Cílem této diplomové práce je zjištění, jaký obraz o učiteli a jeho profesi je vytvářen českou veřejnoprávní televizí. Obraz je prezentován na základě analýzy dat z hlavní zpravodajské relace České televize za jeden kalendářní rok - 2019. Pomocí obsahové analýzy videozáznamů a následné analýzy kvalitativní ukazujeme, kolik prostoru je učitelské tematice věnováno, která témata týkající se učitelů a jejich profese jsou pro tvůrce zpravodajství a veřejnost důležitá, jaký výsledný obraz divákovi Česká televize předkládá a jakým způsobem na jeho vytvoření podílí.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to find out what media image about the teacher and his profession is created by Czech public service television. The media image is presented on the basis of analysis of data from the main news broadcast of Czech Television in term of one calendar year - 2019. Using content analysis of video recordings and subsequent qualitative analysis, we show how much space is devoted to topics about teachers, which topics related to teachers and their professions are important for news creators and the public, what final image is presented by Czech television to the viewer and how it participates in its creation.
Klíčová slova
učitel, platy učitelů, média, mediální obraz, televizní zpravodajství, Česká televize, obsahová analýza
Klíčová slova v angličtině
teacher, teachers' salaries, media, media image, television broadcast, Czech televison, content analysis
Rozsah průvodní práce
76 s. (148 564)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je zjištění, jaký obraz o učiteli a jeho profesi je vytvářen českou veřejnoprávní televizí. Obraz je prezentován na základě analýzy dat z hlavní zpravodajské relace České televize za jeden kalendářní rok - 2019. Pomocí obsahové analýzy videozáznamů a následné analýzy kvalitativní ukazujeme, kolik prostoru je učitelské tematice věnováno, která témata týkající se učitelů a jejich profese jsou pro tvůrce zpravodajství a veřejnost důležitá, jaký výsledný obraz divákovi Česká televize předkládá a jakým způsobem na jeho vytvoření podílí.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to find out what media image about the teacher and his profession is created by Czech public service television. The media image is presented on the basis of analysis of data from the main news broadcast of Czech Television in term of one calendar year - 2019. Using content analysis of video recordings and subsequent qualitative analysis, we show how much space is devoted to topics about teachers, which topics related to teachers and their professions are important for news creators and the public, what final image is presented by Czech television to the viewer and how it participates in its creation.
Klíčová slova
učitel, platy učitelů, média, mediální obraz, televizní zpravodajství, Česká televize, obsahová analýza
Klíčová slova v angličtině
teacher, teachers' salaries, media, media image, television broadcast, Czech televison, content analysis
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem práce je zjistit, jaký obraz učitele a jeho profese je vytvářen v současné veřejnoprávní televizi.
Požadavky na vypracování:
1. Prostudovat literaturu k tématu a metodologii.
2. Vytvořit inventář videozáznamů k tématu.
3. Analyzovat a vyhodnotit videozáznamy k tématu učitele a k tématům s ním souvisejících.
Metody:
Obsahová analýza videozáznamů.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem práce je zjistit, jaký obraz učitele a jeho profese je vytvářen v současné veřejnoprávní televizi.
Požadavky na vypracování:
1. Prostudovat literaturu k tématu a metodologii.
2. Vytvořit inventář videozáznamů k tématu.
3. Analyzovat a vyhodnotit videozáznamy k tématu učitele a k tématům s ním souvisejících.
Metody:
Obsahová analýza videozáznamů.
Seznam doporučené literatury
Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. New York: Hafner
Berger, P. & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro stadium demokracie a kultury
Defleur, M. L. & Ball-Rokeach, S. J. (1996). Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum
Fiske, J. & Hartley, J. (1996). Reading Television. London: Routledge
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido
Hendl, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum
Jirák, J. & Köppová, B. (2003). Média a spolecnost. Praha: Portál
Osvaldová, B. et al. (2001). Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum
Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál
Seznam doporučené literatury
Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. New York: Hafner
Berger, P. & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro stadium demokracie a kultury
Defleur, M. L. & Ball-Rokeach, S. J. (1996). Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum
Fiske, J. & Hartley, J. (1996). Reading Television. London: Routledge
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido
Hendl, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum
Jirák, J. & Köppová, B. (2003). Média a spolecnost. Praha: Portál
Osvaldová, B. et al. (2001). Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum
Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál