Tato diplomová práce se zabývá problematikou didaktické práce s žáky v sociokulturně znevýhodněném prostředím. Popisuje projevy sociokulturního znevýhodnění, jeho dopady na vzdělávání a představuje podpůrná opatření. Dále nabízí pro inspiraci zpracovaný ŠVP a tematické plány, kritéria hodnocení pro 6.- 9. ročník základní školy z předmětu Výchova k občanství. V závěru práce jsou vypracovány přípravy na hodiny, které vycházejí z vybraných podpůrných opatření a byly realizovány v praxi.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the methodology of teaching socially and culturally disadvantaged children. It describes how the socio-cultural disadvantage reflects on children, its impacts on their education and introduces some support measures. The thesis also proposes a model School Educational Programme for the health education, as well as thematical plans and evaluation criteria for pupils of sixth to nineth grade of lower secondary school. The conclusive part of the thesis presents the implementation of lesson plans (created according selected support measures) in practice.
Klíčová slova
Sociokulturní znevýhodnění, podpůrná opatření, didaktická práce s žáky, Výchova k občanství - Školní vzdělávací program, tematické plány, přípravy na hodinu
Klíčová slova v angličtině
Socio-cultural disadvantage, support measures, methodology, citizenship education, School Educational Programme, thematic plans, lesson plans
Rozsah průvodní práce
121 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou didaktické práce s žáky v sociokulturně znevýhodněném prostředím. Popisuje projevy sociokulturního znevýhodnění, jeho dopady na vzdělávání a představuje podpůrná opatření. Dále nabízí pro inspiraci zpracovaný ŠVP a tematické plány, kritéria hodnocení pro 6.- 9. ročník základní školy z předmětu Výchova k občanství. V závěru práce jsou vypracovány přípravy na hodiny, které vycházejí z vybraných podpůrných opatření a byly realizovány v praxi.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with the methodology of teaching socially and culturally disadvantaged children. It describes how the socio-cultural disadvantage reflects on children, its impacts on their education and introduces some support measures. The thesis also proposes a model School Educational Programme for the health education, as well as thematical plans and evaluation criteria for pupils of sixth to nineth grade of lower secondary school. The conclusive part of the thesis presents the implementation of lesson plans (created according selected support measures) in practice.
Klíčová slova
Sociokulturní znevýhodnění, podpůrná opatření, didaktická práce s žáky, Výchova k občanství - Školní vzdělávací program, tematické plány, přípravy na hodinu
Klíčová slova v angličtině
Socio-cultural disadvantage, support measures, methodology, citizenship education, School Educational Programme, thematic plans, lesson plans
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat didaktickou práci s žáky ze znevýhodněného sociokulturního prostředí a modelově vypracovat návrhy metodik a výukových materiálů pro práci s těmito žáky na 2. stupni ZŠ. Na základě prostudované odborné literatury studentka popíše projevy sociokulturního znevýhodnění, jeho dopady na vzdělávání a analyzuje v této problematice podpůrná opatření. Stěžejní část práce bude věnována přípravě metodik pro tyto žáky na vybraných tématech ze vzdělávacího oboru Výchova k občanství. Studentka se bude v průběhu příprav a vypracování řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat didaktickou práci s žáky ze znevýhodněného sociokulturního prostředí a modelově vypracovat návrhy metodik a výukových materiálů pro práci s těmito žáky na 2. stupni ZŠ. Na základě prostudované odborné literatury studentka popíše projevy sociokulturního znevýhodnění, jeho dopady na vzdělávání a analyzuje v této problematice podpůrná opatření. Stěžejní část práce bude věnována přípravě metodik pro tyto žáky na vybraných tématech ze vzdělávacího oboru Výchova k občanství. Studentka se bude v průběhu příprav a vypracování řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucího diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
KALEJA, Martin. Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-233-3.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017, 483 s. ISBN 978-80-262-1228-7.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
KALEJA, Martin. Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-233-3.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017, 483 s. ISBN 978-80-262-1228-7.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.