Diplomová práce má teoretickou a praktickou část.
Přináší informace o meteo prvcích i jevech: oblačnosti, atmosférických srážkách, teplotě vzduchu aj. A také o podnebí v Liberci za období let 2006-19. Poté autor vytvořil tematické pracovní listy a testy, podpořené grafy nebo mapami různého měřítka známé z médií, včetně formulářů se správnými odpověďmi. To byl hlavní cíl a druhým je použít tyto materiály při skupinové výuce zeměpisu na základní škole a posoudit výsledky. K dispozici je metodika pro učitele. Členové musí ve skupině spolupracovat, protože každý umí jen část tématu. Test obsahuje úlohy ve 3 úrovních obtížnosti a nás zajímá vztah mezi nimi a úspěšností žáků. Očekávám, že na konci tematického celku budou schopni interpretovat meteorologická data a sestaví předpověď počasí na daný den. V příloze najdete rozsáhlou sbírku vlastních fotografií s popisem, týkající se počasí a podnebí.
Anotace v angličtině
This thesis has a theoretical and practical part.
It brings information about meteorological elements and phenomena, such as: clouds, precipitation, air temperature, etc. And also, about the climate in Liberec for the period 2006-2019. Then the author created thematic worksheets and tests, supported by graphs or maps of various scales known from mass media, including forms with correct answers. It was the main goal and the second is to use these materials during small groups teaching in geography at elementary school and evaluate the results. A methodology for teachers is available. The members of the group must cooperate, because everyone knows only a part of the topic. The test contains tasks in 3 levels of difficulty and we are interested in a relationship between them and student success. I expect that at the end of the thematic unit they will be able to interpret meteorological data and compile a weather forecast for a certain day. In the annex, you can find an extensive collection of own photos with descriptions related to the weather and climate.
Klíčová slova
meteorologické prvky, atmosférické jevy, podnebí Liberec, pracovní listy, didaktický test, skupinová výuka, zeměpis, základní škola, taxonomie úloh, meteo data, předpověď, fotografie počasí
Diplomová práce má teoretickou a praktickou část.
Přináší informace o meteo prvcích i jevech: oblačnosti, atmosférických srážkách, teplotě vzduchu aj. A také o podnebí v Liberci za období let 2006-19. Poté autor vytvořil tematické pracovní listy a testy, podpořené grafy nebo mapami různého měřítka známé z médií, včetně formulářů se správnými odpověďmi. To byl hlavní cíl a druhým je použít tyto materiály při skupinové výuce zeměpisu na základní škole a posoudit výsledky. K dispozici je metodika pro učitele. Členové musí ve skupině spolupracovat, protože každý umí jen část tématu. Test obsahuje úlohy ve 3 úrovních obtížnosti a nás zajímá vztah mezi nimi a úspěšností žáků. Očekávám, že na konci tematického celku budou schopni interpretovat meteorologická data a sestaví předpověď počasí na daný den. V příloze najdete rozsáhlou sbírku vlastních fotografií s popisem, týkající se počasí a podnebí.
Anotace v angličtině
This thesis has a theoretical and practical part.
It brings information about meteorological elements and phenomena, such as: clouds, precipitation, air temperature, etc. And also, about the climate in Liberec for the period 2006-2019. Then the author created thematic worksheets and tests, supported by graphs or maps of various scales known from mass media, including forms with correct answers. It was the main goal and the second is to use these materials during small groups teaching in geography at elementary school and evaluate the results. A methodology for teachers is available. The members of the group must cooperate, because everyone knows only a part of the topic. The test contains tasks in 3 levels of difficulty and we are interested in a relationship between them and student success. I expect that at the end of the thematic unit they will be able to interpret meteorological data and compile a weather forecast for a certain day. In the annex, you can find an extensive collection of own photos with descriptions related to the weather and climate.
Klíčová slova
meteorologické prvky, atmosférické jevy, podnebí Liberec, pracovní listy, didaktický test, skupinová výuka, zeměpis, základní škola, taxonomie úloh, meteo data, předpověď, fotografie počasí
1. Analýza dostupné geografické a didaktické literatury.
2. Tvorba didaktického materiálu s využitím grafiky pro účely skupinové výuky
ve zvolených tématech.
3. Navržené hodiny budou ověřeny ve výuce zeměpisu na vybrané základní škole.
4. Zhodnocení výsledků skupinové práce žáků ve vyučovacích hodinách.
Zásady pro vypracování
1. Analýza dostupné geografické a didaktické literatury.
2. Tvorba didaktického materiálu s využitím grafiky pro účely skupinové výuky
ve zvolených tématech.
3. Navržené hodiny budou ověřeny ve výuce zeměpisu na vybrané základní škole.
4. Zhodnocení výsledků skupinové práce žáků ve vyučovacích hodinách.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R., 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod.
Praha: Grada, 620 s. ISBN 978-80-247-3450-7.
DEMEK, J. a kol., 2013. Zeměpis 6: pro základní školy.
Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 120 s. ISBN 978-80-7235-362-0.
GERSMEHL, P., 2005. Teaching Geography. New York: Guilford Press, 278 s.
ISBN 978-1593851552.
KARAS P., ZÁRYBNICKÁ A., MÍKOVÁ T., 2007. Skoro jasno: průvodce televizní
předpovědí počasí. Praha: Česká televize, 206 s. ISBN 978-80-85005-78-3.
KOBZOVÁ E., 1998. Počasí: knížka pro každého. Olomouc: Rubico, 276 s.
ISBN 80-85839-26-1.
VÁVRA, J., 2006. Didaktika geografie I: od vzdělávacího programu k vyučovací
hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. Učební texty.
Liberec: Technická univerzita v Liberci, 92 s. ISBN 80-7372-083-3.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R., 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod.
Praha: Grada, 620 s. ISBN 978-80-247-3450-7.
DEMEK, J. a kol., 2013. Zeměpis 6: pro základní školy.
Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 120 s. ISBN 978-80-7235-362-0.
GERSMEHL, P., 2005. Teaching Geography. New York: Guilford Press, 278 s.
ISBN 978-1593851552.
KARAS P., ZÁRYBNICKÁ A., MÍKOVÁ T., 2007. Skoro jasno: průvodce televizní
předpovědí počasí. Praha: Česká televize, 206 s. ISBN 978-80-85005-78-3.
KOBZOVÁ E., 1998. Počasí: knížka pro každého. Olomouc: Rubico, 276 s.
ISBN 80-85839-26-1.
VÁVRA, J., 2006. Didaktika geografie I: od vzdělávacího programu k vyučovací
hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. Učební texty.
Liberec: Technická univerzita v Liberci, 92 s. ISBN 80-7372-083-3.