Informace o kvalifikační práci Nabídka a dostupnost volnočasových aktivit pro žáky z etnicky a/nebo sociokulturně odlišného rodinného prostředí se zaměřením na romskou menšinu
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Přílohy volně vložené
Hlavní téma
Nabídka a dostupnost volnočasových aktivit pro žáky z etnicky a/nebo sociokulturně odlišného rodinného prostředí se zaměřením na romskou menšinu
Hlavní téma v angličtině
Investigating the availability of and access to leisure time activities for pupils belonging to a socio-culturally different family background, specializing in the Gipsy minority
Název dle studenta
Nabídka a dostupnost volnočasových aktivit pro žáky z etnicky a/nebo sociokulturně odlišného rodinného prostředí se zaměřením na romskou menšinu
Název dle studenta v angličtině
Investigating the Availability of and Access to Leisure Time Activities for Pupils Belonging to a Socio-culturally Different Family Background, Specializing in the Gipsy Minority
Bakalářská práce je věnována nabídce a dostupnosti volnočasových aktivit pro žáky z etnicky anebo sociokulturně odlišného prostředí se zaměřením na romskou menšinu. Teoretická část vymezuje pojem volný čas, zabývá se historií romského etnika, jeho vztahu k volnému času a integraci Romů do společnosti. Praktická část analyzuje nabídku a dostupnost volnočasových aktivit formou dotazníkového průzkumu, konkrétně v Rumburku, Jiříkově, Šluknově, Krásné Lípě a Varnsdorfu. K analýze byla využita data z internetových portálů Ministerstva vnitra České republiky, Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy a organizací věnujících se volnočasovým aktivitám ve zkoumaném regionu. Získané odpovědi jsou analyzovány a data použita za účelem ověření výzkumných otázek. Závěrem jsou navržena opatření s cílem zvýšit motivaci romských žáků k účasti na volnočasových aktivitách. Závěr shrnuje a hodnotí výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is dedicated to investigating the availability of and access to leisure time activities for pupils belonging to a socio-culturally different family background, specializing in the Gipsy minority. The theoretical part defines the concept of leisure time, deals with the history og Gipsy ethnic group, it's relationship to leisure time and their integration into society. The practical part analyses investigating the availability of and access to leisure time using questionnaire survey in Rumburk, Jiříkov, Šluknov, Krásná Lípa a Varnsdorf. For the analysis was used data from internet sites of Ministry of the Interior, Ministry of Labour and Social Affairs, Ministry of Education Youth and Sports in Czech Republic, which focus on leisure time activities in examinated region. Gained answers are analysed and data are used for the purpose of verification of research questions. Finally there are suggested measures which are aimed at increasing motivation of Gypsy students to participate on leisure activities. The conclusion summarizes and evaluates results of the research.
Klíčová slova
volnočasové aktivity, Romové - historie - integrace, volný čas - historie, funkce, pojem, organizovaný a neorganizovaný volný čas, rodina, škola, motivace
Klíčová slova v angličtině
leisure activities, Gypsies - history - integration, leisure time - history, functions, concept, organised and unorganised leisure time, family, school, motivation
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je věnována nabídce a dostupnosti volnočasových aktivit pro žáky z etnicky anebo sociokulturně odlišného prostředí se zaměřením na romskou menšinu. Teoretická část vymezuje pojem volný čas, zabývá se historií romského etnika, jeho vztahu k volnému času a integraci Romů do společnosti. Praktická část analyzuje nabídku a dostupnost volnočasových aktivit formou dotazníkového průzkumu, konkrétně v Rumburku, Jiříkově, Šluknově, Krásné Lípě a Varnsdorfu. K analýze byla využita data z internetových portálů Ministerstva vnitra České republiky, Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy a organizací věnujících se volnočasovým aktivitám ve zkoumaném regionu. Získané odpovědi jsou analyzovány a data použita za účelem ověření výzkumných otázek. Závěrem jsou navržena opatření s cílem zvýšit motivaci romských žáků k účasti na volnočasových aktivitách. Závěr shrnuje a hodnotí výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is dedicated to investigating the availability of and access to leisure time activities for pupils belonging to a socio-culturally different family background, specializing in the Gipsy minority. The theoretical part defines the concept of leisure time, deals with the history og Gipsy ethnic group, it's relationship to leisure time and their integration into society. The practical part analyses investigating the availability of and access to leisure time using questionnaire survey in Rumburk, Jiříkov, Šluknov, Krásná Lípa a Varnsdorf. For the analysis was used data from internet sites of Ministry of the Interior, Ministry of Labour and Social Affairs, Ministry of Education Youth and Sports in Czech Republic, which focus on leisure time activities in examinated region. Gained answers are analysed and data are used for the purpose of verification of research questions. Finally there are suggested measures which are aimed at increasing motivation of Gypsy students to participate on leisure activities. The conclusion summarizes and evaluates results of the research.
Klíčová slova
volnočasové aktivity, Romové - historie - integrace, volný čas - historie, funkce, pojem, organizovaný a neorganizovaný volný čas, rodina, škola, motivace
Klíčová slova v angličtině
leisure activities, Gypsies - history - integration, leisure time - history, functions, concept, organised and unorganised leisure time, family, school, motivation
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je:
- zjištění dostupnosti volnočasových aktivit pro žáky z romské etnické menšiny s regionálním zaměřením na Šluknovský výběžek
- analýza aktuálních problémů romského etnika v regionu (nezaměstnanost, ekonomická úroveň domácností, přístup k bydlení, vzdělávání atd.) jako faktorů ovlivňujících nabídku, zájem, motivaci a přístup k volnočasovým aktivitám
- komplexní zhodnocení současné situace a možná formulace návrhů a doporučení, ke zlepšení stávajícího stavu.
Zdroje podkladových údajů:
- oficiální webové stránky romských sdružení, komunitních center, nízkoprahových klubů, zájmových organizací
- studie, publikace
- terénní šetření - kontakty na respondenty: např.: spolupráce s oblastní charitou, neziskovými organizacemi, komunitními centry, nízkoprahovými kluby, pedagogy v místních základních školách, vedoucími v zájmových organizacích, a z vlastních kontaktů tazatele
Použité metody:
- kvantitativní technika
- dotazníkové šetření
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je:
- zjištění dostupnosti volnočasových aktivit pro žáky z romské etnické menšiny s regionálním zaměřením na Šluknovský výběžek
- analýza aktuálních problémů romského etnika v regionu (nezaměstnanost, ekonomická úroveň domácností, přístup k bydlení, vzdělávání atd.) jako faktorů ovlivňujících nabídku, zájem, motivaci a přístup k volnočasovým aktivitám
- komplexní zhodnocení současné situace a možná formulace návrhů a doporučení, ke zlepšení stávajícího stavu.
Zdroje podkladových údajů:
- oficiální webové stránky romských sdružení, komunitních center, nízkoprahových klubů, zájmových organizací
- studie, publikace
- terénní šetření - kontakty na respondenty: např.: spolupráce s oblastní charitou, neziskovými organizacemi, komunitními centry, nízkoprahovými kluby, pedagogy v místních základních školách, vedoucími v zájmových organizacích, a z vlastních kontaktů tazatele
Použité metody:
- kvantitativní technika
- dotazníkové šetření
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, J. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86031-48-9.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě- Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978- 80- 7368-943-8.
NEČAS, C. Romové v České republice včera a dnes. 2. dopl. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1993. ISBN 80-7067-310-9
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178250-5
SPOUSTA, V. (ed.) Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-1007-X
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. 2. vyd. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0277-0
VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0428-2.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, J. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, 2004. ISBN 80-86031-48-9.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě- Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978- 80- 7368-943-8.
NEČAS, C. Romové v České republice včera a dnes. 2. dopl. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1993. ISBN 80-7067-310-9
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178250-5
SPOUSTA, V. (ed.) Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-1007-X
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. 2. vyd. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0277-0
VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0428-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.