Diplomová práce se zabývá vývojem verbální komunikace u dětí předškolního věku. Sleduje institucionální možnosti a projekty, které jsou představeny v teoretické části práce, a metody vhodné k rozvíjení verbální komunikace dítěte, které jsou analyzovány v praktické části. Studiem odborné literatury, analýzou projektů a zejména ročním pozorováním dcery předškolního věku bylo vytvořeno sedm okruhů (Jazykové hry, Hry k upevnění slovní zásoby, Paměťové hry, Hry s předměty, Hry rozvíjející fantazii a představivost, Propojení komunikačních a výtvarných aktivit a Propojení komunikačních a pohybových aktivit), které nabízejí metody a aktivity rozvíjející komunikační dovednosti a předčtenářskou gramotnost dětí při práci s knihou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of verbal communication in preschool children. It follows the institutional possibilities and projects that are presented in the theoretical part of the thesis and methods suitable for developing verbal communication of the child, which are analyzed in the practical part. By studying literature, analyzing projects and, in particular, yearly observation of a pre-school daughter, seven circles have been created (Language Games, Vocabulary Games, Memory Games, Object Games, Fantasy and Imagination Games, Linking Communication and Art Activities and Linking Communication and Movement activities that offer methods and activities that develop communication skills and pre-reading literacy of children when working with a book.
verbal communication, preschool age, language, vocabulary, memory, fantasy
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vývojem verbální komunikace u dětí předškolního věku. Sleduje institucionální možnosti a projekty, které jsou představeny v teoretické části práce, a metody vhodné k rozvíjení verbální komunikace dítěte, které jsou analyzovány v praktické části. Studiem odborné literatury, analýzou projektů a zejména ročním pozorováním dcery předškolního věku bylo vytvořeno sedm okruhů (Jazykové hry, Hry k upevnění slovní zásoby, Paměťové hry, Hry s předměty, Hry rozvíjející fantazii a představivost, Propojení komunikačních a výtvarných aktivit a Propojení komunikačních a pohybových aktivit), které nabízejí metody a aktivity rozvíjející komunikační dovednosti a předčtenářskou gramotnost dětí při práci s knihou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of verbal communication in preschool children. It follows the institutional possibilities and projects that are presented in the theoretical part of the thesis and methods suitable for developing verbal communication of the child, which are analyzed in the practical part. By studying literature, analyzing projects and, in particular, yearly observation of a pre-school daughter, seven circles have been created (Language Games, Vocabulary Games, Memory Games, Object Games, Fantasy and Imagination Games, Linking Communication and Art Activities and Linking Communication and Movement activities that offer methods and activities that develop communication skills and pre-reading literacy of children when working with a book.
verbal communication, preschool age, language, vocabulary, memory, fantasy
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit a popsat možnosti rozvoje verbální komunikace a předčtenářských dovedností u dětí předškolního a mladšího školního věku v rodinném prostředí na základě analýzy projektu S knížkou do života a dalších zdrojů.
Tématem diplomové práce je oblast verbální komunikace a předčtenářských dovedností dětí předškolního a mladšího školního věku, možnosti jejich rozvoje v rodinném prostředí, zejména prostřednictvím práce s dětskou knihou. Práce se obsahově opírá o analýzu projektu S knížkou do života, jehož cílem je podpora čtenářství v rodinách již od nejútlejšího věku.
Diplomová práce bude založena na časosběrném kvalitativním výzkumu vybraných dětí v rodinném prostředí. Zároveň bude zjišťována institucionální podpora rozvoje předčtenářských dovedností dětí.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit a popsat možnosti rozvoje verbální komunikace a předčtenářských dovedností u dětí předškolního a mladšího školního věku v rodinném prostředí na základě analýzy projektu S knížkou do života a dalších zdrojů.
Tématem diplomové práce je oblast verbální komunikace a předčtenářských dovedností dětí předškolního a mladšího školního věku, možnosti jejich rozvoje v rodinném prostředí, zejména prostřednictvím práce s dětskou knihou. Práce se obsahově opírá o analýzu projektu S knížkou do života, jehož cílem je podpora čtenářství v rodinách již od nejútlejšího věku.
Diplomová práce bude založena na časosběrném kvalitativním výzkumu vybraných dětí v rodinném prostředí. Zároveň bude zjišťována institucionální podpora rozvoje předčtenářských dovedností dětí.
Seznam doporučené literatury
BACUS-LINDROTH, Anne. Vaše dítě ve věku od 1 do 3 let. Praha: Portál, 2003. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-743-4.
Současnost literatury pro děti a mládež: Liberec. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1996. ISBN 80-7083-904-x.
ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BACUS-LINDROTH, Anne. Vaše dítě ve věku od 1 do 3 let. Praha: Portál, 2003. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-743-4.
Současnost literatury pro děti a mládež: Liberec. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1996. ISBN 80-7083-904-x.
ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.