Diplomová práce na téma Připravenost žáka na povinnou školní docházku z
pohledu učitele má za cíl zjistit, jaké zkušenosti mají učitelé na prvním stupni základních škol s úrovní připravenosti dětí při nástupu do první třídy.
Hlavní metodou jsou polostrukturované rozhovory s vybranými učiteli. Dalším
cílem, který vychází z analýzy rozhovorů, je hledání příčin nepřipravenosti
dětí na začátku školní docházky. Na základě analýzy výpovědí je vytvoření sady pracovních listů zaměřených na dovednosti žáků na začátku první třídy s cílem eliminovat nedostatečnou připravenost. Práce má teoretickou část, která se opírá o odbornou literaturu k tématům mladšího školního věku a předškolního věku, školní připravenosti a školní zralosti. Praktická část obsahuje reflexe rozhovorů a obsahovou reflexi. V přílohách je sada pracovních listů s metodickými listy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis on the topic of pupil´s readiness for compulsory school attendance from the teacher's point of view aims to find out what experiences teachers at the first stage of primary schools have with the level of readiness of children when entering the first grade. The main method is semi-structured interviews with selected teachers. Another goal, which is based on the analysis of interviews, is to find the causes of unpreparedness of children at the beginning of schooling. Based on the analysis of the statements, the creation of a set of worksheets focused on the skills of students at the beginning of the first grade in order to eliminate the lack of preparedness. The thesis has a theoretical part, which is based on professional literature on the topics of younger school age and preschool age, school readiness and school maturity. The practical part contains reflections on interviews and content reflections. The appendices contain a set of worksheets with methodological sheets.
Klíčová slova
Předškolní věk, mladší školní věk, školní zralost, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, younger school age, school maturity, school readiness
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma Připravenost žáka na povinnou školní docházku z
pohledu učitele má za cíl zjistit, jaké zkušenosti mají učitelé na prvním stupni základních škol s úrovní připravenosti dětí při nástupu do první třídy.
Hlavní metodou jsou polostrukturované rozhovory s vybranými učiteli. Dalším
cílem, který vychází z analýzy rozhovorů, je hledání příčin nepřipravenosti
dětí na začátku školní docházky. Na základě analýzy výpovědí je vytvoření sady pracovních listů zaměřených na dovednosti žáků na začátku první třídy s cílem eliminovat nedostatečnou připravenost. Práce má teoretickou část, která se opírá o odbornou literaturu k tématům mladšího školního věku a předškolního věku, školní připravenosti a školní zralosti. Praktická část obsahuje reflexe rozhovorů a obsahovou reflexi. V přílohách je sada pracovních listů s metodickými listy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis on the topic of pupil´s readiness for compulsory school attendance from the teacher's point of view aims to find out what experiences teachers at the first stage of primary schools have with the level of readiness of children when entering the first grade. The main method is semi-structured interviews with selected teachers. Another goal, which is based on the analysis of interviews, is to find the causes of unpreparedness of children at the beginning of schooling. Based on the analysis of the statements, the creation of a set of worksheets focused on the skills of students at the beginning of the first grade in order to eliminate the lack of preparedness. The thesis has a theoretical part, which is based on professional literature on the topics of younger school age and preschool age, school readiness and school maturity. The practical part contains reflections on interviews and content reflections. The appendices contain a set of worksheets with methodological sheets.
Klíčová slova
Předškolní věk, mladší školní věk, školní zralost, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, younger school age, school maturity, school readiness
Zásady pro vypracování
CÍLE:
- cílem bude zjistit, jaké zkušenosti mají učitelé základních škol s úrovní připravenosti dětí při nástupu do první třídy
- hledání příčin nepřipravenosti dětí na začátku školní docházky
- vytvoření sady pracovních listů zaměřených na dovednosti žáků na začátku 1. třídy s cílem eliminovat nedostatečnou připravenost
METODY:
- polostrukturované rozhovory s vybranými učiteli na 1. stupni základních škol
POŽADAVKY:
- prostudování odborné literatury k danému tématu
- vytvoření struktury rozhovoru
- rozhovory s učiteli a jejich analýza vedení
- tvorba pracovních listů k podpoře rychlého začlenění žáků v 1. třídě
- pravidelné konzultace s vedoucí práce
Zásady pro vypracování
CÍLE:
- cílem bude zjistit, jaké zkušenosti mají učitelé základních škol s úrovní připravenosti dětí při nástupu do první třídy
- hledání příčin nepřipravenosti dětí na začátku školní docházky
- vytvoření sady pracovních listů zaměřených na dovednosti žáků na začátku 1. třídy s cílem eliminovat nedostatečnou připravenost
METODY:
- polostrukturované rozhovory s vybranými učiteli na 1. stupni základních škol
POŽADAVKY:
- prostudování odborné literatury k danému tématu
- vytvoření struktury rozhovoru
- rozhovory s učiteli a jejich analýza vedení
- tvorba pracovních listů k podpoře rychlého začlenění žáků v 1. třídě
- pravidelné konzultace s vedoucí práce
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J. a V. ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4463-6.
KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 9788073673598.
LANGMEIER, J. a KREJČÍŘOVÁ, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J. a V. ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4463-6.
KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 9788073673598.
LANGMEIER, J. a KREJČÍŘOVÁ, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.