Tato práce pojednává o tvorbě výpočtového modelu automobilu zatěžovaném stochastickým signálem v radiálním směru. Je rozdělena celkem do čtyř tematických celků. V jednotlivých kapitolách se postupně zabývám rozborem užívaných druhů náprav, tvorbou zjednodušeného výpočtového modelu automobilu, měřením budícího signálu modelu z běžného silničního provozu a také ověřením vlivu jednotlivých podvozkových komponent na únosnost a životnost čepu zadní nápravy.
Anotace v angličtině
This work deals with the creation of a computational model of a car loaded with a stochastic signal in the radial direction. It is divided into four thematic units. In the individual chapters I deal with the analysis of used types of axles, creating a simplified calculation model of the car, measuring the driving signal of the model from normal road traffic and also verifying the influence of individual chassis components on the load capacity and life of the rear axle.
Klíčová slova
výpočtový model automobilu, stochastický signál, čep zadní nápravy, podvozek
Klíčová slova v angličtině
Numerical model of vehicle, Stochastic signal, rear spindle, suspension
Rozsah průvodní práce
131 s. (102 775 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce pojednává o tvorbě výpočtového modelu automobilu zatěžovaném stochastickým signálem v radiálním směru. Je rozdělena celkem do čtyř tematických celků. V jednotlivých kapitolách se postupně zabývám rozborem užívaných druhů náprav, tvorbou zjednodušeného výpočtového modelu automobilu, měřením budícího signálu modelu z běžného silničního provozu a také ověřením vlivu jednotlivých podvozkových komponent na únosnost a životnost čepu zadní nápravy.
Anotace v angličtině
This work deals with the creation of a computational model of a car loaded with a stochastic signal in the radial direction. It is divided into four thematic units. In the individual chapters I deal with the analysis of used types of axles, creating a simplified calculation model of the car, measuring the driving signal of the model from normal road traffic and also verifying the influence of individual chassis components on the load capacity and life of the rear axle.
Klíčová slova
výpočtový model automobilu, stochastický signál, čep zadní nápravy, podvozek
Klíčová slova v angličtině
Numerical model of vehicle, Stochastic signal, rear spindle, suspension
Zásady pro vypracování
Podvozkové části plní důležité funkce při provozu vozidla, významný vliv mají na dynamiku jízdy, ale i na komfort. Předmětem práce bude zkoumání variability nastavení parametrů některých podvozkových částí s ohledem na pevnost a únosnost dílů.
1. Proveďte popis (rešerši) hlavních podvozkových částí osobních automobilů.
2. Popište hlavní parametry, které mají vliv na přenos sil a zatížení podvozkových částí, sestavte model vozidla pro počítačový experiment a simulaci.
3. Navrhněte metodiku ověřování vlivu konstrukčních parametrů na únosnost a životnost vybraných dílů podvozku.
4. Proveďte experimenty na vozidle pro analýzu signálu, který bude vstupní parametrem simulačního modelu.
5. Proveďte vyhodnocení získaných poznatků.
Zásady pro vypracování
Podvozkové části plní důležité funkce při provozu vozidla, významný vliv mají na dynamiku jízdy, ale i na komfort. Předmětem práce bude zkoumání variability nastavení parametrů některých podvozkových částí s ohledem na pevnost a únosnost dílů.
1. Proveďte popis (rešerši) hlavních podvozkových částí osobních automobilů.
2. Popište hlavní parametry, které mají vliv na přenos sil a zatížení podvozkových částí, sestavte model vozidla pro počítačový experiment a simulaci.
3. Navrhněte metodiku ověřování vlivu konstrukčních parametrů na únosnost a životnost vybraných dílů podvozku.
4. Proveďte experimenty na vozidle pro analýzu signálu, který bude vstupní parametrem simulačního modelu.
5. Proveďte vyhodnocení získaných poznatků.
Seznam doporučené literatury
[1] PFEFFER, Peter E. (Ed.): 7th International Munich Chassis Symposium 2016. Springer, Wiesbaden 2017. ISBN 978-3-658-14218-6.
[2] VLK, František.: Stavba motorových vozidel. Prof. Ing. František Vlk, DrSc., nakladatelství a vydavatelství. 1. vydání. Brno, 2003, ISBN 80-238-8757-2.
[3] Technische Unterrichtung Bosch: Bremssysteme mit ABS-ASR. 2. Ausgabe 94/95, Stuttgart, VDI 1994.
[4] GRAAF,R., ZAGELAAR, P., NEHLS, O., BURGIO, G. a O. HOFMANN: "Integrierte Fahrdynamikregelung mit Lenkung und Bremse", 15. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, 2006.
Seznam doporučené literatury
[1] PFEFFER, Peter E. (Ed.): 7th International Munich Chassis Symposium 2016. Springer, Wiesbaden 2017. ISBN 978-3-658-14218-6.
[2] VLK, František.: Stavba motorových vozidel. Prof. Ing. František Vlk, DrSc., nakladatelství a vydavatelství. 1. vydání. Brno, 2003, ISBN 80-238-8757-2.
[3] Technische Unterrichtung Bosch: Bremssysteme mit ABS-ASR. 2. Ausgabe 94/95, Stuttgart, VDI 1994.
[4] GRAAF,R., ZAGELAAR, P., NEHLS, O., BURGIO, G. a O. HOFMANN: "Integrierte Fahrdynamikregelung mit Lenkung und Bremse", 15. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, 2006.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.