Závěrečná práce popisuje čtenářské dovednosti a vyjadřovací schopnosti žákyně s těžkou sluchovou vadou. Teoretická část práce objasňuje základní pojmy související se sluchem, sluchovými poruchami a vadami a zabývá se specifiky komunikace a čtenářství u osob se sluchovým postižením. Praktická část obsahuje anamnézy, interpretuje a vyhodnocuje data získaná prostřednictvím dotazníkového šetření, rozhovoru a dlouhodobého pozorování výsledků sluchově postižené žákyně druhého stupně základní školy. Vyhodnocení je shrnuto do navrhovaných opatření při vzdělávání sluchově postižené.
Anotace v angličtině
This final work describes reading and language skills of a hard-of-hearing pupil. The theoretical part of this work deals with the basic terms related to the hearing and hearing impairments, and the specific communication and reading skills of hearing-impaired people. The practical part includes the case histories, interprets and evaluates the data collected by questionnaires, interviews and long-term observations of the results of the lower secondary pupil suffering from a hard-of-hearing. The designed measures to educate the pupil with hearing impairments were summarized in the assessment.
Závěrečná práce popisuje čtenářské dovednosti a vyjadřovací schopnosti žákyně s těžkou sluchovou vadou. Teoretická část práce objasňuje základní pojmy související se sluchem, sluchovými poruchami a vadami a zabývá se specifiky komunikace a čtenářství u osob se sluchovým postižením. Praktická část obsahuje anamnézy, interpretuje a vyhodnocuje data získaná prostřednictvím dotazníkového šetření, rozhovoru a dlouhodobého pozorování výsledků sluchově postižené žákyně druhého stupně základní školy. Vyhodnocení je shrnuto do navrhovaných opatření při vzdělávání sluchově postižené.
Anotace v angličtině
This final work describes reading and language skills of a hard-of-hearing pupil. The theoretical part of this work deals with the basic terms related to the hearing and hearing impairments, and the specific communication and reading skills of hearing-impaired people. The practical part includes the case histories, interprets and evaluates the data collected by questionnaires, interviews and long-term observations of the results of the lower secondary pupil suffering from a hard-of-hearing. The designed measures to educate the pupil with hearing impairments were summarized in the assessment.
Cíl závěrečné práce: Popsat čtenářské dovednosti a vyjadřovací schopnosti žákyně s těžkou sluchovou vadou.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhotovení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník, rozhovor.
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Popsat čtenářské dovednosti a vyjadřovací schopnosti žákyně s těžkou sluchovou vadou.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhotovení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník, rozhovor.
Seznam doporučené literatury
ČERVENKOVÁ, A., 1999. Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. ISBN 80-238-4826-7.
HYPLOVÁ, J., 2010. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. ISBN 978-80-7368-919-3.
KRAHULCOVÁ, B., 2001. Komunikace sluchově postižených. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0329-2.
KRAMPLOVÁ, I., 2002. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 80-211-0416-3.
LEJSKA, M., 2003. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-038-7.
ŠEDIVÁ, Z., 2006. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-232-2.
Seznam doporučené literatury
ČERVENKOVÁ, A., 1999. Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. ISBN 80-238-4826-7.
HYPLOVÁ, J., 2010. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. ISBN 978-80-7368-919-3.
KRAHULCOVÁ, B., 2001. Komunikace sluchově postižených. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0329-2.
KRAMPLOVÁ, I., 2002. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 80-211-0416-3.
LEJSKA, M., 2003. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-038-7.
ŠEDIVÁ, Z., 2006. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-232-2.