Bakalářská práce je zaměřena na vývoj a výchovu dítěte s hlubokou mentální retardací, a s tím související náročnost péče o již dospělého člověka s hlubokou mentální retardací. Dílčími cíli bylo zjistit, jak ovlivňuje péče o člověka s hlubokou mentální retardací život rodiny, k jakým změnám v oblasti sociálních vztahů v rodině v průběhu péče dochází a jakou formu podpory rodina využívá. V teoretické části je vymezena základní terminologie, která souvisí především s hlubokou mentální retardací, rodinou a možnostmi podpory těchto rodin. Důraz je kladen na vyrovnávání se s narozením dítěte s hlubokou mentální retardací, změny, které v rodině nastaly po narození dítěte i obavy pečujících osob z budoucnosti. Pro naplnění určených cílů byla vybrána metoda polostrukturovaného rozhovoru a vytváření osobních i rodinných anamnéz. Pro následnou analýzu dat z průzkumného šetření byla zvolena metoda otevřeného kódování, která umožnila nahlédnout do situace pečujících rodin.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the development and upbringing of a child with deep mental retardation, and the related complexity of caring for an adult with deep mental retardation. The partial goals were to find out how the care of a person with profound mental retardation affects the life of the family, what changes in the social relations in the family occur during care and what form of support the family uses. The theoretical part defines the basic terminology, which is mainly related to deep mental retardation, the family and the possibilities of supporting these families. Emphasis is placed on coping with the birth of a child with deep mental retardation, changes in the family that occurred after the birth of a child and the fears of carers of the future. The method of semi-structured interview and the creation of personal and family anamnesis was chosen to fulfill the set goals. For the subsequent analysis of data from the exploratory survey, the open coding method was chosen, which provided an insight into the situation of caring families.
Klíčová slova
hluboká mentální retardace, rodina, pečovatel, vývoj, výchova, náročná životní situace, rodinná péče, potřeby rodin, sociální služby, podpora rodin, emoce, narození dítěte s postižením
Klíčová slova v angličtině
profound mental retardation, family, caregiver, progress, upbringing, difficult life situations, family care, family needs, social services, family support, emotion, the birth of a child with disability
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na vývoj a výchovu dítěte s hlubokou mentální retardací, a s tím související náročnost péče o již dospělého člověka s hlubokou mentální retardací. Dílčími cíli bylo zjistit, jak ovlivňuje péče o člověka s hlubokou mentální retardací život rodiny, k jakým změnám v oblasti sociálních vztahů v rodině v průběhu péče dochází a jakou formu podpory rodina využívá. V teoretické části je vymezena základní terminologie, která souvisí především s hlubokou mentální retardací, rodinou a možnostmi podpory těchto rodin. Důraz je kladen na vyrovnávání se s narozením dítěte s hlubokou mentální retardací, změny, které v rodině nastaly po narození dítěte i obavy pečujících osob z budoucnosti. Pro naplnění určených cílů byla vybrána metoda polostrukturovaného rozhovoru a vytváření osobních i rodinných anamnéz. Pro následnou analýzu dat z průzkumného šetření byla zvolena metoda otevřeného kódování, která umožnila nahlédnout do situace pečujících rodin.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the development and upbringing of a child with deep mental retardation, and the related complexity of caring for an adult with deep mental retardation. The partial goals were to find out how the care of a person with profound mental retardation affects the life of the family, what changes in the social relations in the family occur during care and what form of support the family uses. The theoretical part defines the basic terminology, which is mainly related to deep mental retardation, the family and the possibilities of supporting these families. Emphasis is placed on coping with the birth of a child with deep mental retardation, changes in the family that occurred after the birth of a child and the fears of carers of the future. The method of semi-structured interview and the creation of personal and family anamnesis was chosen to fulfill the set goals. For the subsequent analysis of data from the exploratory survey, the open coding method was chosen, which provided an insight into the situation of caring families.
Klíčová slova
hluboká mentální retardace, rodina, pečovatel, vývoj, výchova, náročná životní situace, rodinná péče, potřeby rodin, sociální služby, podpora rodin, emoce, narození dítěte s postižením
Klíčová slova v angličtině
profound mental retardation, family, caregiver, progress, upbringing, difficult life situations, family care, family needs, social services, family support, emotion, the birth of a child with disability
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat a objasnit, jak ovlivňuje výskyt hluboké mentální retardace fungování rodiny.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování, kazuistika.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat a objasnit, jak ovlivňuje výskyt hluboké mentální retardace fungování rodiny.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování, kazuistika.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, B., 2014. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0693-4.
ČERNÁ, M., a kolektiv, 2015. Česká psychopedie: Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3071-7.
LEČBYCH, M., 2008. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-2071-4.
ŠVARCOVÁ, I., 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 4., přepracované vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-889-0.
VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M., a kolektiv, 2018. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0378-2.
VALENTA, M., MÜLLER, O., 2013. Psychopedie: teoretické základy a metodika. 5., aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Parta. ISBN 978-80-7320-187-6.
VÁGNEROVÁ, M., 2014. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0696-5.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, B., 2014. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0693-4.
ČERNÁ, M., a kolektiv, 2015. Česká psychopedie: Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3071-7.
LEČBYCH, M., 2008. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-2071-4.
ŠVARCOVÁ, I., 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 4., přepracované vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-889-0.
VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M., a kolektiv, 2018. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0378-2.
VALENTA, M., MÜLLER, O., 2013. Psychopedie: teoretické základy a metodika. 5., aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Parta. ISBN 978-80-7320-187-6.
VÁGNEROVÁ, M., 2014. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0696-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.