Diplomová práce se zabývá problémy prostorové tvorby, které běžného učitele odrazují od jejího zařazování do hodin výtvarné výchovy na 1. stupni základních škol. V teoretické části jsou definovány základní pojmy a postupy prostorové tvorby, vhodný materiál pro prvostupňového žáka. Dále je zde nastíněno současné postavení sochařského umění a jeho přiblížení běžné populaci, zejména s důrazem na výstavy ?pod širým nebem?. Součástí praktické části je výzkumné šetření, kde pomocí elektronického dotazníku je zkoumáno, v jaké formě a do jaké míry je prostorová tvorba zastoupena v hodinách výtvarné výchovy na prvním stupni. Výsledkem tohoto šetření je seznam důvodů, proč se učitelé v běžné výuce vyhýbají této oblasti výtvarné výchovy. Na základě toho byla vytvořena sada 9 metodických listů, které zohledňují některé uvedené problémy a slouží jako inspirace pro pedagogy výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with problems of spatial creation which discourage teachers from including it in art lessons at the first stage of primary schools. In the theoretical part, basic concepts and procedures are defined which should be a suitable material for a first-grader. It also shows the current position of sculptural art and its introduction to the general population, with a special emphasis on exhibitions in the open air. The practical part consists of a research survey which, with the use of an electronic questionnaire, examines in what form and to what extent spatial creation is represented in art lessons at the first stage of primary school. The result of this survey is a list of reasons why teachers avoid this area of art education in their classes. Based on this research, a set of 9 methodological sheets was created. These sheets take some of the mentioned problems into account and can be use as an inspiration for art teachers.
Klíčová slova
dotazník, prostorová tvorba v hodinách výtvarné výchovy, postupy v prostorové tvorbě, úskalí prostorové tvorby, sochy a města, metodické listy
Klíčová slova v angličtině
Questionnaire, spatial creation in art lessons, procedures in spatial creation, pitfalls of spatial creation, statues and cities, methodological sheets
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problémy prostorové tvorby, které běžného učitele odrazují od jejího zařazování do hodin výtvarné výchovy na 1. stupni základních škol. V teoretické části jsou definovány základní pojmy a postupy prostorové tvorby, vhodný materiál pro prvostupňového žáka. Dále je zde nastíněno současné postavení sochařského umění a jeho přiblížení běžné populaci, zejména s důrazem na výstavy ?pod širým nebem?. Součástí praktické části je výzkumné šetření, kde pomocí elektronického dotazníku je zkoumáno, v jaké formě a do jaké míry je prostorová tvorba zastoupena v hodinách výtvarné výchovy na prvním stupni. Výsledkem tohoto šetření je seznam důvodů, proč se učitelé v běžné výuce vyhýbají této oblasti výtvarné výchovy. Na základě toho byla vytvořena sada 9 metodických listů, které zohledňují některé uvedené problémy a slouží jako inspirace pro pedagogy výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with problems of spatial creation which discourage teachers from including it in art lessons at the first stage of primary schools. In the theoretical part, basic concepts and procedures are defined which should be a suitable material for a first-grader. It also shows the current position of sculptural art and its introduction to the general population, with a special emphasis on exhibitions in the open air. The practical part consists of a research survey which, with the use of an electronic questionnaire, examines in what form and to what extent spatial creation is represented in art lessons at the first stage of primary school. The result of this survey is a list of reasons why teachers avoid this area of art education in their classes. Based on this research, a set of 9 methodological sheets was created. These sheets take some of the mentioned problems into account and can be use as an inspiration for art teachers.
Klíčová slova
dotazník, prostorová tvorba v hodinách výtvarné výchovy, postupy v prostorové tvorbě, úskalí prostorové tvorby, sochy a města, metodické listy
Klíčová slova v angličtině
Questionnaire, spatial creation in art lessons, procedures in spatial creation, pitfalls of spatial creation, statues and cities, methodological sheets
Zásady pro vypracování
Cíl:
Na základě studia odborné literatury a dotazníkového šetření mezi učiteli prvního stupně základní školy vytvořit soubor úkolů, jako příkladů dobré praxe. Úkoly metodicky zpracovat, ověřit v praxi, zhodnotit a zdokumentovat.
Metody:
- studium odborné literatury
- dotazníkové šetření a jeho analýza
Požadavky:
- orientace v odborné literatuře
- znalost odborné terminologie
- dotazníkové šetření
- soubor metodických listů
- ověření v praxi, reflexe a fotodokumentace
Zásady pro vypracování
Cíl:
Na základě studia odborné literatury a dotazníkového šetření mezi učiteli prvního stupně základní školy vytvořit soubor úkolů, jako příkladů dobré praxe. Úkoly metodicky zpracovat, ověřit v praxi, zhodnotit a zdokumentovat.
Metody:
- studium odborné literatury
- dotazníkové šetření a jeho analýza
Požadavky:
- orientace v odborné literatuře
- znalost odborné terminologie
- dotazníkové šetření
- soubor metodických listů
- ověření v praxi, reflexe a fotodokumentace
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla. Objevujte s námi tvar. Praha: Aventinum, 1995. 123 s. ISBN 80-7151-732-1.
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. 2., přeprac. vyd. [i.e. 3. vyd.]. Praha: Karolinum, 1991. 117 s. ISBN 8070663685.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
SLAVÍK, Jan. Didaktika výtvarné výchovy 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 142 s. ISBN 80-7066-268-9.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla. Objevujte s námi tvar. Praha: Aventinum, 1995. 123 s. ISBN 80-7151-732-1.
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. 2., přeprac. vyd. [i.e. 3. vyd.]. Praha: Karolinum, 1991. 117 s. ISBN 8070663685.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
SLAVÍK, Jan. Didaktika výtvarné výchovy 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 142 s. ISBN 80-7066-268-9.