Diplomová práce pojednává o projektovém vyučování a jeho využití v geografickém vzdělávání na 2. stupni základní školy. V teoretické části se práce zabývá projektovým vyučování z pohledu didaktiky, jeho charakteristikou, významem ve vzdělávání či popisuje fáze projektu jako didaktické metody. Dále v teoretické části je uveden stručný rozbor Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) jakožto závazného rámce ve vzdělávání v českém školství. Cílem práce je představení autorčiných návrhů geografických projektů, které jsou detailně popsány v praktické části práce. Tyto návrhy vycházejí z vlastních zkušeností autorky, které byly konfrontovány s výše zmíněnou analýzou RVP ZV. Využity byly i teoretické koncepty z první části práce. Návrhy byly dále připomínkované kolegyní s víceletou zkušeností z vyučování na základní škole.
Anotace v angličtině
This diploma thesis discusses project teaching and its use in geographical education at lower secondary schools. The theoretical part deals with project teaching from the perspective of didactics - the characteristics of project teaching, its importance in education and the phases of a project as a didactic method. The theoretical part also provides a brief analysis of the Framework Education Programme for Elementary Education (RVP ZV) as a binding framework for education in the Czech Republic. The aim of the work is to present the author's proposals of geographical projects, which are described in detail in the practical part of the work. These proposals confronted with the above-mentioned analysis of the RVP ZV are based on the author's own experience. Theoretical concepts from the first part of the work were also used in the proposals. The proposals were further commented on by a colleague with many years of experience in teaching at the lower secondary school.
Klíčová slova
vzdělávání na základní škole, Zeměpis, projektové vyučování, geografický projekt
Diplomová práce pojednává o projektovém vyučování a jeho využití v geografickém vzdělávání na 2. stupni základní školy. V teoretické části se práce zabývá projektovým vyučování z pohledu didaktiky, jeho charakteristikou, významem ve vzdělávání či popisuje fáze projektu jako didaktické metody. Dále v teoretické části je uveden stručný rozbor Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) jakožto závazného rámce ve vzdělávání v českém školství. Cílem práce je představení autorčiných návrhů geografických projektů, které jsou detailně popsány v praktické části práce. Tyto návrhy vycházejí z vlastních zkušeností autorky, které byly konfrontovány s výše zmíněnou analýzou RVP ZV. Využity byly i teoretické koncepty z první části práce. Návrhy byly dále připomínkované kolegyní s víceletou zkušeností z vyučování na základní škole.
Anotace v angličtině
This diploma thesis discusses project teaching and its use in geographical education at lower secondary schools. The theoretical part deals with project teaching from the perspective of didactics - the characteristics of project teaching, its importance in education and the phases of a project as a didactic method. The theoretical part also provides a brief analysis of the Framework Education Programme for Elementary Education (RVP ZV) as a binding framework for education in the Czech Republic. The aim of the work is to present the author's proposals of geographical projects, which are described in detail in the practical part of the work. These proposals confronted with the above-mentioned analysis of the RVP ZV are based on the author's own experience. Theoretical concepts from the first part of the work were also used in the proposals. The proposals were further commented on by a colleague with many years of experience in teaching at the lower secondary school.
Klíčová slova
vzdělávání na základní škole, Zeměpis, projektové vyučování, geografický projekt
Cílem práce je zhodnotit možnosti projektového vyučování ve výuce zeměpisu na druhém stupni ZŠ. Postup bude založen na návrhu a praktické verifikací vlastních projektů zaměřených na obsah učiva geografie podle RVP. Získaná zpětná vazba při realizaci navržených aktivit projektového vyučování bude podkladem pro kvalitativní analýzu metody projektového vyučování.
Struktura práce
Netradiční a inovativní formy vzdělávání
Projektové vyučování.
Analýza vybraných témat v geografickém vzdělávání v RVP ZV z hlediska jejich využití v projektové výuce
Příklady projektového vyučování v zeměpisu na 2. stupni ZŠ (analýza vzorových projektů)
Vlastní návrhy projektů s aplikací v geografickém vzdělávání na 2. stupni ZŠ
Zhodnocení projektového vyučování
Zásady pro vypracování
Cíle:
analýza projektového vyučování
vytvoření projektů
realizace projektů v praxi
Cílem práce je zhodnotit možnosti projektového vyučování ve výuce zeměpisu na druhém stupni ZŠ. Postup bude založen na návrhu a praktické verifikací vlastních projektů zaměřených na obsah učiva geografie podle RVP. Získaná zpětná vazba při realizaci navržených aktivit projektového vyučování bude podkladem pro kvalitativní analýzu metody projektového vyučování.
Struktura práce
Netradiční a inovativní formy vzdělávání
Projektové vyučování.
Analýza vybraných témat v geografickém vzdělávání v RVP ZV z hlediska jejich využití v projektové výuce
Příklady projektového vyučování v zeměpisu na 2. stupni ZŠ (analýza vzorových projektů)
Vlastní návrhy projektů s aplikací v geografickém vzdělávání na 2. stupni ZŠ
Zhodnocení projektového vyučování
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, M., 2009. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1620-9
KAŠOVÁ, J., 1995. Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: Iuventa
KRATOCHVÍLOVÁ, J., 2009. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4142-4
KÜHNLOVÁ, H., 1994. Školní geografický projekt. Geografické rozhledy [online], roč. 3, č. 3, s. 72-73 [vid. 5. 7. 2020]. Dostupné z: https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/clanek/2340/pdf
MŠMT, 2017. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/43792/
SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M., 2009. Učíme v projektech. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-527-1
VALENTA, J., aj., 1993. Pohledy: projektová metoda ve škole a za školou. Praha: IPOS ARTAMA. ISBN 80-7068-066-0
ZORMANOVÁ, L., 2012. Výukové metody v pedagogice: S praktickými ukázkami. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4100-0
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, M., 2009. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1620-9
KAŠOVÁ, J., 1995. Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: Iuventa
KRATOCHVÍLOVÁ, J., 2009. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4142-4
KÜHNLOVÁ, H., 1994. Školní geografický projekt. Geografické rozhledy [online], roč. 3, č. 3, s. 72-73 [vid. 5. 7. 2020]. Dostupné z: https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/clanek/2340/pdf
MŠMT, 2017. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/43792/
SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M., 2009. Učíme v projektech. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-527-1
VALENTA, J., aj., 1993. Pohledy: projektová metoda ve škole a za školou. Praha: IPOS ARTAMA. ISBN 80-7068-066-0
ZORMANOVÁ, L., 2012. Výukové metody v pedagogice: S praktickými ukázkami. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4100-0