Závěrečná práce v podobě kazuistiky se zaměřuje na chlapce s poruchou autistického spektra a se středně těžkou mentální retardací.
V první části se zabývá vymezením pojmů porucha autistického spektra a mentální retardace. Dále pak přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, triádou problémových oblastí a dětským autismem, neboť tato porucha se přímo týká vybraného chlapce.
Praktická část práce obsahuje osobní, rodinnou a školní anamnézu. Jako podklad posloužila školní dokumentace dítěte a metoda přímého pozorování. Ta byla realizována při aktivitách zařazených do chlapcova individuálního vzdělávacího plánu, který v sobě zahrnuje vzdělávání v rámci školní třídy i mimo ni. Součástí práce je i pozorování chlapce při činnostech pořádaných školní družinou. Práce se rovněž zabývá kresbou jako neverbálním projevem dítěte.
Závěrečná část práce obsahuje také navrhovaná doporučení pro rozvoj chlapce v rámci rodiny i školní docházky.
Anotace v angličtině
The thesis in the form of a case study focuses on boy with autism spectrum disorder and moderate mental retardation.
The first part deals with the definition of the terms autism spectrum disorder and mental retardation. Furthermore, approaches to pupils with special educational needs, a triad of problem areas and childhood autism, as this disorder directly affects a selected boy.
The practical part of the thesis contains personal, family and school anamnesis. The child's school documentation and the method of direct observation served as a basis. This was implemented in activities included in the boy's individual educational plan, which includes education within and outside the classroom. Part of the work is also observing the boy during activities organized by the after school care club. The work also deals with drawing as a non-verbal expression of the child.
The final part of the thesis also contains proposed recommendations for the development of the boy within the family and school attendance.
Klíčová slova
chlapec, porucha autistického spektra, mentální retardace, speciální pedagogika, výchova, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
boy, autism spectrum disorder, mental retardation, special pedagogy, education
Rozsah průvodní práce
34 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce v podobě kazuistiky se zaměřuje na chlapce s poruchou autistického spektra a se středně těžkou mentální retardací.
V první části se zabývá vymezením pojmů porucha autistického spektra a mentální retardace. Dále pak přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, triádou problémových oblastí a dětským autismem, neboť tato porucha se přímo týká vybraného chlapce.
Praktická část práce obsahuje osobní, rodinnou a školní anamnézu. Jako podklad posloužila školní dokumentace dítěte a metoda přímého pozorování. Ta byla realizována při aktivitách zařazených do chlapcova individuálního vzdělávacího plánu, který v sobě zahrnuje vzdělávání v rámci školní třídy i mimo ni. Součástí práce je i pozorování chlapce při činnostech pořádaných školní družinou. Práce se rovněž zabývá kresbou jako neverbálním projevem dítěte.
Závěrečná část práce obsahuje také navrhovaná doporučení pro rozvoj chlapce v rámci rodiny i školní docházky.
Anotace v angličtině
The thesis in the form of a case study focuses on boy with autism spectrum disorder and moderate mental retardation.
The first part deals with the definition of the terms autism spectrum disorder and mental retardation. Furthermore, approaches to pupils with special educational needs, a triad of problem areas and childhood autism, as this disorder directly affects a selected boy.
The practical part of the thesis contains personal, family and school anamnesis. The child's school documentation and the method of direct observation served as a basis. This was implemented in activities included in the boy's individual educational plan, which includes education within and outside the classroom. Part of the work is also observing the boy during activities organized by the after school care club. The work also deals with drawing as a non-verbal expression of the child.
The final part of the thesis also contains proposed recommendations for the development of the boy within the family and school attendance.
Klíčová slova
chlapec, porucha autistického spektra, mentální retardace, speciální pedagogika, výchova, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
boy, autism spectrum disorder, mental retardation, special pedagogy, education
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Popsat vývoj chlapce se středně těžkou mentální retardací a s poruchou autistického spektra.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, analýza případu, příprava a zpracování pedagogické kazuistiky, formulace návrhů na opatření.
Metody: Analýza dokumentace, pozorování.
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Popsat vývoj chlapce se středně těžkou mentální retardací a s poruchou autistického spektra.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, analýza případu, příprava a zpracování pedagogické kazuistiky, formulace návrhů na opatření.
Metody: Analýza dokumentace, pozorování.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, VÍTKOVÁ, Marie, aj., 2016. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-255-0.
DAVIDO, Roseline, 2018. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-415-1.
RENOTIÉROVÁ, Marie, LUDÍKOVÁ, Libuše, aj., 2006. Speciální pedagogika. Vyd. 4. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1475-9.
THOROVÁ, Kateřina, 2012. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0215-8.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2014. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0696-5.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, VÍTKOVÁ, Marie, aj., 2016. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-255-0.
DAVIDO, Roseline, 2018. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-415-1.
RENOTIÉROVÁ, Marie, LUDÍKOVÁ, Libuše, aj., 2006. Speciální pedagogika. Vyd. 4. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1475-9.
THOROVÁ, Kateřina, 2012. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0215-8.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2014. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0696-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.