Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje matematické gramotnosti v tematickém okruhu Závislosti, vztahy a práce s daty u žáků na prvním stupni základní školy. Teoretická část vymezuje pojem matematická gramotnost a shrnuje dostupné údaje o jejím stavu u českých žáků v národním i mezinárodním kontextu včetně popisu jevů, které mají na tento stav vliv. Dále popisuje specifika vývoje vztahu žáků k matematice během školní docházky a specifika přechodu žáků na osmiletá gymnázia. Prakticko-výzkumná část obsahuje shrnutí výsledků vlastního dotazníkové šetření provedeného u učitelů na 1. stupni několika základních škol v Libereckém kraji, testování žáků pátého ročníku, analýzu učebnic matematiky pro pátý ročník z nakladatelství Alter, Didaktis, Nová Škola a analýzu matematických didaktických testů použitých v rámci přijímacích zkoušek na osmiletá gymnázia. Součástí prakticko-výzkumné části práce je také soubor aktivit navržených za účelem rozvoje matematické gramotnosti žáků v problematických oblastech tematického okruhu Závislosti, vztahy a práce s daty.
Annotation in English
This thesis deals with the development of mathematical literacy in the thematic area of dependence, relationships and work with data of primary school students. The theoretical part defines the concept of mathematical literacy and summarizes available data on its status among Czech students in the national and international context including description of causes affecting this state. It also describes development specifics of the relationship of students to mathematics during elementary school attendance and the specifics in transition to eight-year grammar school. Practical-research part contains summary of results of own questionnaire survey Completed by teachers at primary schools of several elementary schools in the Liberec region, testing of fifth grade students, analysis of math textbooks for fifth grade from the publishers Alter, Didaktis, Nová Škola and analysis of mathematical didactic tests used for eight-year grammar schools enrollment exams. Part of practical research work is also a set of activities designed to develop mathematical literacy of students in problematic areas of the theme of dependence, relationships and work with data
Keywords
matematická gramotnost; tematický okruh Závislosti, vztahy a práce s daty; matematika na prvním stupni základní školy; přijímací zkoušky z matematiky; analýza učebnic matematiky z nakladatelství Alter, Didaktis, Nová Škola
Keywords in English
Mathematical literacy; dependence, relationships and work with data; mathematics at primary school; enrolment exams in mathematics; analysis of math textbooks from Alter, Didaktis, Nová Škola
Length of the covering note
136 s. + přílohy 21 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje matematické gramotnosti v tematickém okruhu Závislosti, vztahy a práce s daty u žáků na prvním stupni základní školy. Teoretická část vymezuje pojem matematická gramotnost a shrnuje dostupné údaje o jejím stavu u českých žáků v národním i mezinárodním kontextu včetně popisu jevů, které mají na tento stav vliv. Dále popisuje specifika vývoje vztahu žáků k matematice během školní docházky a specifika přechodu žáků na osmiletá gymnázia. Prakticko-výzkumná část obsahuje shrnutí výsledků vlastního dotazníkové šetření provedeného u učitelů na 1. stupni několika základních škol v Libereckém kraji, testování žáků pátého ročníku, analýzu učebnic matematiky pro pátý ročník z nakladatelství Alter, Didaktis, Nová Škola a analýzu matematických didaktických testů použitých v rámci přijímacích zkoušek na osmiletá gymnázia. Součástí prakticko-výzkumné části práce je také soubor aktivit navržených za účelem rozvoje matematické gramotnosti žáků v problematických oblastech tematického okruhu Závislosti, vztahy a práce s daty.
Annotation in English
This thesis deals with the development of mathematical literacy in the thematic area of dependence, relationships and work with data of primary school students. The theoretical part defines the concept of mathematical literacy and summarizes available data on its status among Czech students in the national and international context including description of causes affecting this state. It also describes development specifics of the relationship of students to mathematics during elementary school attendance and the specifics in transition to eight-year grammar school. Practical-research part contains summary of results of own questionnaire survey Completed by teachers at primary schools of several elementary schools in the Liberec region, testing of fifth grade students, analysis of math textbooks for fifth grade from the publishers Alter, Didaktis, Nová Škola and analysis of mathematical didactic tests used for eight-year grammar schools enrollment exams. Part of practical research work is also a set of activities designed to develop mathematical literacy of students in problematic areas of the theme of dependence, relationships and work with data
Keywords
matematická gramotnost; tematický okruh Závislosti, vztahy a práce s daty; matematika na prvním stupni základní školy; přijímací zkoušky z matematiky; analýza učebnic matematiky z nakladatelství Alter, Didaktis, Nová Škola
Keywords in English
Mathematical literacy; dependence, relationships and work with data; mathematics at primary school; enrolment exams in mathematics; analysis of math textbooks from Alter, Didaktis, Nová Škola
Research Plan
Cíle
Cílem diplomové práce je zpracovat problematiku rozvoje matematické gramotnosti v tematickém okruhu Závislosti, vztahy a práce s daty. Na základě zjištěných dat navrhnout soubor aktivit k rozvoji matematické gramotnosti žáků 1. stupně základní školy v uvedeném tematickém okruhu.
Požadavky
1) Prostudovat požadavky RVP ZV v tematickém okruhu Závislosti, vztahy a práce s daty.
2) Analyzovat řešení problematiky v učebnicích matematiky pro 1. stupeň základní školy.
3) Provést průzkum výskytu testových úloh z daného tematického okruhu v přijímacích zkouškách na osmiletá gymnázia.
4) Provést průzkum výskytu používaných materiálů pro rozvoj této oblasti a povědomí o obsahu tematického okruhu "Závislosti, vztahy a práce s daty" a pojmu matematická gramotnost u vyučujících učitelů na 1. stupni základní školy.
5) Provést průzkum úrovně znalostí z tematického okruhu "Závislosti, vztahy a práce s daty" u žáků ve výstupním ročníku druhého období prvního stupně ZŠ.
6) Navrhnout aktivity vhodné pro rozvoj matematické gramotnosti v tematickém okruhu "Závislosti, vztahy a práce s daty" ve výstupním ročníku druhého období 1. stupně ZŠ.
7) Ověřit účinnost navržených aktivit v praxi.
Metody:
písemný test pro žáky, dotazník pro učitele, práce s literaturou
Research Plan
Cíle
Cílem diplomové práce je zpracovat problematiku rozvoje matematické gramotnosti v tematickém okruhu Závislosti, vztahy a práce s daty. Na základě zjištěných dat navrhnout soubor aktivit k rozvoji matematické gramotnosti žáků 1. stupně základní školy v uvedeném tematickém okruhu.
Požadavky
1) Prostudovat požadavky RVP ZV v tematickém okruhu Závislosti, vztahy a práce s daty.
2) Analyzovat řešení problematiky v učebnicích matematiky pro 1. stupeň základní školy.
3) Provést průzkum výskytu testových úloh z daného tematického okruhu v přijímacích zkouškách na osmiletá gymnázia.
4) Provést průzkum výskytu používaných materiálů pro rozvoj této oblasti a povědomí o obsahu tematického okruhu "Závislosti, vztahy a práce s daty" a pojmu matematická gramotnost u vyučujících učitelů na 1. stupni základní školy.
5) Provést průzkum úrovně znalostí z tematického okruhu "Závislosti, vztahy a práce s daty" u žáků ve výstupním ročníku druhého období prvního stupně ZŠ.
6) Navrhnout aktivity vhodné pro rozvoj matematické gramotnosti v tematickém okruhu "Závislosti, vztahy a práce s daty" ve výstupním ročníku druhého období 1. stupně ZŠ.
7) Ověřit účinnost navržených aktivit v praxi.
Metody:
písemný test pro žáky, dotazník pro učitele, práce s literaturou
Recommended resources
ALTMANOVÁ, J., FALTÝN, J., NEMČÍKOVÁ, K., ZELENDOVÁ, E., ed., 2011. Gramotnosti ve vzdělávání: soubor studií [online]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický [cit. 2018-10-20]. ISBN 978-80-87000-41-0. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/Gramotnosti_ve_vzdelavani_soubor_studii1.pdf
BLAŽEK, R., PŘÍHODOVÁ, S. 2016. Mezinárodní šetření PISA 2015: národní zpráva: přírodovědná gramotnost [online]. Praha: Česká školní inspekce [cit. 2018-10-20]. ISBN 978-80-88087-08-3. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Vysledky-PISA-2015-uroven-patnactiletych-zaku-ve-v
NEMČÍKOVÁ, K., 2011. Matematická gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP. ISBN 978-80-87000-97-7.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, 2017. In: MŠMT: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. Praha: MŠMT [cit. 2018-10-20]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/41216/
TOMÁŠEK, V., BASL, J., JANOUŠKOVÁ, S. 2016. Mezinárodní šetření TIMSS 2015: národní zpráva [online]. Praha: Česká školní inspekce [cit. 2018-10-20]. ISBN ISBN978-80-88087-07-6. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%C3%A1rodn%C3%AD%20%C5%A1et%C5%99en%C3%AD/timss__.pdf
Učebnice, metodické příručky a sbírky úloh pro vzdělávací oblast "Matematika a její aplikace" se zaměřením na druhé období 1. stupně základní školy
Recommended resources
ALTMANOVÁ, J., FALTÝN, J., NEMČÍKOVÁ, K., ZELENDOVÁ, E., ed., 2011. Gramotnosti ve vzdělávání: soubor studií [online]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický [cit. 2018-10-20]. ISBN 978-80-87000-41-0. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/Gramotnosti_ve_vzdelavani_soubor_studii1.pdf
BLAŽEK, R., PŘÍHODOVÁ, S. 2016. Mezinárodní šetření PISA 2015: národní zpráva: přírodovědná gramotnost [online]. Praha: Česká školní inspekce [cit. 2018-10-20]. ISBN 978-80-88087-08-3. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Vysledky-PISA-2015-uroven-patnactiletych-zaku-ve-v
NEMČÍKOVÁ, K., 2011. Matematická gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP. ISBN 978-80-87000-97-7.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, 2017. In: MŠMT: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. Praha: MŠMT [cit. 2018-10-20]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/41216/
TOMÁŠEK, V., BASL, J., JANOUŠKOVÁ, S. 2016. Mezinárodní šetření TIMSS 2015: národní zpráva [online]. Praha: Česká školní inspekce [cit. 2018-10-20]. ISBN ISBN978-80-88087-07-6. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%C3%A1rodn%C3%AD%20%C5%A1et%C5%99en%C3%AD/timss__.pdf
Učebnice, metodické příručky a sbírky úloh pro vzdělávací oblast "Matematika a její aplikace" se zaměřením na druhé období 1. stupně základní školy
Enclosed appendices
1 CD ROM - elektronická verze práce v PDF (pouze v kopii práce)