Bakalářská práce se zabývá tvorbou environmentálního výukového projektu pro děti předškolního věku, který je zaměřený na experimenty s klíčením a růstem rostlin. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřená na rozbor problematiky týkající se klíčení a růstu rostlin, jejich jednotlivých orgánů, rozdílů mezi jednoděložnými a dvouděložnými rostlinami a konkrétními zástupci těchto rostlin. Dále se zabývá environmentálním vzděláváním v mateřské škole v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem předškolního vzdělávání. Praktická část obsahuje popis a realizaci programu "Klíčení rostlin". Projekt je rozložen do pěti dnů, kdy jejich uskutečnění závisí na průběhu klíčení, vývoji a růstu jednotlivých částí rostlin. Každý den je věnovaný jinému tématu: (1) sadba semen, (2) kořen, (3) stonek a list, (4) tvorba květu, (5) tvorba plodu. Aktivity jsou vytvořené pro děti předškolního věku. Struktura jednotlivých dní je dána režimem dne mateřské školy. Vždy začíná výtvarnou výchovou, poté komunikativním kruhem, kde si povídáme o daných tématech a nakonec aktivitami v rámci hlavní části vztahující se k tématu. Na konci se věnuji zhodnocení projektu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the creation of an environmental educational project for preschool children, which is focused on experiments with plant germination and plant growth. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is focused on the analysis of issues related to the germination and growth of plants, their individual organs, the differences between monocotyledonous and dicotyledonous plants and the specific representatives of these plants. Furthermore, it deals with environmental education in kindergarten in accordance with the Framework Educational Programme for Pre-school Education. The practical part includes the description and implementation of the "Plant Germination" Programme. The project is divided into five days, where their implementation depends on the course of germination, development and growth of individual plant parts. Each day is committed to a different topic: (1) seed planting, (2) root, (3) stem and leaf, (4) flower formation, (5) fruit formation. The activities are designed for preschool children. The structure of each day is determined by the kindergarten daily schedule. It always starts with art, next is a communication circle, where we talk about the topics, which is followed by activities within the main part related to the topic. At the end, I evaluate the project.
Klíčová slova
dítě, environmentální výchova, klíčení rostlin, projekt, předškolní vzdělávání, příroda, růst rostlin
Bakalářská práce se zabývá tvorbou environmentálního výukového projektu pro děti předškolního věku, který je zaměřený na experimenty s klíčením a růstem rostlin. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřená na rozbor problematiky týkající se klíčení a růstu rostlin, jejich jednotlivých orgánů, rozdílů mezi jednoděložnými a dvouděložnými rostlinami a konkrétními zástupci těchto rostlin. Dále se zabývá environmentálním vzděláváním v mateřské škole v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem předškolního vzdělávání. Praktická část obsahuje popis a realizaci programu "Klíčení rostlin". Projekt je rozložen do pěti dnů, kdy jejich uskutečnění závisí na průběhu klíčení, vývoji a růstu jednotlivých částí rostlin. Každý den je věnovaný jinému tématu: (1) sadba semen, (2) kořen, (3) stonek a list, (4) tvorba květu, (5) tvorba plodu. Aktivity jsou vytvořené pro děti předškolního věku. Struktura jednotlivých dní je dána režimem dne mateřské školy. Vždy začíná výtvarnou výchovou, poté komunikativním kruhem, kde si povídáme o daných tématech a nakonec aktivitami v rámci hlavní části vztahující se k tématu. Na konci se věnuji zhodnocení projektu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the creation of an environmental educational project for preschool children, which is focused on experiments with plant germination and plant growth. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is focused on the analysis of issues related to the germination and growth of plants, their individual organs, the differences between monocotyledonous and dicotyledonous plants and the specific representatives of these plants. Furthermore, it deals with environmental education in kindergarten in accordance with the Framework Educational Programme for Pre-school Education. The practical part includes the description and implementation of the "Plant Germination" Programme. The project is divided into five days, where their implementation depends on the course of germination, development and growth of individual plant parts. Each day is committed to a different topic: (1) seed planting, (2) root, (3) stem and leaf, (4) flower formation, (5) fruit formation. The activities are designed for preschool children. The structure of each day is determined by the kindergarten daily schedule. It always starts with art, next is a communication circle, where we talk about the topics, which is followed by activities within the main part related to the topic. At the end, I evaluate the project.
Klíčová slova
dítě, environmentální výchova, klíčení rostlin, projekt, předškolní vzdělávání, příroda, růst rostlin
Cíl: Vytvořit výukový projekt pro mateřské školy zaměřený na experimenty s klíčením rostlin
Požadavky:
a) studium odborné literatury a zpracování literární rešerše b) zpracování vlastního projektu a metodických listů c) ověření vybraných dílčích částí projektu v praxi d) reflexe - vyhodnocení a zapracování získaných podnětů z ověření
Zásady pro vypracování
Cíl: Vytvořit výukový projekt pro mateřské školy zaměřený na experimenty s klíčením rostlin
Požadavky:
a) studium odborné literatury a zpracování literární rešerše b) zpracování vlastního projektu a metodických listů c) ověření vybraných dílčích částí projektu v praxi d) reflexe - vyhodnocení a zapracování získaných podnětů z ověření
Seznam doporučené literatury
ANDĚRA, M., 2017. Encyklopedie naší přírody. 4. aktual. vyd. Praha: Slovart. ISBN 978-80-7529-346-6 KAPLAN, Z. et al., 2019. Klíč ke květeně České republiky. 2. rozš. vyd. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2660-6 KINCL, J., 2010. Biologie rostlin. 4. aktual. vyd. Praha: Fortuna. ISBN 978-80-7168-947-8 PATOČKA, K., 1984. Hledání přírody. Brno: Blok. ISBN 47-017-84 ROSYPAL, S. et al., 2003. Nový přehled biologie. Praha: Scientia. ISBN 978-80-86960-23-4
Seznam doporučené literatury
ANDĚRA, M., 2017. Encyklopedie naší přírody. 4. aktual. vyd. Praha: Slovart. ISBN 978-80-7529-346-6 KAPLAN, Z. et al., 2019. Klíč ke květeně České republiky. 2. rozš. vyd. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2660-6 KINCL, J., 2010. Biologie rostlin. 4. aktual. vyd. Praha: Fortuna. ISBN 978-80-7168-947-8 PATOČKA, K., 1984. Hledání přírody. Brno: Blok. ISBN 47-017-84 ROSYPAL, S. et al., 2003. Nový přehled biologie. Praha: Scientia. ISBN 978-80-86960-23-4