Práce se zabývá analýzou proměn didaktické vybavenosti vybraných učebnic občanské výchovy pro šestý ročník základní školy, jenž byly vydány po roce 1989. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje komplexnímu vymezení pojmu učebnice. Praktická část nejprve popisuje metody práce včetně postupu výběru zkoumaného vzorku učebnic a následného zjištění jejich didaktické vybavenosti. Dále zde nalezneme výsledky analýzy jednotlivých aparátů didaktické vybavenosti, jejich komparaci a interpretaci z hlediska proměn v čase od roku 1989 až po současně vydané učebnice. Práce též obsahuje závěrečné shrnutí zjištěných výsledků a doporučení pro jejich využití v praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with changes of didactic potential of textbooks designed for 6th grade of elementary school and were published after 1989. The thesis is divided into theoretical and practical section. The theoretical section defines the term textbook comprehensively. The practical one presents research methods including the procedure of textbook selection and establishing their didactic potential. The thesis then offers results of the analysis of particular devices of didactic potential, their comparison and also interpretation in terms of changes between 1989 and 2018. The thesis also includes final summary of all the results and recommendation for practical use.
textbook, didactic potential of textbook, device of curriculum presentation, device of learning control, device of orientation, verbal components, visual components
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá analýzou proměn didaktické vybavenosti vybraných učebnic občanské výchovy pro šestý ročník základní školy, jenž byly vydány po roce 1989. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje komplexnímu vymezení pojmu učebnice. Praktická část nejprve popisuje metody práce včetně postupu výběru zkoumaného vzorku učebnic a následného zjištění jejich didaktické vybavenosti. Dále zde nalezneme výsledky analýzy jednotlivých aparátů didaktické vybavenosti, jejich komparaci a interpretaci z hlediska proměn v čase od roku 1989 až po současně vydané učebnice. Práce též obsahuje závěrečné shrnutí zjištěných výsledků a doporučení pro jejich využití v praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with changes of didactic potential of textbooks designed for 6th grade of elementary school and were published after 1989. The thesis is divided into theoretical and practical section. The theoretical section defines the term textbook comprehensively. The practical one presents research methods including the procedure of textbook selection and establishing their didactic potential. The thesis then offers results of the analysis of particular devices of didactic potential, their comparison and also interpretation in terms of changes between 1989 and 2018. The thesis also includes final summary of all the results and recommendation for practical use.
textbook, didactic potential of textbook, device of curriculum presentation, device of learning control, device of orientation, verbal components, visual components
Zásady pro vypracování
1. Cíl práce: Studentka provede obsahovou analýzu textu ve vybraných učebnicích občanské výchovy pro 6. ročník ZŠ a
porovná proměny jejich didaktické vybavenosti
2. Metody: kompilace prostudované literatury, obsahová analýza textu, komparace
3. Studentka bude pravidelně docházet na konzultace s vedoucím práce a bude se řídit jeho pokyny a připomínkami
Zásady pro vypracování
1. Cíl práce: Studentka provede obsahovou analýzu textu ve vybraných učebnicích občanské výchovy pro 6. ročník ZŠ a
porovná proměny jejich didaktické vybavenosti
2. Metody: kompilace prostudované literatury, obsahová analýza textu, komparace
3. Studentka bude pravidelně docházet na konzultace s vedoucím práce a bude se řídit jeho pokyny a připomínkami
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, J., Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média: Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
PRŮCHA, J., Studijní příručka: Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. 2. vyd. Praha: Ústřední ústav pro vzdělávání pedagogických pracovníků, 1989.
MAŇÁK, J., KNECHT, P., Hodnocení učebnic. 1. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315- 148-4.
KNECHT, P., JANÍK, T., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4.
SÝKORA, M., Učebnice: Její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM-Effect, 1996. ISBN 80-900566-1-X.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, J., Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média: Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
PRŮCHA, J., Studijní příručka: Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. 2. vyd. Praha: Ústřední ústav pro vzdělávání pedagogických pracovníků, 1989.
MAŇÁK, J., KNECHT, P., Hodnocení učebnic. 1. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315- 148-4.
KNECHT, P., JANÍK, T., Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4.
SÝKORA, M., Učebnice: Její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM-Effect, 1996. ISBN 80-900566-1-X.