Bakalářská práce se zabývá krizovými situacemi a intervencí ve školství. Na základě teoretických poznatků byl proveden výzkum, který byl tvořen kombinací kvantitativní a kvalitativní formy. Výzkumný vzorek pro kvantitativní formu průzkumu tvořilo 11 respondentů, pedagogů na základních školách. Výzkumný vzorek pro doplňující formu kvalitativní tvořili respondenti 4, výchovní poradci základních škol. Cílem praktické části je zjistit, s jakými krizovými situacemi se výchovní poradci nejčastěji setkávají, na jaké problémy při jejich řešení narážejí, jak postupují při řešení problémových situací, a zda se cítí být na takové situace dostatečně připraveni. Výsledkem bakalářské práce je tedy přehled informací o krizové intervenci ve školství rozšířený o pohledy pedagogů a výchovných poradců.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with crisis situations and interventions in education. Based on theoretical knowledge, the research was created by a combination of quantitative and qualitative approach. The research sample for the quantitative part of the survey consisted of 11 respondents, teachers at primary schools. The research sample for the complementary part of qualitative results includes statements of respondents 4, educational counselors of primary schools. The aim of the practical part is to determine the most common crisis situations that educational counselors have to face. Moreover this part reveals what problems they encounter in solving problém situations, how they actually proceed in solving problem situations, and whether they feel sufficiently prepared for the similar situations. The final result of the bachelor's thesis is an overview of information on crisis intervention in education extended by the views of teachers and educational counselors.
Bakalářská práce se zabývá krizovými situacemi a intervencí ve školství. Na základě teoretických poznatků byl proveden výzkum, který byl tvořen kombinací kvantitativní a kvalitativní formy. Výzkumný vzorek pro kvantitativní formu průzkumu tvořilo 11 respondentů, pedagogů na základních školách. Výzkumný vzorek pro doplňující formu kvalitativní tvořili respondenti 4, výchovní poradci základních škol. Cílem praktické části je zjistit, s jakými krizovými situacemi se výchovní poradci nejčastěji setkávají, na jaké problémy při jejich řešení narážejí, jak postupují při řešení problémových situací, a zda se cítí být na takové situace dostatečně připraveni. Výsledkem bakalářské práce je tedy přehled informací o krizové intervenci ve školství rozšířený o pohledy pedagogů a výchovných poradců.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with crisis situations and interventions in education. Based on theoretical knowledge, the research was created by a combination of quantitative and qualitative approach. The research sample for the quantitative part of the survey consisted of 11 respondents, teachers at primary schools. The research sample for the complementary part of qualitative results includes statements of respondents 4, educational counselors of primary schools. The aim of the practical part is to determine the most common crisis situations that educational counselors have to face. Moreover this part reveals what problems they encounter in solving problém situations, how they actually proceed in solving problem situations, and whether they feel sufficiently prepared for the similar situations. The final result of the bachelor's thesis is an overview of information on crisis intervention in education extended by the views of teachers and educational counselors.
Cíl bakalářské práce: Zjistit, s jakými krizovými situacemi se pedagogové nejčastěji setkávají a v jakých souvislostech mohou uplatňovat různé formy krizové intervence. Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů. Metody: Strukturovaný rozhovor, dotazník. Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Research Plan
Cíl bakalářské práce: Zjistit, s jakými krizovými situacemi se pedagogové nejčastěji setkávají a v jakých souvislostech mohou uplatňovat různé formy krizové intervence. Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů. Metody: Strukturovaný rozhovor, dotazník. Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Recommended resources
DOLEŽALOVÁ, Pavla, a kol., 2017. Trauma v dětství a adolescenci. 1. vyd. Klecany: Národní ústav duševního zdraví. ISBN 978-80-87142-32-5.
DRAPELA, Victor J., 1998. Přehled teorií osobnosti. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-251-3.
ŘÍČAN, Pavel, 2014. Cesta životem. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0772-6.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2014. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0696-5.