Informace o kvalifikační práci Preventivní program zaměřený na sebepojetí žáků mladšího školního věku prostřednictvím jógy, meditačních cvičení aléčivého příběhu
Hlavním smyslem diplomové práce je zpracování a realizování preventivního programu zaměřeného na zlepšení stavu fyzické, psychické a duševní pohody žáků mladšího školního věku, jinými slovy na jejich zdraví, sebepojetí a osobní rozvoj.
Práce obsahuje jak část teoretickou, tak praktickou. První část nahlíží na téma sebepojetí a jeho dílčí složky. Pozornost je věnována vnějším faktorům, jež zásadně ovlivňují psychický, fyzický i sociální vývoj jedince. Dále vymezuje pojmy jako je jóga, meditační a dechová cvičení, léčivé příběhy a jejich specifika pro žáky mladšího školního věku.
Praktická část obsahuje konkrétní metodické přípravy tří hlavních lekcí zaměřených na vybraná témata, jež jsou determinována výsledky z úvodního, analyzujícího dotazníku. Výstupem programu jsou jak emoční deníky, v nichž si žáci zaznamenávají jejich emoce a osobní prožitky, tak závěrečný dotazník, který má evaluační a reflexivní charakter.
Na závěr práce je provedena reflexe celého programu a dílčích činností, jsou uvedeny konkrétní návrhy pro další realizaci prevence v daných výchovně-vzdělávacích oblastech.
Anotace v angličtině
The main meaning of the diploma thesis is processing and the realization of preventive programme focused on physical, psychological and mental condition of well-being of younger schoolchildren, in other words on their health, self-concept and personality development.
The work includes both theoretical and practical part. The first part is dealing with the topic of self-concept and its components. The attention is paid to the external factors fundamentally influencing the psychological, physical and mental development of human being. Then the concepts of yoga, meditating and breathing exercises, healing story and its specificity for younger schoolchildren are defined.
The practical part includes the concrete methodical preparation of three lessons focused on chosen topics determined by the results of introductory, analysing questionnaire. The outcome of programme are both children-kept-diaries serving to record their emotions, personal experience, and final questionnaire having the evaluative and reflexive character.
Finally, the reflection of the whole programme and particular activities is made, as well as concrete suggestions for the following realization of prevention in specific educational areas.
Klíčová slova
Zdraví, sebepojetí, výchova a vzdělání, emoce, myšlenky, pocity, chování, meditace, jóga, dechová a relaxační cvičení, léčivý příběh, preventivní program.
Klíčová slova v angličtině
Health, self-concept, raising and education, emotions, thoughts, feelings, behaviour, yoga, meditations, breathing and relaxing exercises, healing story, preventive programme.
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním smyslem diplomové práce je zpracování a realizování preventivního programu zaměřeného na zlepšení stavu fyzické, psychické a duševní pohody žáků mladšího školního věku, jinými slovy na jejich zdraví, sebepojetí a osobní rozvoj.
Práce obsahuje jak část teoretickou, tak praktickou. První část nahlíží na téma sebepojetí a jeho dílčí složky. Pozornost je věnována vnějším faktorům, jež zásadně ovlivňují psychický, fyzický i sociální vývoj jedince. Dále vymezuje pojmy jako je jóga, meditační a dechová cvičení, léčivé příběhy a jejich specifika pro žáky mladšího školního věku.
Praktická část obsahuje konkrétní metodické přípravy tří hlavních lekcí zaměřených na vybraná témata, jež jsou determinována výsledky z úvodního, analyzujícího dotazníku. Výstupem programu jsou jak emoční deníky, v nichž si žáci zaznamenávají jejich emoce a osobní prožitky, tak závěrečný dotazník, který má evaluační a reflexivní charakter.
Na závěr práce je provedena reflexe celého programu a dílčích činností, jsou uvedeny konkrétní návrhy pro další realizaci prevence v daných výchovně-vzdělávacích oblastech.
Anotace v angličtině
The main meaning of the diploma thesis is processing and the realization of preventive programme focused on physical, psychological and mental condition of well-being of younger schoolchildren, in other words on their health, self-concept and personality development.
The work includes both theoretical and practical part. The first part is dealing with the topic of self-concept and its components. The attention is paid to the external factors fundamentally influencing the psychological, physical and mental development of human being. Then the concepts of yoga, meditating and breathing exercises, healing story and its specificity for younger schoolchildren are defined.
The practical part includes the concrete methodical preparation of three lessons focused on chosen topics determined by the results of introductory, analysing questionnaire. The outcome of programme are both children-kept-diaries serving to record their emotions, personal experience, and final questionnaire having the evaluative and reflexive character.
Finally, the reflection of the whole programme and particular activities is made, as well as concrete suggestions for the following realization of prevention in specific educational areas.
Klíčová slova
Zdraví, sebepojetí, výchova a vzdělání, emoce, myšlenky, pocity, chování, meditace, jóga, dechová a relaxační cvičení, léčivý příběh, preventivní program.
Klíčová slova v angličtině
Health, self-concept, raising and education, emotions, thoughts, feelings, behaviour, yoga, meditations, breathing and relaxing exercises, healing story, preventive programme.
Zásady pro vypracování
Hlavním smyslem diplomové práce je zpracování a realizování preventivního programu zaměřeného na zlepšení stavu fyzické, psychické a duševní pohody žáků mladšího školního věku, jinými slovy na jejich zdraví a rozvoj osobnosti. Cílem je vytvořit program na podporu sebepoznání žáků a zlepšení jejich celkové psychické pohody prostřednictvím jógy, meditačních cvičení, léčivého příběhu či jiných terapeutických a relaxačních technik. Jako nástroje k hodnocení práce budou sloužit osobní deníky pocitů a prožitků dětí a evaluační list, případně další evaluační metody.
Zásady pro vypracování
Hlavním smyslem diplomové práce je zpracování a realizování preventivního programu zaměřeného na zlepšení stavu fyzické, psychické a duševní pohody žáků mladšího školního věku, jinými slovy na jejich zdraví a rozvoj osobnosti. Cílem je vytvořit program na podporu sebepoznání žáků a zlepšení jejich celkové psychické pohody prostřednictvím jógy, meditačních cvičení, léčivého příběhu či jiných terapeutických a relaxačních technik. Jako nástroje k hodnocení práce budou sloužit osobní deníky pocitů a prožitků dětí a evaluační list, případně další evaluační metody.
Seznam doporučené literatury
1) PEER, Marisa. 2018. I am enough. UK. ISBN 978-1916411005. 2) AlDORT, Naomi. 2010. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Práh. s.r.o. ISBN 978-80-7252-287-3. 3) SUCHÁ, Romana. 2019. Léčivé pohádky pro dětskou duši. CPRESS. ISBN 9788026428077. 4) RUIZ, Don Miguel. 2009. Čtyři dohody. Tympanum s.r.o. ISBN 859-4-7227-516-6. 5) HU, Barbora. 2018. Jógátky. Fragment. ISBN 9788025337608 6) DEEPAK, Chopra. 2018. Duchovní zákony jógy. Fontána Esotera s. r. o. ISBN 978-80-7336-928-6 7) VOJÁČEK, Jan. 2020. Umění být zdráv. Voxi. ISBN 8594050431058. 8) LIPTON, Harold Bruce. 2017. Biologie víry. Anag. ISBN 978-80-7554-052-2.
Seznam doporučené literatury
1) PEER, Marisa. 2018. I am enough. UK. ISBN 978-1916411005. 2) AlDORT, Naomi. 2010. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Práh. s.r.o. ISBN 978-80-7252-287-3. 3) SUCHÁ, Romana. 2019. Léčivé pohádky pro dětskou duši. CPRESS. ISBN 9788026428077. 4) RUIZ, Don Miguel. 2009. Čtyři dohody. Tympanum s.r.o. ISBN 859-4-7227-516-6. 5) HU, Barbora. 2018. Jógátky. Fragment. ISBN 9788025337608 6) DEEPAK, Chopra. 2018. Duchovní zákony jógy. Fontána Esotera s. r. o. ISBN 978-80-7336-928-6 7) VOJÁČEK, Jan. 2020. Umění být zdráv. Voxi. ISBN 8594050431058. 8) LIPTON, Harold Bruce. 2017. Biologie víry. Anag. ISBN 978-80-7554-052-2.