Cílem této diplomové práce je tvorba didaktického projektu nazvaného Rozhovory s libereckými Němci. V teoretické části se nejprve práce soustředí na vývojová specifika dětí 2. stupně základní školy, pro které je projekt určen. Dále detailněji popisuje psychické procesy těchto žáků, a to především jejich percepci a utváření vlastních postojů a také to, jaký vliv má socializace na vývoj jejich osobnosti. V teoretické části jsou dále popsány vznik a vývoj projektové metody a také zásady tvorby didaktického projektu. Praktická část práce nabízí konkrétní návrh didaktického projektu. Projekt je zde rozpracován do příprav 6 vyučovacích hodin německého jazyka pro žáky ZŠ Husova Liberec. Pozornost je rovněž věnována zařazení projektu do kurikulárních dokumentů jako jsou školní vzdělávací program ZŠ Husova a Rámcové vzdělávací programy pro základní školy.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to create a didactic project called Interviews with Germans from Liberec. In the theoretical part, the thesis first focuses on the developmental specifics of children of the age of 11 to 15 years, for whom the project is intended. Then the theoretical part describes in more detail the psychological processes of these pupils, especially their perception and formation of their own attitudes, as well as the influence of socialization on the development of their personality. The theoretical part also provides a description of the origin and development of the project method and the principles of project design. The practical part of the thesis offers a concrete proposal for a didactic project. The project is elaborated into the preparation of 6 German language lessons for pupils of the Husova Liberec Elementary School. Attention is also paid to the inclusion of the project in curricular documents such as the school curriculum of the Husova Elementary School and the Framework Education Programmes for Primary Schools.
Klíčová slova
projekt, projektová metoda, mladiství, postoj, rozvoj osobnosti
Klíčová slova v angličtině
project, project method, adolescents, attitude, personality development
Rozsah průvodní práce
107 s. (182 751 znaků)
Jazyk
NE
Anotace
Cílem této diplomové práce je tvorba didaktického projektu nazvaného Rozhovory s libereckými Němci. V teoretické části se nejprve práce soustředí na vývojová specifika dětí 2. stupně základní školy, pro které je projekt určen. Dále detailněji popisuje psychické procesy těchto žáků, a to především jejich percepci a utváření vlastních postojů a také to, jaký vliv má socializace na vývoj jejich osobnosti. V teoretické části jsou dále popsány vznik a vývoj projektové metody a také zásady tvorby didaktického projektu. Praktická část práce nabízí konkrétní návrh didaktického projektu. Projekt je zde rozpracován do příprav 6 vyučovacích hodin německého jazyka pro žáky ZŠ Husova Liberec. Pozornost je rovněž věnována zařazení projektu do kurikulárních dokumentů jako jsou školní vzdělávací program ZŠ Husova a Rámcové vzdělávací programy pro základní školy.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to create a didactic project called Interviews with Germans from Liberec. In the theoretical part, the thesis first focuses on the developmental specifics of children of the age of 11 to 15 years, for whom the project is intended. Then the theoretical part describes in more detail the psychological processes of these pupils, especially their perception and formation of their own attitudes, as well as the influence of socialization on the development of their personality. The theoretical part also provides a description of the origin and development of the project method and the principles of project design. The practical part of the thesis offers a concrete proposal for a didactic project. The project is elaborated into the preparation of 6 German language lessons for pupils of the Husova Liberec Elementary School. Attention is also paid to the inclusion of the project in curricular documents such as the school curriculum of the Husova Elementary School and the Framework Education Programmes for Primary Schools.
Klíčová slova
projekt, projektová metoda, mladiství, postoj, rozvoj osobnosti
Klíčová slova v angličtině
project, project method, adolescents, attitude, personality development
Zásady pro vypracování
Jádro diplomové práce tvoří příprava a realizace mezioborového didaktického projektu založeného na rozhovorech s libereckými pamětníky, kteří pocházejí ze smíšených česko-německých manželství. Projekt bude ověřen ve výuce německého jazyka na 2. stupni ZŠ Husova. Hlavním cílem projektu je překonávat národnostní resentimenty prostřednictvím setkání s konkrétními příběhy pamětníků. V teoretické části práce studentka shrne vývojová specifika žáků 2. stupně ZŠ a vytvoří soubor didaktických pravidel pro tvorbu projektu. V praktické části nejprve natočí a transkribuje rozhovory s několika pamětníky a poté předloží podrobný návrh didaktického projektu a popis jeho realizace.
Zásady pro vypracování
Jádro diplomové práce tvoří příprava a realizace mezioborového didaktického projektu založeného na rozhovorech s libereckými pamětníky, kteří pocházejí ze smíšených česko-německých manželství. Projekt bude ověřen ve výuce německého jazyka na 2. stupni ZŠ Husova. Hlavním cílem projektu je překonávat národnostní resentimenty prostřednictvím setkání s konkrétními příběhy pamětníků. V teoretické části práce studentka shrne vývojová specifika žáků 2. stupně ZŠ a vytvoří soubor didaktických pravidel pro tvorbu projektu. V praktické části nejprve natočí a transkribuje rozhovory s několika pamětníky a poté předloží podrobný návrh didaktického projektu a popis jeho realizace.
Seznam doporučené literatury
KASPEROVÁ, Dana. Projektové vyučování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, 2012.
LAURIN, Petra, Irena NOVÁKOVÁ a PETRÁSKOVÁ, Christa. Osudy Němců z Jizerských hor po roce 1945: Schicksale der Deutschen aus dem Isergebirge nach 1945. Rýnovice: Dům česko-německého porozumění v Rýnovicích, 2018. ISBN 978-80-270-4885-4.
MELANOVÁ, M. et al. Liberec/Praha: Lidové noviny, 2017. ISBN 978-80-7422-484-3.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
VELČOVSKÝ, Václav. Čeština pod hákovým křížem. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3543-9.
Seznam doporučené literatury
KASPEROVÁ, Dana. Projektové vyučování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, 2012.
LAURIN, Petra, Irena NOVÁKOVÁ a PETRÁSKOVÁ, Christa. Osudy Němců z Jizerských hor po roce 1945: Schicksale der Deutschen aus dem Isergebirge nach 1945. Rýnovice: Dům česko-německého porozumění v Rýnovicích, 2018. ISBN 978-80-270-4885-4.
MELANOVÁ, M. et al. Liberec/Praha: Lidové noviny, 2017. ISBN 978-80-7422-484-3.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
VELČOVSKÝ, Václav. Čeština pod hákovým křížem. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3543-9.