Bakalářská práce se zabývá zkoumáním role školy při formování genderové identity žáka a žákyně. Popisuje genderové stereotypy pronikající do školního prostředí, které posilují genderovou identitu žáka a žákyně. První část práce se věnuje základním pojmům a teoretickým koncepcím, které jsou podstatné pro celou práci. Další kapitoly se zaměřují na posílení genderové identity skrze vliv vyučujících, jejich způsob komunikace a hodnocení. Práce zkoumá i školní třídu z hlediska vztahů mezi chlapci a dívkami a jejich ztotožněním s vrstevníky téhož genderu. Závěrečná kapitola přináší krátký vhled do genderové socializace prostřednictvím formálního a skrytého a kurikula.
Annotation in English
The bachelor thesis is concerned with studying the role of school in shaping gender identities of pupils. The thesis describes the gender stereotypes penetrating the school environment which strengthen the gender identity of the pupil. The first part focuses on the basic terms and theoretical concepts that are essential for the whole thesis. Next chapters focus on strengthening gender identity through the influence of teachers, communication styles and forms of evaluation. The thesis also examines the school class in terms of relationships between boys and girls and their identification with peers of the same gender. The final chapter provides a brief insight into gender socialization through the formal and hidden curriculum.
Keywords
škola, gender, genderová identita, učitel/ka, žák/yně, školní třída, kurikulum
Keywords in English
school, gender, gender identity, teacher, pupil, school class, curriculum
Length of the covering note
63 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá zkoumáním role školy při formování genderové identity žáka a žákyně. Popisuje genderové stereotypy pronikající do školního prostředí, které posilují genderovou identitu žáka a žákyně. První část práce se věnuje základním pojmům a teoretickým koncepcím, které jsou podstatné pro celou práci. Další kapitoly se zaměřují na posílení genderové identity skrze vliv vyučujících, jejich způsob komunikace a hodnocení. Práce zkoumá i školní třídu z hlediska vztahů mezi chlapci a dívkami a jejich ztotožněním s vrstevníky téhož genderu. Závěrečná kapitola přináší krátký vhled do genderové socializace prostřednictvím formálního a skrytého a kurikula.
Annotation in English
The bachelor thesis is concerned with studying the role of school in shaping gender identities of pupils. The thesis describes the gender stereotypes penetrating the school environment which strengthen the gender identity of the pupil. The first part focuses on the basic terms and theoretical concepts that are essential for the whole thesis. Next chapters focus on strengthening gender identity through the influence of teachers, communication styles and forms of evaluation. The thesis also examines the school class in terms of relationships between boys and girls and their identification with peers of the same gender. The final chapter provides a brief insight into gender socialization through the formal and hidden curriculum.
Keywords
škola, gender, genderová identita, učitel/ka, žák/yně, školní třída, kurikulum
Keywords in English
school, gender, gender identity, teacher, pupil, school class, curriculum
Research Plan
Cílem bakalářské práce je popsat roli školy při formování genderové identity žáka a žákyně. V úvodní části práce bude definována genderová identita a vymezeny další základní pojmy a teoretické koncepty. Studentka se bude zabývat vztahy mezi žáky a žákyněmi navzájem a jejich ztotožněním se skupinou vrstevníků téhož pohlaví. Zaměří se i na analýzu posílení genderové identity skrze vliv vyučujících, jejich způsob komunikace, hodnocení a vyučovací metody. Studentka rovněž nastíní genderové stereotypy pronikající do prostředí školy prostřednictvím formálního a neformálního kurikula. Téma bude zpracováno v genderovém kontextu z dostupné sociologické a psychologické literatury. Studentka bude pracovat samostatně a bude se řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucí práce.
Research Plan
Cílem bakalářské práce je popsat roli školy při formování genderové identity žáka a žákyně. V úvodní části práce bude definována genderová identita a vymezeny další základní pojmy a teoretické koncepty. Studentka se bude zabývat vztahy mezi žáky a žákyněmi navzájem a jejich ztotožněním se skupinou vrstevníků téhož pohlaví. Zaměří se i na analýzu posílení genderové identity skrze vliv vyučujících, jejich způsob komunikace, hodnocení a vyučovací metody. Studentka rovněž nastíní genderové stereotypy pronikající do prostředí školy prostřednictvím formálního a neformálního kurikula. Téma bude zpracováno v genderovém kontextu z dostupné sociologické a psychologické literatury. Studentka bude pracovat samostatně a bude se řídit metodickými a organizačními pokyny vedoucí práce.
Recommended resources
JANOŠOVÁ, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008, 285 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2284-9.
JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013, 195 s. Studie, sv. 96. ISBN 978-80-7419-119-0.
RENZETTI, C. M.; Curran, D. J. (2003). Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum.
SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy: sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2016, 274 s. Gender sondy, 10. svazek. ISBN 978-80-7419-229-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Recommended resources
JANOŠOVÁ, Pavlína. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008, 285 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2284-9.
JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013, 195 s. Studie, sv. 96. ISBN 978-80-7419-119-0.
RENZETTI, C. M.; Curran, D. J. (2003). Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum.
SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy: sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2016, 274 s. Gender sondy, 10. svazek. ISBN 978-80-7419-229-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.