel Pecina - Lucie Zormanová. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: MU Brno, 2009. SBN-13: 978-80-210-4834-8.
Robert Čapek. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.