Tato diplomová práce se zabývala problematikou narušené komunikační schopnosti jako možné příčiny odkladu povinné školní docházky. Cílem práce bylo zmapovat, jakým způsobem je zajišťována podpora dětí s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky v mateřské škole. Práce je rozdělena do dvou stěžejních částí a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se s využitím odborných zdrojů věnovala vymezení problematiky narušené komunikační schopnosti, pojednávala o školní zralosti a připravenosti a také se podrobně zabývala samotným odkladem povinné školní docházky v souvislosti s narušenou komunikační schopností. V praktické části práce se pak za pomoci kvalitativního výzkumného šetření odpovídalo na stanovené výzkumné otázky. Informace zjištěné pomocí polostandardizovaných rozhovorů, analýzou odborné dokumentace a pozorováním byly poté sepsány do případových studií a shrnuty v závěru diplomové práce, která přinesla vhled a proniknutí do dané problematiky.
Anotace v angličtině
The master's thesis focuses on impaired communication ability of children, as one of the reasons for delayed school attendance. The aim of the thesis is to find out what services for preschool children with impaired communication ability and delayed primary school enrolment are provided. The thesis is divided into two major parts, theoretical and practical. Using research resources, the theoretical part is designed to define the issue of impaired communication ability, to deal with school maturity and readiness as well as delayed primary school enrolment related to impaired communication ability. With the aid of qualitative survey research, the practical part gives answers to asked research questions. Information obtained from the semi-structured interviews, observation and the analysis of specialized documents is gathered in particular case studies and summarized in the conclusion. The thesis provides a profound and penetrating insight into this matter.
Klíčová slova
Narušená komunikační schopnost, řeč, odklad povinné školní docházky, předškolní věk, školní zralost, školní připravenost, podpora.
Klíčová slova v angličtině
Impaired Communication Ability, Speech, Delayed Primary School Enrolment, Preschool Age, School Maturity, School Readiness, Services.
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývala problematikou narušené komunikační schopnosti jako možné příčiny odkladu povinné školní docházky. Cílem práce bylo zmapovat, jakým způsobem je zajišťována podpora dětí s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky v mateřské škole. Práce je rozdělena do dvou stěžejních částí a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se s využitím odborných zdrojů věnovala vymezení problematiky narušené komunikační schopnosti, pojednávala o školní zralosti a připravenosti a také se podrobně zabývala samotným odkladem povinné školní docházky v souvislosti s narušenou komunikační schopností. V praktické části práce se pak za pomoci kvalitativního výzkumného šetření odpovídalo na stanovené výzkumné otázky. Informace zjištěné pomocí polostandardizovaných rozhovorů, analýzou odborné dokumentace a pozorováním byly poté sepsány do případových studií a shrnuty v závěru diplomové práce, která přinesla vhled a proniknutí do dané problematiky.
Anotace v angličtině
The master's thesis focuses on impaired communication ability of children, as one of the reasons for delayed school attendance. The aim of the thesis is to find out what services for preschool children with impaired communication ability and delayed primary school enrolment are provided. The thesis is divided into two major parts, theoretical and practical. Using research resources, the theoretical part is designed to define the issue of impaired communication ability, to deal with school maturity and readiness as well as delayed primary school enrolment related to impaired communication ability. With the aid of qualitative survey research, the practical part gives answers to asked research questions. Information obtained from the semi-structured interviews, observation and the analysis of specialized documents is gathered in particular case studies and summarized in the conclusion. The thesis provides a profound and penetrating insight into this matter.
Klíčová slova
Narušená komunikační schopnost, řeč, odklad povinné školní docházky, předškolní věk, školní zralost, školní připravenost, podpora.
Klíčová slova v angličtině
Impaired Communication Ability, Speech, Delayed Primary School Enrolment, Preschool Age, School Maturity, School Readiness, Services.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zmapovat, jakým způsobem je zajišťována podpora dětí s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky v mateřské škole.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Pozorování, případová studie.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zmapovat, jakým způsobem je zajišťována podpora dětí s narušenou komunikační schopností a odkladem povinné školní docházky v mateřské škole.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava výzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Pozorování, případová studie.
Seznam doporučené literatury
BÝTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
KUTÁLKOVÁ, D., 2010. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. 2. dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3246-6.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 1998. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-7169-195-X.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
Seznam doporučené literatury
BÝTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1110-2.
KUTÁLKOVÁ, D., 2010. Jak připravit dítě do 1. třídy: obratnost a kresba, smyslové vnímání, řeč a početní představy, výchova, školní zralost a její posouzení. 2. dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3246-6.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D., 1998. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-7169-195-X.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.