Diplomová práce se zabývá rozvojem geometrické představivosti v primární škole, konkrétně u žáků 5. tříd základní školy. Práci tvoří tři části, a to teoretická, praktická a výzkumná. Teoretická část se věnuje Rámcovému vzdělávacímu programu, motivaci, metodám a organizačním formám výuky, dále objasňuje pojem geometrická představivost. Praktická část obsahuje sbírku úloh a námětů, které mohou napomoci k rozvoji geometrické představivosti. Třetí část zahrnuje výzkumné šetření, jehož cílem bylo, za využití metod testu a dotazníku, zjistit přínos úloh pro zlepšení úrovně geometrické představivosti žáků a jejich vztahu ke geometrii.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the development of geometric imagination in primary school, specifically it focuses on pupils of 5th grade. The thesis consists of three parts, theoretical, practical and research. The theoretical part deals with the Framework Education Program, motivations, methods and organizational forms of teaching, and clarifies the concept of geometric imagination. The practical part contains a collection of tasks and suggestions that can help to develop geometric imagination. The third part of the thesis presents results of research. Its aim was, by using methods of test and questionnaire, to determine the contribution of tasks to improve the level of geometric imagination of pupils and their relationship to geometry.
Klíčová slova
geometrie, matematika, rozvoj geometrické představivosti, sbírka úloh a námětů, dotazník, test
Klíčová slova v angličtině
geometry, mathematics, geometric imagination development, collection of tasks and suggestions, questionnaire, test
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem geometrické představivosti v primární škole, konkrétně u žáků 5. tříd základní školy. Práci tvoří tři části, a to teoretická, praktická a výzkumná. Teoretická část se věnuje Rámcovému vzdělávacímu programu, motivaci, metodám a organizačním formám výuky, dále objasňuje pojem geometrická představivost. Praktická část obsahuje sbírku úloh a námětů, které mohou napomoci k rozvoji geometrické představivosti. Třetí část zahrnuje výzkumné šetření, jehož cílem bylo, za využití metod testu a dotazníku, zjistit přínos úloh pro zlepšení úrovně geometrické představivosti žáků a jejich vztahu ke geometrii.
Anotace v angličtině
This master thesis deals with the development of geometric imagination in primary school, specifically it focuses on pupils of 5th grade. The thesis consists of three parts, theoretical, practical and research. The theoretical part deals with the Framework Education Program, motivations, methods and organizational forms of teaching, and clarifies the concept of geometric imagination. The practical part contains a collection of tasks and suggestions that can help to develop geometric imagination. The third part of the thesis presents results of research. Its aim was, by using methods of test and questionnaire, to determine the contribution of tasks to improve the level of geometric imagination of pupils and their relationship to geometry.
Klíčová slova
geometrie, matematika, rozvoj geometrické představivosti, sbírka úloh a námětů, dotazník, test
Klíčová slova v angličtině
geometry, mathematics, geometric imagination development, collection of tasks and suggestions, questionnaire, test
Zásady pro vypracování
Na základě prostudování materiálů a odborné literatury vytvořit sbírku úloh a námětů, které povedou k rozvoji geometrické představivosti (především prostorové) u žáků 5. ročníku základní školy.
Vybrané úlohy aplikovat ve výuce matematiky a zjistit jejich přínos pro zlepšení úspěšnosti a vztahu žáků ke geometrii.
Úvod.
I. Teoretická část: 1. RVP ZV zaměřené na geometrickou představivost. - 2. Motivace. - 3. Metody a organizační formy výuky.
II. Praktická část: 4. Sbírka úloh a námětů.
III. Výzkumná část: 5. Aplikace úloh v praxi a cílené působení na žáky. - 6. Test. - 7. Dotazník. - 8. Zpracování výsledků.
Závěr
Zásady pro vypracování
Na základě prostudování materiálů a odborné literatury vytvořit sbírku úloh a námětů, které povedou k rozvoji geometrické představivosti (především prostorové) u žáků 5. ročníku základní školy.
Vybrané úlohy aplikovat ve výuce matematiky a zjistit jejich přínos pro zlepšení úspěšnosti a vztahu žáků ke geometrii.
Úvod.
I. Teoretická část: 1. RVP ZV zaměřené na geometrickou představivost. - 2. Motivace. - 3. Metody a organizační formy výuky.
II. Praktická část: 4. Sbírka úloh a námětů.
III. Výzkumná část: 5. Aplikace úloh v praxi a cílené působení na žáky. - 6. Test. - 7. Dotazník. - 8. Zpracování výsledků.
Závěr
Seznam doporučené literatury
HEJNÝ, M., 1990. Teória vyučovania matematiky 2. 2. vyd. SPN v Bratislave
KREJČOVÁ, E., 2014. Hry a matematika na 1. stupni základní školy. 2. vyd. SPN v Praze
MOLNÁR, J., 2009. Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. 2. vyd. UP v Olomouci
PERNÝ, J., 2004. Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti. 1. vyd. TU v Liberci
PULPÁN, Z., KUŘINA, F., KEBZA, V., 1993. O představivosti a její roli v matematice. 1. vyd. Praha, Academia
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2013.
Seznam doporučené literatury
HEJNÝ, M., 1990. Teória vyučovania matematiky 2. 2. vyd. SPN v Bratislave
KREJČOVÁ, E., 2014. Hry a matematika na 1. stupni základní školy. 2. vyd. SPN v Praze
MOLNÁR, J., 2009. Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. 2. vyd. UP v Olomouci
PERNÝ, J., 2004. Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti. 1. vyd. TU v Liberci
PULPÁN, Z., KUŘINA, F., KEBZA, V., 1993. O představivosti a její roli v matematice. 1. vyd. Praha, Academia
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2013.
Přílohy volně vložené
Sborník úloh a námětů v samostatných přílohových deskách