Magisterská diplomová práce nesoucí název "Výuková videa ve vzdělávací oblasti "Člověk a jeho svět" v 1.-3. ročníku ZŠ" se zabývá vzdělávací oblastí Člověk a jeho svět, tematickými okruhy Lidé kolem nás a Člověk a jeho zdraví a jejich multimediálním zprostředkováním žákům 1.-3. ročníku základních škol.
Teoretická část je věnována charakteristice a významu vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, specifikaci žáka mladšího školního věku a využití moderních didaktických pomůcek ve vyučování.
Praktická část je zaměřena na tvorbu a ověření souboru výukových videí a metodických listů využitelných v hodinách prvouky nebo v předmětu člověk a jeho svět. Na ověřování se podílelo sedm vyučujících ze tří základních škol. Výzkumné šetření probíhalo za využití strukturovaných rozhovorů s pedagogy a dotazníků pro žáky.
Anotace v angličtině
Master's thesis named "Educational videos in an educational area 'Man and his World' determined for pupils from 1st to 3rd grade of primary school". The thesis should to educate and mediate for the pupils by a multimedial form about thematical area Man and his World, thematical area Human around us and Man and his health and multimedial mediating to pupils from 1st to 3rd grade of elementary school.
The theoretical part is devoted to the characteristics and importance of the educational area Man and his world, the specification of a pupil of a younger school age and the use of modern teaching aids in teaching
Practical part of this thesis is focused on creation and verification of a set of educational videos and metodical worksheets, which can be used in classes of natural science or in the subjekt Man and his World. The verification was made by seven teachers of free elementary schools. A research was done by structural dialogues with teachers and questionnaires for a pupils.
Klíčová slova
RVP, Člověk a jeho svět, Lidé kolem nás, Člověk a jeho zdraví, žák mladšího školního věku, 1.-3. ročník ZŠ, didaktické prostředky ve vyučování, moderní didaktické pomůcky, výuková videa, metodické listy, strukturovaný rozhovor, dotazník
Klíčová slova v angličtině
RVP (Curriculum framework), Man and his World, People around us, Man and his health, younger schoolage 1st to 3rd grade of elementary school, didactical means in education, modern didactical aids, educational videos, metodical worksheets, structural dialogue, questionnaire
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Magisterská diplomová práce nesoucí název "Výuková videa ve vzdělávací oblasti "Člověk a jeho svět" v 1.-3. ročníku ZŠ" se zabývá vzdělávací oblastí Člověk a jeho svět, tematickými okruhy Lidé kolem nás a Člověk a jeho zdraví a jejich multimediálním zprostředkováním žákům 1.-3. ročníku základních škol.
Teoretická část je věnována charakteristice a významu vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, specifikaci žáka mladšího školního věku a využití moderních didaktických pomůcek ve vyučování.
Praktická část je zaměřena na tvorbu a ověření souboru výukových videí a metodických listů využitelných v hodinách prvouky nebo v předmětu člověk a jeho svět. Na ověřování se podílelo sedm vyučujících ze tří základních škol. Výzkumné šetření probíhalo za využití strukturovaných rozhovorů s pedagogy a dotazníků pro žáky.
Anotace v angličtině
Master's thesis named "Educational videos in an educational area 'Man and his World' determined for pupils from 1st to 3rd grade of primary school". The thesis should to educate and mediate for the pupils by a multimedial form about thematical area Man and his World, thematical area Human around us and Man and his health and multimedial mediating to pupils from 1st to 3rd grade of elementary school.
The theoretical part is devoted to the characteristics and importance of the educational area Man and his world, the specification of a pupil of a younger school age and the use of modern teaching aids in teaching
Practical part of this thesis is focused on creation and verification of a set of educational videos and metodical worksheets, which can be used in classes of natural science or in the subjekt Man and his World. The verification was made by seven teachers of free elementary schools. A research was done by structural dialogues with teachers and questionnaires for a pupils.
Klíčová slova
RVP, Člověk a jeho svět, Lidé kolem nás, Člověk a jeho zdraví, žák mladšího školního věku, 1.-3. ročník ZŠ, didaktické prostředky ve vyučování, moderní didaktické pomůcky, výuková videa, metodické listy, strukturovaný rozhovor, dotazník
Klíčová slova v angličtině
RVP (Curriculum framework), Man and his World, People around us, Man and his health, younger schoolage 1st to 3rd grade of elementary school, didactical means in education, modern didactical aids, educational videos, metodical worksheets, structural dialogue, questionnaire
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit a ověřit výuková videa jako moderní didaktickou pomůcku ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět pro žáky 1.-3. ročníku ZŠ.
Metody:
strukturovaný rozhovor
Požadavky:
a) studium odborné literatury
b) vytvoření scénářů k výukovým videím
c) natáčení a zpracování výukových videí
d) vytvoření metodických listů
e) ověření vytvořených výukových materiálů ve výuce
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit a ověřit výuková videa jako moderní didaktickou pomůcku ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět pro žáky 1.-3. ročníku ZŠ.
Metody:
strukturovaný rozhovor
Požadavky:
a) studium odborné literatury
b) vytvoření scénářů k výukovým videím
c) natáčení a zpracování výukových videí
d) vytvoření metodických listů
e) ověření vytvořených výukových materiálů ve výuce
Seznam doporučené literatury
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA B., 2010. Předškolní a primární pedagogika. 2.vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-828-9.
MAŇÁK, J., ŠVEC V., 2003. Výukové metody. Brno: Paido. ISBN 80-7315-039-5.
PETTY, G., 2008. Moderní vyučování. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-427-4.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, 2017. In: MŠMT: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. Praha: MŠMT [cit. 2018-11-04]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/41216/
SKUTIL, M., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
VÁGNEROVÁ, M., 2002. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0181-8.
Seznam doporučené literatury
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA B., 2010. Předškolní a primární pedagogika. 2.vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-828-9.
MAŇÁK, J., ŠVEC V., 2003. Výukové metody. Brno: Paido. ISBN 80-7315-039-5.
PETTY, G., 2008. Moderní vyučování. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-427-4.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, 2017. In: MŠMT: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. Praha: MŠMT [cit. 2018-11-04]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/41216/
SKUTIL, M., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
VÁGNEROVÁ, M., 2002. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0181-8.