Tato diplomová práce s názvem Tabuizovaná témata v současné literatuře pro děti je zaměřena především na interpretace a rozbor hlavních a vedlejších témat dětských knih po roce 1989 s touto tematikou.Diplomová práce je rozdělena na dvě hlavní části, na teoretickou a praktickou. V teoretické
části jsou zmapovaná témata zásadní pro závěry vyvozené interpretací knih v praktické části.Jsou jimi literární výchova na 1. stupni, žák 1. stupně základní školy, práce s uměleckým textem, tabuizovaná témata v rámci literatury pro děti a mládež a vybraní čeští a světoví autoři. V praktické části je interpretační metodou rozebráno osm vybraných českých a světových
knih s tabuizovanou tematikou, které jsou rozděleny dle hlavních témat fyzický handicap, smrti, postoj rodiny k dítěti s mentálním postižením, rozvod, alkoholismus v rodině, šikana. Interpretace jsou doplněny dílčími diskuzemi a závěrečnou reflexí. V závěru práce je návrh přípravy na hodinu s interpretovanou knihou Pět minut před večeří.
Anotace v angličtině
This diploma thesis titled Taboo Topics in Present Children's Literature focuses on interpretation and analysis of key meanings and in-between-the-line deduction of taboo topics stories in children's literature published after 1989. The thesis is structured in theoretical and practical part. The theoretical part maps fundamental topics required for the following practical part where book stories are interpreted i.e.: literature course for grade 1st to 5th of elementary school, a pupil, analysis of literature excerpts, taboo topics in children's literature and overview of selected Czech and world authors. A selection of eight books from Czech and world authors is interpreted in the second part of the thesis. The interpretations are grouped in chapters per their key taboo topics: physical handicap, death, family affections towards mentally disabled child, divorce, alcoholism in family, bullying. All interpretations are substantiated by concluding remarks and reflection. An example of a lecture preparation is presented at the end of the thesis based on a book Pět minut před večeří.
Klíčová slova
Dětská literatura, interpretace textu, literární výchova, umělecký text,
tabuizovaná tematika
Klíčová slova v angličtině
Children's literature, dramatic text, literature eduaction, literature interpretation,taboo topic
Rozsah průvodní práce
113 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce s názvem Tabuizovaná témata v současné literatuře pro děti je zaměřena především na interpretace a rozbor hlavních a vedlejších témat dětských knih po roce 1989 s touto tematikou.Diplomová práce je rozdělena na dvě hlavní části, na teoretickou a praktickou. V teoretické
části jsou zmapovaná témata zásadní pro závěry vyvozené interpretací knih v praktické části.Jsou jimi literární výchova na 1. stupni, žák 1. stupně základní školy, práce s uměleckým textem, tabuizovaná témata v rámci literatury pro děti a mládež a vybraní čeští a světoví autoři. V praktické části je interpretační metodou rozebráno osm vybraných českých a světových
knih s tabuizovanou tematikou, které jsou rozděleny dle hlavních témat fyzický handicap, smrti, postoj rodiny k dítěti s mentálním postižením, rozvod, alkoholismus v rodině, šikana. Interpretace jsou doplněny dílčími diskuzemi a závěrečnou reflexí. V závěru práce je návrh přípravy na hodinu s interpretovanou knihou Pět minut před večeří.
Anotace v angličtině
This diploma thesis titled Taboo Topics in Present Children's Literature focuses on interpretation and analysis of key meanings and in-between-the-line deduction of taboo topics stories in children's literature published after 1989. The thesis is structured in theoretical and practical part. The theoretical part maps fundamental topics required for the following practical part where book stories are interpreted i.e.: literature course for grade 1st to 5th of elementary school, a pupil, analysis of literature excerpts, taboo topics in children's literature and overview of selected Czech and world authors. A selection of eight books from Czech and world authors is interpreted in the second part of the thesis. The interpretations are grouped in chapters per their key taboo topics: physical handicap, death, family affections towards mentally disabled child, divorce, alcoholism in family, bullying. All interpretations are substantiated by concluding remarks and reflection. An example of a lecture preparation is presented at the end of the thesis based on a book Pět minut před večeří.
Klíčová slova
Dětská literatura, interpretace textu, literární výchova, umělecký text,
tabuizovaná tematika
Klíčová slova v angličtině
Children's literature, dramatic text, literature eduaction, literature interpretation,taboo topic
Zásady pro vypracování
V teoretické části budou zmapována témata: literární výchova na 1. stupni ZŠ, podpora aktivního a samostatného myšlení, práce s uměleckým textem a interpretace textů. V praktické části budou představeny knihy s tabuizovanou tematikou české i světové produkce a analyzovány a interpretovány především v tematické rovině.
CÍL: Cílem diplomové práce je vyhledat a analyzovat knihy pro děti a mládež s tabuizovanou tematikou, a to vydaných po roce 1989.
METODA: Interpretační metoda s akcentem na tematické významy a podvýznamy uměleckého sdělení.
Zásady pro vypracování
V teoretické části budou zmapována témata: literární výchova na 1. stupni ZŠ, podpora aktivního a samostatného myšlení, práce s uměleckým textem a interpretace textů. V praktické části budou představeny knihy s tabuizovanou tematikou české i světové produkce a analyzovány a interpretovány především v tematické rovině.
CÍL: Cílem diplomové práce je vyhledat a analyzovat knihy pro děti a mládež s tabuizovanou tematikou, a to vydaných po roce 1989.
METODA: Interpretační metoda s akcentem na tematické významy a podvýznamy uměleckého sdělení.
Seznam doporučené literatury
[1] VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha:
Karolinum, 1993. 115 s. ISBN 80-70-66-582-3.
[2] ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 127 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 104. ISBN 978-80-210-4413-5
[3] SLADOVÁ Jana. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4025-5
[4] ČEŇKOVÁ, Jana et al. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 171 s. ISBN 80-7367-095-X
Seznam doporučené literatury
[1] VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha:
Karolinum, 1993. 115 s. ISBN 80-70-66-582-3.
[2] ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 127 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 104. ISBN 978-80-210-4413-5
[3] SLADOVÁ Jana. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4025-5
[4] ČEŇKOVÁ, Jana et al. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 171 s. ISBN 80-7367-095-X