Diplomová práce si klade za cíl popsat komunikační stereotypy, jimiž se vyznačuje pedagogická komunikace. Práce se opírá o studie věnované pedagogické komunikaci a komunikační výchově; pozornost je zaměřena především na porozumění a naslouchání jako jedny z nejdůležitějších komunikačních dovedností. Empirická část práce vychází z analýzy záznamů autentické pedagogické komunikace. Jsou zde představeny jednak komunikační stereotypy, které vedou k porozumění mezi učitelem a žákem, jednak stereotypy, které porozumění brání. Výzkum se současně zabývá studiem konotačních složek slovního významu, jež představují podstatu porozumění, a na nich založených jazykových stereotypech.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to describe communication stereotypes that appear in pedagogical communication. The thesis is inspired by the studies concerning pedagogical communication and communication education; the attention is primarily focused on the comprehension and listening as two of the most important communication skills. The empirical part is based on the analysis of authentic pedagogical communication. Stereotypes that lead to comprehension between a teacher and a pupil are presented, as well as those that make the comprehension impossible. The research simultaneously focuses on the connotative meaning of a word, the very essence of comprehension, and language stereotypes based on the connotations.
pedagogical communication, interaction, dialogue, language stereotype, communication stereotype, listening, comprehension, empathy
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce si klade za cíl popsat komunikační stereotypy, jimiž se vyznačuje pedagogická komunikace. Práce se opírá o studie věnované pedagogické komunikaci a komunikační výchově; pozornost je zaměřena především na porozumění a naslouchání jako jedny z nejdůležitějších komunikačních dovedností. Empirická část práce vychází z analýzy záznamů autentické pedagogické komunikace. Jsou zde představeny jednak komunikační stereotypy, které vedou k porozumění mezi učitelem a žákem, jednak stereotypy, které porozumění brání. Výzkum se současně zabývá studiem konotačních složek slovního významu, jež představují podstatu porozumění, a na nich založených jazykových stereotypech.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to describe communication stereotypes that appear in pedagogical communication. The thesis is inspired by the studies concerning pedagogical communication and communication education; the attention is primarily focused on the comprehension and listening as two of the most important communication skills. The empirical part is based on the analysis of authentic pedagogical communication. Stereotypes that lead to comprehension between a teacher and a pupil are presented, as well as those that make the comprehension impossible. The research simultaneously focuses on the connotative meaning of a word, the very essence of comprehension, and language stereotypes based on the connotations.
pedagogical communication, interaction, dialogue, language stereotype, communication stereotype, listening, comprehension, empathy
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat, s jakými komunikačními stereotypy se v pedagogické komunikaci nejčastěji setkáváme. Na základě výzkumu autentické komunikace budou charakterizovány ty stereotypy, které přispívají k porozumění a ty, které mu brání. Na podkladě těchto zjištění budou představeny faktory a postupy, jež vedou k porozumění mezi učitelem a žákem vedou tedy ke sdílení významů.
Práce je založena na teorii pedagogické komunikace, zejména se opírá o studie věnované komunikační výchově a jednotlivým komunikačním dovednostem. Empirická část práce bude vycházet z analýzy záznamů autentické pedagogické komunikace se zaměřením na dialog. Bude porovnávat jeho tradiční, většinou stereotypní, průběh, který klade důraz na sdělování informací, a na formu, která je založena na sdílení postojů a hodnot komunikantů. Součástí výzkumu bude studium konotačních složek slovního významu, jež představují podstatu porozumění.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat, s jakými komunikačními stereotypy se v pedagogické komunikaci nejčastěji setkáváme. Na základě výzkumu autentické komunikace budou charakterizovány ty stereotypy, které přispívají k porozumění a ty, které mu brání. Na podkladě těchto zjištění budou představeny faktory a postupy, jež vedou k porozumění mezi učitelem a žákem vedou tedy ke sdílení významů.
Práce je založena na teorii pedagogické komunikace, zejména se opírá o studie věnované komunikační výchově a jednotlivým komunikačním dovednostem. Empirická část práce bude vycházet z analýzy záznamů autentické pedagogické komunikace se zaměřením na dialog. Bude porovnávat jeho tradiční, většinou stereotypní, průběh, který klade důraz na sdělování informací, a na formu, která je založena na sdílení postojů a hodnot komunikantů. Součástí výzkumu bude studium konotačních složek slovního významu, jež představují podstatu porozumění.
Seznam doporučené literatury
BARTMIŃSKI, J. Jazyk v kontextu kultury: dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvistiky. Praha: Karolinum, 2016.
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998.
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005
HAUSENBLAS, O. Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha: Pedagogická fakulta UK, 1992.
KOSTEČKA, J. Do světa češtiny jinak. Didaktika ČJ a slohu pro vyučovací praxi. Jinočany: H&H, 1993.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988.
PACOVSKÁ J. K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha: Karolinum, 2012.
PELCOVÁ, N. Úvahy o povaze empatie jako předpokladu i součásti lidského porozumění v hermeneutickém kontextu (se zvláštním zřetelem k filosofii W. Diltheye). In: Krámský, D. (ed.) Kognitivní věda dnes a zítra. Liberec: Bor, 2009.
SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, Pedagogická fakulta, 2000.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999.
Seznam doporučené literatury
BARTMIŃSKI, J. Jazyk v kontextu kultury: dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvistiky. Praha: Karolinum, 2016.
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998.
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005
HAUSENBLAS, O. Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha: Pedagogická fakulta UK, 1992.
KOSTEČKA, J. Do světa češtiny jinak. Didaktika ČJ a slohu pro vyučovací praxi. Jinočany: H&H, 1993.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988.
PACOVSKÁ J. K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha: Karolinum, 2012.
PELCOVÁ, N. Úvahy o povaze empatie jako předpokladu i součásti lidského porozumění v hermeneutickém kontextu (se zvláštním zřetelem k filosofii W. Diltheye). In: Krámský, D. (ed.) Kognitivní věda dnes a zítra. Liberec: Bor, 2009.
SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, Pedagogická fakulta, 2000.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999.