Tématem této diplomové práce jsou brzdy z pohledu akustického komfortu. Úvodní teoretickou část tvoří rešerše, představující jednotlivé druhy běžně se vyskytujících brzdových hluků a dále jsou zde popsány mechanismy vzniku a následného šíření těchto hluků do okolí. Závěr rešerše je pak věnován způsobům používaným pro odhalování těchto hluků při vývoji brzdy.
Praktická část práce se zabývá změnou frekvenčních vlastností držáku kotoučové brzdy, která se objevila poté, co se obrábění zkoumaného dílu přesunulo na jiný obráběcí stroj. Kromě bližšího představení vlastního zkoumaného brzdového držáku a způsobu jeho kontroly jsou zde dále detailně popsány jednotlivé kroky, provedené ve snaze odhalit příčiny zpozorované změny frekvenčních vlastností statistická analýza, kontrola způsobu měření, kontrola rozměrů pomocí 3D skeneru a porovnání experimentálně získaných výsledků s výsledky CAE simulace. Závěr práce je pak věnován několika návrhům možných opatření, sloužící ke zlepšení současného stavu a případnému zamezení vzniku podobných problémů v budoucnu.
Annotation in English
Topic of this diploma thesis are brakes from the point of view of acoustic comfort. The introductory theoretical part consists of research dealing with various kinds of brake noise occurring during vehicle operation and there is also presented the mechanism causing this noise and its spreading to the environment. End of this research is devoted to the methods used to detects introduced noise during development of the brakes.
The practical part of this thesis deals with the change of the frequency characteristics of the brake carrier that occurred after change of the machine centre. Except detail introduction of the checked carrier and method of its inspection there are also described individual steps taken to reveal the causes of observed changes in frequency characteristics statistical analysis, measurements methods check, dimension check with 3D scanner and comparison measured results with results of CAE simulations. The conclusion of this thesis is devoted to several precaution suggestions, which serve to improve the current situation and eventually to avoid similar problems in the future.
Keywords
brzdový držák, NVH, brzdový hluk, vibrace, vlastní frekvence, modální analýza
Tématem této diplomové práce jsou brzdy z pohledu akustického komfortu. Úvodní teoretickou část tvoří rešerše, představující jednotlivé druhy běžně se vyskytujících brzdových hluků a dále jsou zde popsány mechanismy vzniku a následného šíření těchto hluků do okolí. Závěr rešerše je pak věnován způsobům používaným pro odhalování těchto hluků při vývoji brzdy.
Praktická část práce se zabývá změnou frekvenčních vlastností držáku kotoučové brzdy, která se objevila poté, co se obrábění zkoumaného dílu přesunulo na jiný obráběcí stroj. Kromě bližšího představení vlastního zkoumaného brzdového držáku a způsobu jeho kontroly jsou zde dále detailně popsány jednotlivé kroky, provedené ve snaze odhalit příčiny zpozorované změny frekvenčních vlastností statistická analýza, kontrola způsobu měření, kontrola rozměrů pomocí 3D skeneru a porovnání experimentálně získaných výsledků s výsledky CAE simulace. Závěr práce je pak věnován několika návrhům možných opatření, sloužící ke zlepšení současného stavu a případnému zamezení vzniku podobných problémů v budoucnu.
Annotation in English
Topic of this diploma thesis are brakes from the point of view of acoustic comfort. The introductory theoretical part consists of research dealing with various kinds of brake noise occurring during vehicle operation and there is also presented the mechanism causing this noise and its spreading to the environment. End of this research is devoted to the methods used to detects introduced noise during development of the brakes.
The practical part of this thesis deals with the change of the frequency characteristics of the brake carrier that occurred after change of the machine centre. Except detail introduction of the checked carrier and method of its inspection there are also described individual steps taken to reveal the causes of observed changes in frequency characteristics statistical analysis, measurements methods check, dimension check with 3D scanner and comparison measured results with results of CAE simulations. The conclusion of this thesis is devoted to several precaution suggestions, which serve to improve the current situation and eventually to avoid similar problems in the future.
Keywords
brzdový držák, NVH, brzdový hluk, vibrace, vlastní frekvence, modální analýza
1) Popište možné příčiny vzniku nepříjemných hluků brzd při provozu automobilu a popište současné metody pro jejich identifikaci.
2) Proveďte měření a analýzu experimentálních dat na držácích kotoučové brzdy z produkce TRW. Vyžijte dostupné HW a SW nástroje.
3) Identifikujte možné příčiny změny dynamických vlastností držáku brzdy během výrobního procesu.
4) Navrhněte vhodná řešení držáku kotoučové brzdy s cílem snížit emisi hluku při brzdění.
Při řešení spolupracujte se společností TRW Automotive Czech s.r.o.
Research Plan
1) Popište možné příčiny vzniku nepříjemných hluků brzd při provozu automobilu a popište současné metody pro jejich identifikaci.
2) Proveďte měření a analýzu experimentálních dat na držácích kotoučové brzdy z produkce TRW. Vyžijte dostupné HW a SW nástroje.
3) Identifikujte možné příčiny změny dynamických vlastností držáku brzdy během výrobního procesu.
4) Navrhněte vhodná řešení držáku kotoučové brzdy s cílem snížit emisi hluku při brzdění.
Při řešení spolupracujte se společností TRW Automotive Czech s.r.o.
Recommended resources
\matsymb{lbrack}1\matsymb{rbrack} VLK, F.: Stavba motorových vozidel. 1. vyd. Brno: František Vlk, 2003, 499 s. ISBN 80-238-8757-2.
\matsymb{lbrack}2\matsymb{rbrack} VLK, F.: {Dynamika motorových vozidel}: jízdní odpory, hnací charakteristika, brzdění, odpružení, řiditelnost, ovladatelnost, stabilita. 1. vyd. Brno, Nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2000, 434 s. ISBN 80-238-5273-6.
\matsymb{lbrack}3\matsymb{rbrack} Nový, R.: Hluk a chvění. Praha, ČVUT 2000.
Recommended resources
\matsymb{lbrack}1\matsymb{rbrack} VLK, F.: Stavba motorových vozidel. 1. vyd. Brno: František Vlk, 2003, 499 s. ISBN 80-238-8757-2.
\matsymb{lbrack}2\matsymb{rbrack} VLK, F.: {Dynamika motorových vozidel}: jízdní odpory, hnací charakteristika, brzdění, odpružení, řiditelnost, ovladatelnost, stabilita. 1. vyd. Brno, Nakladatelství a vydavatelství Vlk, 2000, 434 s. ISBN 80-238-5273-6.
\matsymb{lbrack}3\matsymb{rbrack} Nový, R.: Hluk a chvění. Praha, ČVUT 2000.
Enclosed appendices
3 výkresy, 1 CD
Appendices bound in thesis
illustrations, graphs, tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Defence procedure records are not shown to unauthorized users.